House of Cards - Seizoen 4

01-08-2016

9

House of Cards - Seizoen 4 (Blu-ray)

Frank (Kevin Spacey) en zijn wederhelft Claire (Robin Wright) zijn een succesvol stel. Samen veroverden ze voor Frank het hoogste ambt in het land, dat van president van de Verenigde Staten. Maar hier stopt de tomeloze ambitie van dit power-duo nog niet. Frank wil vanuit zijn nieuwe rol zoveel mogelijk invloed uitoefenen en dingen bereiken. Daarbij heiligt het doel vrijwel alle middelen. Ook Claire wil niet in de schaduw staan van Frank en meer voor zichzelf zaken bereiken. Onder al deze beslommeringen komt hun huwelijk onder grote druk te staan en het dreigt zelfs uiteen te vallen. Als de twee samenwerken staan ze heel sterk, maar wat zou er gebeuren als ze elkaar tegenwerken? Ze krijgen te maken met sterkere tegenstand dan ooit tevoren, waardoor het maar de vraag is of ze gescheiden deze strijd wel aankunnen. Is dit voldoende om hen bij elkaar te houden?

House of Cards. Zelf als je er nog geen minuut van hebt gezien is de kans groot dat je ervan hebt gehoord. Bij de koffieautomaat op het werk, van vrienden of gewoon op straat. Er wordt namelijk of deze serie gepraat. Netflix stelt elk nieuw seizoen sinds de start in het najaar van 2013 steeds in één keer beschikbaar. Het is de meest bekeken show van de aanbieder en het wordt ook het meest achter elkaar gekeken. Het merendeel van de kijkers keek tenminste drie afleveringen achter elkaar in de eerste 30 dagen na de releasedatum. Wat maakt toch dat de serie zo populair is? Allereerst is dat superster Kevin Spacey die hiermee de stap naar TV maakt. Hij presteert nu al vier seizoenen op de toppen van zijn kunnen en dat wil wat zeggen voor iemand van zijn kaliber. Hij wordt daarin ongetwijfeld gestimuleerd door Robin Wright, die krachtig tegenwicht geeft. Het geheel is hier echt veel meer dan de som der delen en dit koppel samen vormt het (koude) hart van de serie. Koud omdat de serie heel cynisch is. Geen achterbaks complot gaat te ver en iedereen in de Amerikaanse politiek is eropuit om elkaar op grove wijze te slim af te zijn. Tenminste, als we deze serie mogen geloven. De sombere thematiek keert zelfs terug in de hele uitstraling van de serie. Een koel blauw met somber geel kleurpatroon is dominant in de hele serie. Hierover zijn zelfs interessante beschouwingen online geschreven, waaruit blijkt dat deze twee kleuren overal dominant zijn. Toch is House of Cards heel amusant om naar te kijken. Dit komt door het spetterende acteerwerk, de continue aanwas aan verrassende wendingen en de scherp geschreven dialogen. Dat het allemaal wat neerslachtig is, dat doet er eigenlijk niet toe. Dat past bij het consistente wereldbeeld dat deze serie neer wil zetten. Het zal ongetwijfeld niet altijd even realistisch zijn, maar dat doet er ook niet toe als het fictie betreft. Hoe is het dan specifiek met seizoen 4 gesteld? Onverminderd goed. Aanvankelijk waren er drie seizoen besteld. Naarmate een serie langer loopt is er altijd het risico dat de kwaliteit minder wordt. Bijvoorbeeld omdat er geen goede nieuwe verhalen te vertellen zijn. Toch is het de makers van House of Cards weer gelukt om een boeiend vierde seizoen neer te zetten. Het koppel in de hoofdrol staat meer dan ooit centraal en dat blijkt een uitstekende keuze. Nu zit er niets anders op dan te wachten op seizoen 5, die voor nu aangekondigd is voor februari 2017.

Genre: Drama, TV
Regio: A, B
Speelduur: 646 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.00:1 HD niet anamorf
EAN: 8712609606317

De Blu-ray Disc-uitgave van House of Cards heeft een beeldverhouding van 2.00:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een vier 50 GB dubbellaagse disks. Op welke van de vier disks staan precies drie van de in totaal twaalf afleveringen.

Er is in het commentaar van de film als iets over gezegd. House of Cards heeft een heel somber kleurenpalet. Hierdoor is het beeld niet heel ‘knallend’, maar de artistieke keuzes die hier gemaakt zijn worden wel heel nauwkeurig weergegeven. Daarbij blijft er voldoende schaduwdetail zichtbaar in soms beperkt uitgelichte scènes en het zwartnivau is ook dik in orde. De niet zo heel gebruikelijke beeldverhouding van 2.00:1 zorgt voor een meer cinematische ervaring. Het beeld wordt er namelijk breder van. Het is fijn dat deze orginele beeldverhouding behouden is gebleven op deze BD-uitgave. In de volle breedte zijn details dichtbij en ver weg altijd goed zichtbaar. De scherpte is dik in orde. Er zijn geen defecten in enige vorm. Een heel goede beeldkwaliteit dus.

House of Cards wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De bitrate is niet helemaal maximaal, waarschijnlijk om wat ruimte te besparen op de disks. Hier is echter weinig van te horen. Het geluid klinkt uitstekend. De serie draait vrijwel geheel om dialogen en in die zin is er niet zoveel te beleven in het geluidsbeeld. Voornoemde teksten worden wel met de juiste prioriteit en op de voorgrond helder weergegeven. Af en toe is er sprake van wat geluidseffecten en die worden krachtig weergegeven. Al naar gelang wat van toepassing is komen deze ook uit de achterste speakers of wordt de subwoofer passend ingezet. Van defecten is geen sprake. Een prima ondersteunde audio-ervaring.

Op elke disk kun je vanuit het hoofdmenu een aflevering afzonderlijk afspelen of alle drie achter elkaar. Daarbij kun je nog kiezen of je voor de aflevering wel of niet de terugblik wilt zien (standaard staat dit uit). Er zijn helaas geen extra’s beschikbaar. Dit geldt overigens ook voor andere uitgaven. De vorige seizoenen hadden helaas ook geen of beperkte extra’s beschikbaar.

Frank en Claire worden meer dan ooit op de proef gesteld om hun doelen te bereiken. Daarvoor schuwen zij geen enkel middel. Hun huwelijk komt onder druk te staan op een moment dat ze elkaar meer dan ooit nodig hebben. Het vierde seizoen van House of Cards is van onverminderd hoge kwaliteit. Een must-see voor iedere TV-serie liefhebber. De BD-uitgave is ook goed verzorgd met een uitstekende beeld- en geluidkwaliteit en een mooie uitklapbare verpakking. Wel moeten we het doen zonder extra’s. Maar die zijn op andere uitgaven ook niet beschikbaar.