Taking of Pelham 1 2 3, The

29-01-2010

7.4

Taking of Pelham 1 2 3, The (DVD)

Walter Garber (Denzel Washington) is werkzaam bij de verkeerscentrale van de metro van New York City. Zijn werkdag kabbelt rustig voort, tot er ineens een metro gekaapt wordt door vier gewapende mannen. De leider van de groep, genaamd Ryder (John Travolta), eist 10 miljoen dollar losgeld. Als het geld niet betaald wordt, zullen zij overgaan tot het doden van gijzelaars. Ryder wil alleen praten met Garber, iets wat de verdacht overkomt bij zijn baas. Garber wordt namelijk al onderzocht voor het aannemen van steekpenningen en deze ontwikkeling maakt hem alleen maar verdachter. Nu moet hij niet alleen de levens van de gijzelaars zien te redden door in contact te blijven met Ryder, maar moet hij ook zijn eigen naam zien te zuiveren.

Het script van The Taking of Pelham 1 2 3 is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Godey. Het boek werd al eens verfilmd in 1974 met in de hoofdrollen Walter Matthau en Robert Shaw. In 1998 werd er wederom een verfilming gemaakt, nu speciaal voor televisie. Deze versie is vrijwel geheel vergeetbaar, maar de versie uit 1974 wordt door veel mensen gezien als een kleine klassieker. Mensen die deze film gezien hebben, zullen waarschijnlijk niet echt gecharmeerd zijn van deze laatste uitvoering van regisseur Tony Scott. Het verhaal is op enkele punten aangepast, maar blijft in basis gelijk. Grootst verschil zijn het tempo van het verhaal en de manier waarop de personages worden neergezet. Kijkers die de versie uit 1974 niet gezien hebben, zullen zich geen buil vallen aan deze prent uit 2009. Voor hen is dit gewoon een redelijk goed gemaakte actiethriller. Echt blijven hangen zal het allemaal ook weer niet, daarvoor is het allemaal wat te standaard. De spanning is namelijk nog al eens ver te zoeken. Ook Scotts visuele stijl werkt vaak afleidend en is feitelijk geheel overbodig. De twee karakters die het tegen elkaar opnemen worden deze keer gespeeld door Denzel Washington en John Travolta. Zoals altijd zet Washington een prima rol neer. Speciaal voor dit optreden kwam hij enkele kilo’s aan en door het opzetten van een bril wil hij doorgaan voor een normale burger. Deze transformatie, hoe subtiel ook, werkt prima en zijn optreden is dan ook erg geloofwaardig. Tegenover hem zien we dan John Travolta in de rol van gijzelnemer Ryder. Hij heeft wel vaker een slechterik gespeeld, maar hier slaat hij de plank toch behoorlijk mis. Zijn Ryder is behoorlijk over-the-top neergezet, waarbij hij van ijzingwekkend koel ineens verandert in een hyperactieve ADHD-patient die aan de speed zit. Op deze manier wilde hij waarschijnlijk overkomen als een persoon die compleet maf is, maar zijn optreden wekt eerder irritatie op. Ook is het personage zelf niet echt goed geschreven. In de film uit 1974 speelde Robert Shaw de psychopaat als een koelbloedige en berekende mafkees, die zonder opgave van reden tot zijn daden komt. In deze versie uit 2009 vinden de makers het ineens nodig om een achtergrond te verschaffen voor de daden van Ryder, iets wat hem in één klap behoorlijk minder indrukwekkend maakt. Alles bij elkaar is The Taking of Pelham 1 2 3 een redelijke thriller die leuk is om een keer te kijken. De film is goed gemaakt, met diverse fraai geschoten scènes in het drukke New York. Zoals gezegd weet de kenmerkende visuele stijl van Tony Scott weinig toe te voegen aan het geheel. Leuk om een keer te kijken dus, maar meer ook niet. Hiervoor is het verhaal namelijk te standaard en te voorspelbaar.

