Taking of Pelham 1 2 3, The

29-01-2010

7.1

Taking of Pelham 1 2 3, The (Blu-ray)

Walter Garber (Denzel Washington) is werkzaam bij de verkeerscentrale van de metro van New York City. Zijn werkdag kabbelt rustig voort, tot er ineens een metro gekaapt wordt door vier gewapende mannen. De leider van de groep, genaamd Ryder (John Travolta), eist 10 miljoen dollar losgeld. Als het geld niet betaald wordt, zullen zij overgaan tot het doden van gijzelaars. Ryder wil alleen praten met Garber, iets wat de verdacht overkomt bij zijn baas. Garber wordt namelijk al onderzocht voor het aannemen van steekpenningen en deze ontwikkeling maakt hem alleen maar verdachter. Nu moet hij niet alleen de levens van de gijzelaars zien te redden door in contact te blijven met Ryder, maar moet hij ook zijn eigen naam zien te zuiveren.

Het script van The Taking of Pelham 1 2 3 is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Godey. Het boek werd al eens verfilmd in 1974 met in de hoofdrollen Walter Matthau en Robert Shaw. In 1998 werd er wederom een verfilming gemaakt, nu speciaal voor televisie. Deze versie is vrijwel geheel vergeetbaar, maar de versie uit 1974 wordt door veel mensen gezien als een kleine klassieker. Mensen die deze film gezien hebben, zullen waarschijnlijk niet echt gecharmeerd zijn van deze laatste uitvoering van regisseur Tony Scott. Het verhaal is op enkele punten aangepast, maar blijft in basis gelijk. Grootst verschil zijn het tempo van het verhaal en de manier waarop de personages worden neergezet. Kijkers die de versie uit 1974 niet gezien hebben, zullen zich geen buil vallen aan deze prent uit 2009. Voor hen is dit gewoon een redelijk goed gemaakte actiethriller. Echt blijven hangen zal het allemaal ook weer niet, daarvoor is het allemaal wat te standaard. De spanning is namelijk nog al eens ver te zoeken. Ook Scotts visuele stijl werkt vaak afleidend en is feitelijk geheel overbodig. De twee karakters die het tegen elkaar opnemen worden deze keer gespeeld door Denzel Washington en John Travolta. Zoals altijd zet Washington een prima rol neer. Speciaal voor dit optreden kwam hij enkele kilo’s aan en door het opzetten van een bril wil hij doorgaan voor een normale burger. Deze transformatie, hoe subtiel ook, werkt prima en zijn optreden is dan ook erg geloofwaardig. Tegenover hem zien we dan John Travolta in de rol van gijzelnemer Ryder. Hij heeft wel vaker een slechterik gespeeld, maar hier slaat hij de plank toch behoorlijk mis. Zijn Ryder is behoorlijk over-the-top neergezet, waarbij hij van ijzingwekkend koel ineens verandert in een hyperactieve ADHD-patient die aan de speed zit. Op deze manier wilde hij waarschijnlijk overkomen als een persoon die compleet maf is, maar zijn optreden wekt eerder irritatie op. Ook is het personage zelf niet echt goed geschreven. In de film uit 1974 speelde Robert Shaw de psychopaat als een koelbloedige en berekende mafkees, die zonder opgave van reden tot zijn daden komt. In deze versie uit 2009 vinden de makers het ineens nodig om een achtergrond te verschaffen voor de daden van Ryder, iets wat hem in één klap behoorlijk minder indrukwekkend maakt. Alles bij elkaar is The Taking of Pelham 1 2 3 een redelijke thriller die leuk is om een keer te kijken. De film is goed gemaakt, met diverse fraai geschoten scènes in het drukke New York. Zoals gezegd weet de kenmerkende visuele stijl van Tony Scott weinig toe te voegen aan het geheel. Leuk om een keer te kijken dus, maar meer ook niet. Hiervoor is het verhaal namelijk te standaard en te voorspelbaar.

Sony heeft The Taking of Pelham 1 2 3 uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de Blu-ray Disc. Lees hier de recensie van de DVD.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609661620

