A-Team, the

22-11-2010

7.3

A-Team, the (DVD)

Vier Amerikaanse soldaten die in Irak zitten, worden op een bijzondere missie gestuurd. De VS hadden tijdens de eerste golfoorlog een drukpers voor het maken van Amerikaanse dollars naar de regio gebracht. Deze werd gestolen en vervolgens weer gevonden, maar tijdens de tweede golfoorlog komt het leger erachter dat de drukplaten nog in bezit van de vijand waren. Inmiddels hebben zij een nieuwe pers gebouwd. Het A-Team wordt erop uit gestuurd om deze te achterhalen. Al tien jaar en zestig missies lang hebben deze vier mannen samengewerkt en ze zijn inmiddels perfect op elkaar ingespeeld. Hannibal (Liam Neeson) is de leider en bedenkt de altijd ingenieuze plannen. Face (Bradley Cooper) is de charmeur en krijgt met zijn gladde praatjes veel voor elkaar, vooral bij het andere geslacht. B.A. (Quinton Jackson) is de pure spierkracht en de chauffeur op het land. In de lucht is het de knotsgekke - rijp het voor het gesticht - Murdock (Sharlto Copley) die het team van A naar B brengt. Net als de voorgaande missies brengt het team ook deze tot een goed einde. Tenminste, totdat ze terug op de legerbasis verraden worden. Ze verliezen hun militaire rang en worden door de krijgsraad ieder veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf. Na zes maanden wordt Hannibal benaderd door een onbekend contactpersoon van de CIA, die hen de optie biedt om te ontsnappen en hun naam te zuiveren door de verraders op te sporen. Wie kunnen ze nog vertrouwen en zal het hen lukken om het recht weer aan hun zijde te krijgen?

Van januari 1983 tot maart 1987 was de serie The A-Team van NBC een waar TV-fenomeen. De aktie-avonturenserie werd bekend vanwege de door een vaste formule beheerste afleveringen waarin zelden iemand serieus gewond raakte, de scènes waarin er vanuit willekeurige onderdelen wapens en voertuigen werden gemaakt en het zeer herkenbare muziekthema. Bij velen zal het bekend zijn dat drie van de vier castleden - George Peppard die Hannibal speelde bedankte voor de eer - in 1984 Nederland aandeden. De gigantische opkomst was door niemand verwacht en ze werden gedwongen snel weer rechtsomkeert te maken, omdat hun veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Dwight Schultz bood later in een brief zijn excuses aan voor de ontstane situatie. Na jaren en jaren van verschillende scriptversies en een komen en gaan van potentiële regisseurs, is er dan eindelijk een speelfilm van The A-Team, uitgebracht door 20th Century Fox met Joe Carnahan aan het roer. Toegegeven, de sfeer en stijl van de serie komen goed over. Vanwege het veel hogere budget is de actie grootser en spectaculairder, maar de illogica en pulp-achtige opzet zijn uitstekend vertaald naar het witte doek. Wel is het jammer dat het script werkelijk aan alle kanten rammelt. Het begint nog redelijk gestructureerd met de samenstelling van het team en het verraad. De latere aktes zijn echter te chaotisch. Een filmversie van een iconische serie als The A-Team staat of valt met de casting. Het is belangrijk om het hart van elk personage trouw te blijven. Cooper en Copley zijn daarbij uitstekende keuzes en zetten vol overgave hun rol neer. Bokser Jackson weet in zijn vertolking van B.A. echter totaal niet te overtuigen, zeker niet in vergelijking met zijn voorganger. Er is maar beperkt acteertalent nodig voor deze rol, maar zelfs dat ontbeert deze man. Liam Neeson is verrassend genoeg ook tegenvallend als de leider van het stel. Op papier is het een uitstekende keuze. Neeson is een veelzijdig en getalenteerd karakteracteur en zijn uiterlijk en leeftijd zijn ook nog eens perfect voor deze rol. Helaas wil Neeson te veel en bereikt daardoor paradoxaal genoeg maar weinig. Op de meeste momenten is hij te karikaturaal. Het is een slimme keuze geweest om Patrick Wilson te casten in de rol van schimmige CIA-agent. Gezien de sceptische houding van vele kijkers - inclusief ondergetekende - voorafgaande aan de release van deze film, is het resultaat nog best aardig te noemen. Het is een vermakelijke actiefilm met hoog tempo waarin vorm en stijl de boventoon voeren boven de inhoud. In het origineel was dit echter ook het geval en samen met wat leuke knipogen naar de serie, is The A-Team een leuke nostalgische aangelegenheid.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 114 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626061090