Sony heeft The Taking of Pelham 1 2 3 uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD. Lees hier de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 102 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609661699

• Featurettes
  • Audiocommentaren

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. De transfer heeft weinig problemen met het bronmateriaal, dat veel donkere scènes bevat. Deze scènes zijn goed te volgen, het schaduwdetail is dan ook ruim voldoende. Ook het zwartniveau is dik in orde, waardoor deze momenten een mooi diep zwart laten zien in de verlaten tunnels van de metro. Zoals gezegd laat ook deze film weer de kenmerkende stijl van Tony Scott zien. Dit betekent veel beelden die natuurlijk overkomen, maar ook evenveel met een verhoogd contrast en kleuren die tegen oververzadiging aanzitten. Het bronmateriaal wordt op passende wijze weergegeven. Het beeld is mooi scherp en heeft voor een DVD-uitgave aardig wat detail. Het veelal donkere karakter van de film zorgt ervoor dat je als kijker niet echt weggeblazen wordt door de visuele presentatie. Toch voldoet het allemaal prima, zoals gezegd wordt het bronmateriaal goed weergegeven. De transfer bevat weinig artefacten. Edge enhancement steekt soms de kop op, maar niet in afleidende mate. Verder is er nog wat filmgrain zichtbaar, maar ook dit is een keuze van de regisseur.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. De track is van goede kwaliteit, waarbij alle kanalen goed bij het geheel betrokken worden. Zo worden de surrounds veelvuldig gebruikt. Tijdens de actiescènes voor het weergeven van effecten, tijdens de rustige momenten zijn hier omgevingsgeluiden te horen. Goede voorbeelden zijn de scènes in de straten van New York, waar diverse straatgeluiden te horen zijn. Het LFE-kanaal geeft het geheel nog een beetje meer impact met een goed diepgaand laag. Ook de muziek wordt ondersteund door de subwoofer. De dialogen zijn constant goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Ze klinken mooi helder en sneeuwen niet onder tussen al het overige geluid. De frontspeakers geven de muziek en overige geluiden weer. Hier is een breed stereogeluid te horen. De track klinkt verder mooi helder, ruis en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid, tenzij anders aangegeven.

Audiocommentaren
De film is te bekijken met twee gesproken commentaren door de makers. De eerste is van regisseur Tony Scott. Hij levert een prima commentaar af, waarbij hij diep ingaat op het maken van de film en welke uitdagingen er kwamen kijken bij het opnemen in de straten van New York. Het tweede commentaar is van scriptschrijver Brian Helgeland en producent Todd Black. Ook dit commentaar is het beluisteren waard. Ook zij bespreken de productie, maar meer vanaf het oogpunt van ontwikkeling. De commentaren vullen elkaar goed aan en geven kijkers een goede blik achter de schermen.

No Time to Lose: The Making Of Pelham 1 2 3 (29 min.)
Een uitgebreide en interessante making of, waarbij alle facetten van het maken van de film besproken worden. Vooral de uitdagingen van het opnemen in de straten van New York komen aan bod. Ook de scènes in de tunnels waren een uitdaging, iets wat goed naar voren komt in deze making of.

The Third Rail: New York Underground (15 min.)
Een kijkje in de keuken van de metro van New York en wat voor een taak het is om alles in goede banen te leiden. Ook het opnemen in de tunnels en perrons van de metro komt weer aan bod.

From the Top Down: Stylizing Character with Danny Moumdjian, the Lab Salon (5 min.)
Een redelijk nutteloze en niet interessante featurette over de verschillende haarstijlen in de film en hoe deze geknipt werden door kapper Danny Moumdjian.

Marketing Pelham (6 min.)
Verschillende trailers voor de film komen achter elkaar voorbij.
Het beeld is 2.40:1 anamorf.

Zes trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotietrailer.

Vier gewapende mannen nemen de controle over een metrostel in de tunnels van de metro van New York. Ze willen 10 miljoen dollar losgeld, krijgen ze deze niet dan gaan ze over tot het doden van gijzelaars. De leider van de mannen wil slechts praten met één man, Walter Garber. Aan hem de taak de gijzelnemers tevreden te houden en het leven van de gijzelaars te redden. Maar dan moet hij ook nog proberen zijn eigen hachje te redden. Een race tegen de klok begint. The Taking of Pelham 1 2 3 is een wat standaard actiethriller, die soms erg voorspelbaar is. Ook de spanning is soms wat ver te zoeken, maar de prent is leuk om keer te kijken. Deze DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn bovendien enkele extra’s aanwezig, die een goede blik achter de schermen geven.