• Featurettes
  • Audiocommentaren
  • BD-Live
  • CineChat
  • MovieIQ

De Blu-ray Disc heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De BD-uitgave van de film laat een uitstekende beeldkwaliteit zien. Op alle vlakken is dit een vooruitgang ten opzichte van de DVD, die ook al een goede transfer liet zien. Vooral op het gebied van detail en scherpte is deze uitgave een grote stap voorwaarts. Close-ups laten zo veel detail zien dat je bijna alle poriën op de gezichten van de acteurs kan tellen. Ook de wijdere shots zien er uitstekend uit, vooral de scènes die zich buiten afspelen. De donkere momenten in de tunnels van de metro zijn ook beter te volgen. Het schaduwdetail en contrast zijn ook dan prima. Het zwartniveau laat de diverse tinten zwart goed overkomen. In de film worden diverse kleurenschema’s gebruikt. Scènes die zich buiten afspelen laten natuurlijke kleuren zien met schakeringen. De opnamen in het metrostel hebben een koel en blauwachtig kleurenpalet, dat wat uitgewassen overkomt. In alle gevallen geeft de transfer het bronmateriaal prima weer. Dit geldt feitelijk voor het gehele beeld. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig. De edge enhancement van de DVD is hier niet te zien, alleen de grain is wel zichtbaar. Dit is echter een keuze van de regisseur en het geeft het beeld juist een natuurlijk en filmische uitstraling.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid wordt verzorgd door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Net als het beeld is ook het geluid een verbetering ten opzichte van de DVD. De track laat veel meer detail horen dan de Dolby Digital track op de DVD-uitgave. Het geluid klinkt ook veel helderder en klinkt voller en dynamischer. Alle kanalen worden goed bij het geluidsbeeld betrokken. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de soms wat agressieve muziek goed weer. De omgevingsgeluiden uit deze kanalen bevatten veel detail en richting. De surrounds laten tijdens de actiescènes de effecten horen. Tijdens de rustige momenten zijn hier omgevingsgeluiden te horen, zoals de geluiden op straat in het drukke New York. Het LFE-kanaal ondersteunt de muziek en effecten met een goed gedoseerd laag. De track klinkt helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid, de ondertiteling en de extra’s. Ook is een pop-up menu aanwezig dat over het actieve beeld weergegeven wordt, zonder de film te onderbreken. Alle aanwezige extra’s hebben 1080p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

MovieIQ
De film is te bekijken met de zogenaamde MovieIQ optie. Hierbij krijg je tijdens het kijken naar de film informatie via het internet over de cast, productie en andere facetten van de film. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Cinechat
Deze extra stelt kijkers in staat om tijdens het kijken van de film te chatten met andere gebruikers. Er kan met maximaal vier mensen tegelijk gechat worden. Ook is er een kort filmpje aanwezig waarin uitleg wordt gegeven over deze optie. Voor deze extra is wel een BD Profile 2.0 speler nodig met internetverbinding.

Audiocommentaren
De film is te bekijken met twee gesproken commentaren door de makers. De eerste is van regisseur Tony Scott. Hij levert een prima commentaar af, waarbij hij diep ingaat op het maken van de film en welke uitdagingen er kwamen kijken bij het opnemen in de straten van New York. Het tweede commentaar is van scriptschrijver Brian Helgeland en producent Todd Black. Ook dit commentaar is het beluisteren waard. Ook zij bespreken de productie, maar meer vanaf het punt van ontwikkeling. De commentaren vullen elkaar goed aan en geven kijkers een goede blik achter de schermen.

No Time to Lose: The Making Of Pelham 1 2 3 (30 min.)
Een uitgebreide en interessante making of, waarbij alle facetten van het maken van de film besproken worden. Vooral de uitdagingen van het opnemen in de straten van New York komen aan bod. Ook de scènes in de tunnels waren een uitdaging, iets dat goed naar voren komt in deze making of.

The Third Rail: New York Underground (16 min.)
Een kijkje in de keuken van de metro van New York en wat voor een taak het is om alles in goede banen te leiden. Ook het opnemen in de tunnels en perrons van de metro komt weer aan bod.

From the Top Down: Stylizing Character with Danny Moumdjian, the Lab Salon (5 min.)
Een redelijk nutteloze en niet interessante featurette over de verschillende haarstijlen in de film en hoe deze geknipt werden door kapper Danny Moumdjian.

Marketing Pelham (6 min.)
Verschillende trailers voor de film komen achter elkaar voorbij.

vijf trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotietrailer.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Vier gewapende mannen nemen de controle over een metrostel in de tunnels van de metro van New York. Ze willen 10 miljoen dollar losgeld, krijgen ze deze niet dan gaan ze over tot het doden van gijzelaars. De leider van de mannen wil slechts praten met één man, Walter Garber. Aan hem de taak de gijzelnemers tevreden te houden en het leven van de gijzelaars te redden. Maar dan moet hij ook nog proberen zijn eigen hachje te redden. Een race tegen de klok begint. The Taking of Pelham 1 2 3 is een wat standaard actiethriller, die soms erg voorspelbaar is. Ook de spanning is soms wat ver te zoeken, maar de prent is leuk om keer te kijken. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, op beide vlakken een flinke verbetering ten opzichte van de DVD. De extra’s zijn grotendeels gelijk, toegevoegd zijn twee extra’s waarbij je gebruik kunt maken van de BD-Live optie van je speler.