• Bioscooptrailer
  • Verlengde versie van de hoofdfilm
  • Alternatieve trailer

Op deze DVD is het beeld te vinden in de originele verhouding van 2.35:1, dat op anamorfe wijze gepresenteerd wordt. De transfer is zonder uitzondering gestoken scherp. De kleuren zijn natuurlijk en soms een beetje aan de koude kant. Het zwartniveau is op orde. Over het algemeen speelt de The A-Team zich overdag af met zo nu en dan een nachtelijke sequentie. Op deze momenten is het schaduwdetail prima. Toch is er een gebrek aan deze nagenoeg perfecte beeldpresentatie. Regelmatig is er een opvallende hoeveelheid edge enhancement te zien, een bewijs dat de kunstmatige verscherping net een stapje te ver is gegaan.
Het aantal hoofdstukken is ruim voldoende. De optionele Nederlandse ondertiteling is uitstekend onder in beeld gepositioneerd en goed leesbaar. Ook de vertaling is in orde.

De audiokanalen bestaan uit een Engelse en een Franse versie, beide in Dolby Digital 5.1 (384kb/s) formaat. Het geluid is niets minder dan uitstekend. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en komen geconcentreerd uit de middelste speakers. Het is echter in de actiemomenten - en die zijn er legio - dat deze track van The A-Team echt de kans krijgt om te schitteren. Er is veel actieve sturing en de surroundervaring is zonder meer intens. Ook de subwoofer mag flink los en zorgt voor een sterk en gedoseerd laag. Deze actiefilm komt uitstekend tot zijn recht door een uitbundige en actieve soundtrack, die desondanks altijd gecontroleerd en effectief blijft. Uitmuntend!

Op deze 1-disk-uitgave zijn een handjevol extra’s te vinden. Het beeld is gelijk aan dat van de hoofdfilm. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en overal is optionele Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Verlengde versie van de hoofdfilm
Deze versie duurt een kwartier langer dan de bioscoopversie en komt daarmee uit op 128 minuten. De toegevoegde waarde hiervan is minimaal, zeker gezien de originele versie al aan de lange kant was. Video en audio zijn hetzelfde als bij de bioscoopversie.

Dit commentaar wordt verzorgd door regisseur Joe Carnahan en is verrassend informatief en interessant. Deze is alleen beschikbaar bij de bioscoopversie, niet bij bovengenoemde langere versie van de film.

Montage herkenningsmelodie A-Team (2 min.)
Een selectie beelden uit de film met daaronder het originele muziekthema uit de serie. Het is daarmee in feite niet veel meer dan een alternatieve trailer.

Bioscooptrailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de hoofdfilm

The A-Team wordt verraden en belandt in de gevangenis. Ze moeten hun onschuld bewijzen en zetten daarvoor alles op alles. Joe Carnahan doet zijn best om de populaire TV-serie uit de jaren ‘80 eer aan te doen, maar zijn flamboyante stijl doet het toch wat vreemd aanvoelen. Het verhaal is wat warrig maar de pure vermaakfactor van de film is hoog vanwege het hoge tempo en een behoorlijke dosis humor. Beeld en geluid zijn niets minder dan uitstekend. Helaas zijn de extra’s teleurstellend en blijft hiermee bijvoorbeeld een terugblik op de serie een onbenutte kans. Liefhebbers van pretentieloze actiefilms zullen zich zeker vermaken, maar een vergelijking met de serie zal waarschijnlijk enkel leiden tot teleurstelling.