District 9

26-10-2020

8.8
UHD

District 9 (UHD)

De aarde is bezocht door buitenaardse wezens. Een groot schip met garnaalachtige aliens hangt in het luchtruim boven Johannesburg. De wezens zijn de laatste van hun ras en ze beschikken helaas niet over de technologische expertise van hun uitgestorven soortgenoten. De aliens worden ondergebracht in een speciaal kamp, waar zij samen kunnen leven. Ze krijgen echter te maken met racisme en vooroordelen. Twintig jaar na hun komst zijn de leefomstandigheden in het kamp zeer slecht. De MNU, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aliens, besluit dat het tijd wordt ze te laten verhuizen. Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley) is de baas over deze opdracht, die echter anders loopt dan gepland. Door een bizar ongeluk komt Wikus ineens wel heel dichtbij de wezens te staan, waardoor hij gedwongen wordt op de vlucht te slaan. Nu moet hij rennen voor zijn leven en ziet hij de wereld door de ogen van de buitenaardse bezoekers.

District 9 is het regiedebuut van Neill Blomkamp (Elysium, Chappie). De in Johannesburg geboren regisseur was ook verantwoordelijk voor het script, waarvoor hij zelfs genomineerd werd voor een Oscar. Peter Jackson trad op als producent en zijn naam is dan ook promonent aanwezig op alle filmposters en hoezen (zo ook deze UHD). Dit soort reclame is natuurlijk altijd handig, maar echt nodig was het niet in dit geval. District 9 is namelijk een prima film die op een aantal vlakken weet te verbazen en over de gehele linie weet te overtuigen. Het script is gebaseerd op de korte film van Blomkamp, genaamd Alive in Joburg. Het verhaal neemt ons mee naar een sloppenwijk in Johannesburg, waar een buitenaards ras in erbarmelijke omstandigheden moet leven. De opzet is verder vrij simpel, maar het geheel weet vanaf het begin te boeien. Dit wordt moeiteloos tot het einde vastgehouden, waarna je als kijker van een prima portie actie en science-fiction hebt kunnen genieten. Blomkamp gebruikt allerlei onorthodoxe manieren van filmen, die in het begin even moeten wennen. De film moet fungeren als een soort nieuwsverslag of documentaire, waarbij je als kijker meegenomen wordt in de wereld van de MNU (een soort VN) die de buitenaardse wezens controleert. Het heeft met opzet een PR-sausje, waarbij ook met interviews wat meer achtergrondinformatie wordt gegeven over de gebeurtenissen. Deze opzet wordt in het begin nauwgezet gevolgd, maar wordt later wel wat losgelaten en krijgt de film een wat conventioneler uiterlijk. Aan het einde komen de interviews weer wat naar voren en wordt de film een beetje een 'mixed bag' van documentaire en fictie. De aliens zijn vrijwel allemaal gemaakt in de computer en zien er uitstekend uit. Zeker voor een prent met een budget van ‘maar’ 30 miljoen euro ziet het er allemaal goed uit. Momenten van drama en actie wisselen elkaar af, aangevuld met de nodige bloederige momenten. Dit is zeker geen film die het alleen moet hebben van schieten en achtervolgingen. Het verhaal heeft een diepere laag die tot nadenken kan stemmen, waarbij ook een moraal niet ontbreekt. Dit ligt er niet te dik bovenop, waardoor het verhaal niet teveel lading meekrijgt. De cast bestaat louter uit onbekenden. Hoofrolspeler Sharlto Copley heeft de rol te danken aan het feit dat hij ook te zien was in de korte film. Hij zet een prima rol neer, geen enkel moment heb je het idee naar een beginner te kijken. Dit optreden leverde hem zelfs een rol op in The A-Team, waar hij gestalte geeft aan Murdock. De rest van de acteurs hebben een duidelijke ondergeschikte rol, maar zetten allemaal een goed optreden neer. District 9 is een goed gemaakte en onderhoudende film, waarvan fans van science-fiction en actie zeker zullen genieten. Een zekere aanrader!

