Great Wall, The

01-02-2017

6.9
Bioscoop

Great Wall, The (Bioscoop)

William Garin (Matt Damon) en zijn compagnon Pedro Tovar (Pero Pascal) trekken als handelaren door China, maar ze zijn vooral op zoek naar het onbekende ‘zwarte poeder’. Ze worden veel achterna gezeten, omdat ze niet altijd even eerlijk handelen. Tijdens een razende vlucht stuiten ze op een enorme muur van steen, die bewaakt wordt door Chinese troepen onder leiding van generaal Shao (Hanyu Zhang) en diens commandant Lin Mei (Jing Tian). William en Pedro worden gevangen genomen, maar de troepen hebben meer aandacht voor de komende strijd tegen de Tao Tei, groene monsters die eens in de zestig jaar een aanval doen op de muur. Pedro wil dolgraag ontsnappen, maar William is bereid de Chinezen te helpen in hun strijd. De Tao Tei lijken veel intelligenter te zijn geworden en de aantallen zijn enorm. De strijd lijkt op voorhand al gestreden.

Zhang Yimou en Hollywood hebben de handen ineen geslagen. Wie kun je beter benaderen dan deze Chinese grootmeester (Hero, The House of the Flying Daggers) als je een grote film wilt maken over een van de meest markante bouwwerken in de wereld: de Chinese Muur? Zhang Yimou heeft met zijn eerste Engelstalige film, The Great Wall, een actiefilm afgeleverd die z’n weerga niet kent. Althans, wat uiterlijk vertoon betreft. Met een enorm budget van 150 miljoen dollar – dat overigens binnen een maand na de release al ruim is terugverdiend - kon hij zich geheel uitleven in gigantische decors, energieke camerabewegingen en spectaculaire special effects. Hij had de beschikking over een aantal internationale topacteurs, waaronder Matt Damon en Willem Dafoe. En ook het geluid is fenomenaal bij deze film. Wat dat betreft verdient The Great Wall het om in de beste bioscopen vertoond te worden. Er kleeft echter één groot nadeel aan deze film en dat is het verhaal. Dat is zo flinterdun, met tenenkrommende dialogen, dat het kijkgenot danig wordt verstoord. De Engelstalige acteurs, waaronder Damon en Dafoe, hebben duidelijk moeite met deze dialogen. Het belemmert ze in hun spel en Zhang Yimou is blijkbaar niet in staat geweest om zijn acteurs goede richtlijnen te geven, zodat deze nog iets van de kromme teksten hadden kunnen maken. In eerste instantie wordt het verhaal gebracht als een van de vele ware legendes rondom de Chinese Muur. Maar de illusie van een interessant verhaal wordt al snel de grond ingeboord als de eerste groene monsters in beeld komen. Het wordt nog heel even interessant als men de verschillen tussen de directe houding van de westerlingen tegenover de spirituele symboliek van de Chinezen plaatst. Maar dat verdwijnt weer als sneeuw voor zon als de volgende grote actiescène zich aandient.
Wie het oeuvre van Zhang Yimou een beetje kent zal zich bij het zien van The Great Wall een hoedje schrikken. In nergens lijkt deze film op het kenmerkende werk van de grootmeester. Alleen diens The Flowers of War komt misschien op het visuele vlak een beetje in de buurt. Maar het is een groot verschil met bijvoorbeeld Yimou’s vorige film, het ingetogen Coming Home.
Wie zich echter niet zo veel druk maakt om het verhaal en voornamelijk uit is op een groots spektakelstuk komt met The Great Wall zeker aan z’n trekken. Laat dat maar aan Zhang Yimou over.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2017
Speelduur: 103 min
Uitgever: Universal Pictures

Twee westerse handelsreizigers trekken door China, maar stuiten op de Chinese Muur en worden gevangen genomen. Maar de aankomende strijd met de Tao Tei vraagt meer aandacht van de Chinezen dan twee halfslachtige handelaren. The Great Wall is een imposante actiefilm van de Chinese grootmeester Zhang Yimou, die hiermee zijn eerste Engelstalige film maakt. Het verhaal rammelt aan alle kanten en vooral de dialogen zijn tenenkrommend. Maar qua actie, decors en special effects is The Great Wall een film die z’n weerga niet kent.