Fight Club

01-12-2009

8.9

Fight Club (Blu-ray)

Een man, we noemen hem Jack (Edward Norton), zit bij een praatgroep voor mannen met teelbalkanker. Niet omdat hij zelf deze ziekte heeft, maar omdat hij op een of andere manier troost put uit het samenzijn. Jack heeft namelijk ontdekt dat de maatschappij niets anders is dan één grote façade waarin het materialisme de boventoon voert. Tijdens een vliegreis ontmoet Jack de excentrieke zeepverkoper Tyler Durden (Brad Pitt), die min of meer dezelfde levensovertuiging heeft als hij. Echter, de levensfilosofie van Tyler gaat nog verder; hij gelooft dat "zelfverbetering" enkel voor de zwakkeren is en dat "zelfvernieling" het leven meer waarde geeft. Er ontstaat al gauw een band tussen de twee. Beide mannen zijn echter zo gefrustreerd dat ze ontspanning zoeken door elkaar tot bloedens toe in elkaar te slaan. Gezamenlijk organiseren ze iets dat ze “Fight Club” noemen, waar gelijkgestemden elkaar met blote vuist voor het plezier afrossen. Al gauw ontstaat er een landelijk netwerk van deze ondergrondse Fight Clubs. Maar Tyler wil meer...

"De eerste regel van Fight Club is: je praat niet over Fight Club. De tweede regel van Fight Club is: je praat NIET over Fight Club." Als we naar Tyler Durdens strenge regels zouden handelen, dan zou deze recensie snel klaar zijn. Maar we wagen het erop. Niet dat Fight Club een film is die veel toelichting behoeft. De door David Fincher (Se7en, Zodiac, The Curious Case of Benjamin Button) geregisseerde prent, gebaseerd op het gelijknamige boek van Chuck Palahniuk, stamt alweer uit 1999. In de tien jaren die sindsdien verstreken zijn, is de film op menig Top10-lijstje terechtgekomen (en dan bedoelen we niet de lijst van “Beste Subliminale Geslachtsdeel”). Volledig terecht natuurlijk, want het is en blijft simpelweg een steengoede film, zelfs een decennium later. Maar dat hoeven we je vast niet te vertellen. De meeste filmliefhebbers zijn ongetwijfeld al op de hoogte van de vele kwaliteiten. Zo is er het uitstekende acteerwerk, van onder meer Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter. Plus de speelse, originele cinematografie, die zeker indruk weet te maken. Dezelfde superlatieven gelden voor het geluidsontwerp, dat terecht genomineerd werd voor een Oscar. En dan is er nog het verhaal: goed opgebouwd, passend gewelddadig, met een aangename portie zwarte humor, scherpe dialogen en een paar enorme verrassingen. Toch waren destijds lang niet alle critici vol lof over Fight Club. De ene criticus noemde het “ranzige, deprimerende troep van begin tot einde”, een andere “Washingtons voorbeeld voor wat er mis is met Hollywood”. Ook aan de bioscoopkassa's vielen de opbrengsten tegen. Maar goed, misschien was de wereld destijds nog niet helemaal klaar voor Fight Club. Of wellicht is het typisch zo'n film in de categorie "love it or hate it". Behoor je tot de "love it" groep, dan heb je de film ongetwijfeld al in je bezit op DVD. Bijvoorbeeld in de vorm van de uitgebreide 2-disc uitgave. Inmiddels heeft Fox de film ook uitgebracht op Blu-ray Disc. Hoe oogt en klinkt de film in High Definition? Je leest het hieronder.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 1999
Speelduur: 139 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626043171

• Art Gallery
  • Behind the Scenes
  • Publicity Material
  • Audiocommentaar (4x)
  • Deleted & Alternate Scenes
  • Insomniac Mode: I am Jack’s Search Index
  • Flogging Fight Club
  • A Hit in the Ear: Ren Klyce and the Sound Design of Fight Club

