Moonlight

25-01-2017

8.8
Bioscoop

Moonlight (Bioscoop)

Chiron (Alex Hibbert), door iedereen "Little" genoemd, is een stille Afro-Amerikaanse jongen, die woont in een achterstandswijk van Miami. Hij wordt door bijna iedereen gepest. Zijn enige vriend is Kevin (Jaden Piner), die Little opdraagt om voor zichzelf op te komen. Dat lukt niet echt en na weer een pesterij door een groep jongens vlucht Little een drugspand in, waar hij wordt gevonden door dealer Juan (Mahershala Ali). Die neemt Little mee naar huis, waar hij opgevangen wordt door hem en zijn vriendin Teresa (Janelle Monáe). Little wil niet naar huis, want zijn moeder (Naomie Harris) is aan de drugs. Er zijn vaak vreemde mannen in huis, waaraan moeder wat geld verdient voor drugs door met hen naar bed te gaan. Little voelt zich meer op z'n gemak bij Juan en Teresa, maar voor zichzelf opkomen lukt niet. Jaren later is het nog niet veel verbeterd. Chiron (Ashton Sanders) is ook op de middelbare school nog steeds het mikpunt van pesterijen. En ook nu nog is Kevin (Jharrel Jerome) zijn enige vriend. De situatie rond zijn moeder en diens verslaving wordt steeds erger en de toekomst voor Chiron ziet er hopeloos uit. Je kan alleen maar hopen dat hij op het rechte pad blijft, maar de verleidingen om hen heen zijn zeer groot.

Moonlight is de eerste film sinds Medicine for Melancholy uit 2008 van regisseur Barry Jenkins. De film is gebaseerd op een ongepubliceerde toneelstuk van Tarell Alvin McCraney, dat In Moonlight Black Boys Look Blue heet. Deze titel is afgeleid van een verhaal dat drugsdealer Juan vertelt tegen de jonge Chiron. Voor de film is de titel ingekort tot simpelweg Moonlight. Een van de producenten is Brad Pitt, wat direct tot enige aandacht voor de film heeft geleid. En terecht, want Moonlight is een aangrijpende, ruige coming-of-age film over een jonge, zwarte jongen die worstelt met zichzelf en zijn omgeving. Hij hoort nergens bij. Niet bij zijn aan drugs verslaafde moeder, niet op school en ook niet bij de liefdevolle Juan, die een drugsdealer blijkt te zijn. Terwijl het enige wat Chiron nodig heeft is genegenheid, een arm om zijn schouder. Maar op Teresa, de vriendin van Juan, na is er eigenlijk niemand die hem dat kan geven. Zijn enige schoolvriend Kevin steunt Chiron wel, maar meer door op te scheppen over wat hij met meisjes doet dan echt een luisterend oor te hebben. En als Chiron dan uiteindelijk wel voor zichzelf opkomt gaat het direct helemaal mis. En toch is het knap dat zo'n jongen er al niet op veel jongere leeftijd aan onderdoor is gegaan. In wezen is Chiron een heel sterke jongen, hij kan het alleen niet laten zien. Gelukkig is niet alles treurnis in Moonlight. Er zijn ook elementen van liefde, hoop en genegenheid, al zijn ze spaarzaam. Maar het zijn wel de lichtpuntjes in het leven van Chiron waar hij zich aan op kan trekken. Barry Jenkins heeft met Moonlight een gedurfde film gemaakt. Maar wel een die een aantal taboes binnen de zwarte Amerikaanse bevolking doorbreekt, zoals pesten en seksuele geaardheid.
Chiron zien we in drie leeftijden in de film. Zijn karakter wordt vertolkt door de jonge debutant Alex Hibbert, de tiener Ashton Sanders (Straight Outta Compton) en als twintiger door Trevante Rhodes (Westworld). Ieder van hen speelt degelijk en goed, al lijken ze fysiek eigenlijk helemaal niet op elkaar. De overige belangrijke rollen worden vertolkt door Mahershala Ali (House of Cards), zangeres Janelle Monáe (Hidden Figures), André Holland (Selma) en Naomie Harris (Spectre, Skyfall). Het sterke spel is in elk deel van de film van hoog niveau. De rauwe manier van filmen zorgt voor een enerverende en aangrijpende tocht door het jonge leven van Chiron. Moonlight is een film die je soms naar de strot vliegt, soms ontroerd, maar die vooral boeit.

Medium: Bioscoop
Jaar: 2016
Speelduur: 110 min
Uitgever: Splendid Film

Chiron groeit op in een achterstandswijk in Miami. Hij wordt voortdurend gepest en alleen zijn vriend Kevin steunt hem. Zijn moeder is aan de drugs en de man die hem opvangt in moeilijke tijden is een drugsdealer. De toekomst voor Chiron ziet er allesbehalve veelbelovend uit. Moonlight is een sterke en gedurfde coming-of-age-film van Barry Jenkins. Het is een film over het zoeken naar jezelf en opkomen voor jezelf. En over hoop en liefde. Moonlight is een film die je soms naar de strot vliegt, soms ontroerd, maar die vooral boeit.