Sony heeft District 9 in het verleden op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Voor de uitgave op 4K heeft Sony ervoor gekozen om in Nederland alleen de UHD-disc uit te geven, terwijl in omringende landen bij de uitgave ook de BD wordt bijgevoegd.

Medium: UHD
Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 112 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 8712609637052

• Comic-Con Extravaganza
  • Bioscooptrailers

Sony heeft District 9 op UHD uitgebracht met een resolutie van 2160p en in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. Sony heeft de reputatie dan hun uitgaven van films op BD al beschikken over een zeer infrukwekkende beeldkwaliteit. Dat is ook het geval geweest bij deze film, en dat is één van de redenen dat deze 4K-uitgave moeite heeft om echt onderscheid te maken. de andere reden is het veelvuldig gebruik van alle bronnen van video in de film. De film zelf is digitaal gedraaid, maar maakt veel gebruik van alle nieuwsverslagen die in de film op TV worden uitgezonden. Ook de onrustige cameravoering en snelle montage maakt het lastig om echt een strak beeld te kunnen zien. Maar als het dan gebeurt dan gooit deze UHD-transfer direct hoge ogen. Vele scènes krijgen net even dat tikje extra in resolutie en scherpte waardoor het allemaal er wat strakker uitziet. Daarnaast staan alle kleuren ook wat beter en komt het wat warmer en natuurlijker over. In de donkere scènes biedt HDR net even dat betere contrast en zwartniveau. Een bescheiden upgrade, maar wel het bekijken waard.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de (apart verkrijgbare) Blu-ray Disc.

De audiotrack van District 9 is nu echt waar de winst zit. Op deze UHD heeft Sony de film een Dolby TrueHD 7.1-track met Atmos-extensie meegegeven. De DTS-HD Master Audio 5.1-track van de BD (en die ook op deze UHD staat) biedt al genoeg actie en spektakel, maar de Atmos-track doet er nog een schepje bovenop. Wat vooral opvalt is dat de track niet meer zo directioneel acteert, maar veel meer als een continu geluidsbeeld. Ook de hoogte-kanalen worden hierbij goed betrokken. Dialogen, muziek, actiescènes, alles wordt genuacneerd afgespeeld en met een mooie spreiding. Een hele goede audiotrack.

District 9 krijgt op UHD een paar nieuwe extra's. Alle andere extra's staan op de BD die apart verkrijgbaar is.

Comic-Con Extravaganza (17 min)
Een behind-the-scenes featurette waarbij cast en crew samen met het publiek verschillende aspecten van de film bespreken.

Bioscooptrailers (4 min)
Een teaser-trailer en een bioscoop-trailer, beiden niet eerder te bekijken op DVD of BD.

Er zijn buitenaardse wezen aanwezig op aarde en leven in de sloppenwijken van Johannesburg. aan de lokale autoriteiten de taak om hun aanwezigheid in goede banen te leiden. Overheidsambtenaar Wikus van de Merwe (Sharlto Copely) gaat in de wijken de gesprekken aan met de wezens om hun gedrag in geode banen te leiden. Als Wikus vervolgens besmet raakt met een buitenaards virus moet hij op de vlucht slaan. En niet alleen van de wezens, maar ook van zijn werkgever. District 9 is het regiedebuut van Neil Blomkamp, een groot talent, en daarom produceerde niemand minder dan Peter Jackson deze film. Na Elysium en Chappie is het helaas erg rustig geworden omtrent Blomkamp. District 9 blijft een erg onderhoudende film, alhoewel soms wat onevenwichtig in de gekozen stijl (docu of fictie). De UHD van Sony biedt een kleine upgrade in beeldkwaliteit, maar een goede stap vooruit met de Atmos-audiotrack. Met een paar nieuwe extra's is deze UHD zeker aan te raden. Het is alleen jammer dat de BD niet is bijgevoegd, zoals in andere landen standaard wel het geval is.