De Blu-ray Disc uitgave van Fight Club heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc, waarvan 43,2GB beschreven is. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Fight Club is visueel gezien een erg interessante film. Daarmee is het ook direct een film die perfect geschikt is voor een HD-medium. Fight Club ziet er op BD dan ook bijzonder goed uit. Sterker nog, het is moeilijk denkbaar dat je binnen afzienbare tijd een betere transfer van de film tegen zult komen. Op alle fronten zijn de prestaties namelijk uitstekend. Qua scherpte, detaillering en kleurverzadiging, maar ook qua helderheid, zwartniveau en schaduwdetail. Eveneens positief is het ontbreken van ruis, vuil en beschadigingen. Ook compressieartefacting is geheel afwezig, evenals storende edge enhancement. Zijn er ook minpunten? Nou, eigenlijk niet. Waarmee we dus met recht kunnen spreken van een toptransfer, die de volle tien punten verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Aangezien Fight Club diverse prijzen en nominaties won voor het geluidsontwerp, zijn we erg benieuwd hoe de film op Blu-ray Disc klinkt. Na de aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) beluisterd te hebben kan het eindoordeel kort zijn. Het spoor klinkt namelijk uitstekend. Vooral positief is dat alle nuances en kleine details in het geluid - en die zijn er genoeg - overeind zijn gebleven. Naast de goede detaillering draagt ook de prima dynamiek hier aan bij. Verder is Fight Club een film waarin volop "gespeeld" wordt met geluid, bijvoorbeeld wat betreft het verdelen van effecten en ambiance over de vijf beschikbare luidsprekers. De resulterende ruimtelijkheid komt middels de DTS-HD track eveneens volledig tot zijn recht. Daarnaast valt op dat de film qua geluid zowel subtiel als agressief kan zijn. Het lossless spoor weet beide uitersten gelukkig zonder problemen over te brengen naar de thuisbioscoop. Uiteraard krijgt het LFE-kanaal daarbij ook een passende rol. Tot slot zijn de dialogen altijd goed verstaanbaar en ontbreken zaken als ruis en oversturing. Zoals gezegd is het eindresultaat een uitstekende track, die goed laat horen dat de prijzen en nominaties gerechtvaardigd zijn.

Na van de schrik bekomen te zijn (bezitters van deze BD-uitgave snappen wel wat we hier bedoelen) kom je in het hoofdmenu, waar je een ruim pakket aan extra's aantreft. In de meeste gevallen gaat het niet om nieuw materiaal. Een groot gedeelte van de aanwezige extra's is namelijk ook aanwezig op de oude R1 DVD-uitgave (de R2 DVD-uitgave is iets minder uitgebreid, zo ontbraken daar drie commentaartracks en een paar verwijderde scènes). De disc bevat ook een klein aantal BD-exclusieve zaken.

We beginnen echter met een overzicht van het van DVD overgenomen materiaal (480i, DD 2.0, Nederlands ondertiteld, tenzij anders vermeld).

Op deze uitgave tref je vier commentaartracks aan, afkomstig van de R1-DVD. Op onze R2 DVD-versie was alleen de regisseur/cast-commentaartrack te vinden. Op de vier tracks hoor je de volgende sprekers:
- David Fincher: De regisseur geeft een toelichting vol productie-informatie. Fincher praat rustig, maar weet desondanks wel te boeien.
- David Fincher, Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter: Op deze track zijn Fincher, Pitt en Norton samen opgenomen en Helena Bonham Carter afzonderlijk. Het is een vaak rustig, soms luchtig commentaar, dat zeker het beluisteren waard is.
- Chuck Palahniuk en Jim Uhls (niet Nederlands ondertiteld): Dit is een schrijverscommentaar, met zowel de schrijver van het boek als de schrijver van het script. De nadruk ligt logischerwijs op het verhaal.
- Alex McDowell, Jeff Cronenweth, Michael Kaplan, Kevin Haug en Doc Bailey (niet Nederlands ondertiteld): Een toelichting van respectievelijk de productieontwerper, de Director of Photography, de kostuumontwerper, de Visual Effects Supervisor en de digitale animator. Het commentaar is vrij technisch van aard en daarmee tamelijk droog.

Behind the Scenes
In deze extra kun je een keuze maken uit beeldmateriaal over de volgende onderwerpen: Production, Visual Effects en On Location. Denk daarbij aan zaken als locatiescouting, ontwerp van de sets, “previsualisations” (ruwe animaties die dienst doen als soort van bewegend storyboard), een blik achter de schermen en storyboards. Soms is het materiaal voorzien van commentaar.

Deleted & Alternate Scenes (13 min)
Zeven verwijderde scenes/alternatieve takes. Bij sommige scènes zijn meerdere kijkhoeken aanwezig. Je krijgt tevens een tekstuele toelichting over waarom de betreffende fragmenten het eindresultaat niet hebben gehaald. De kwaliteit van het beeld is helaas niet erg goed.

Publicity Material
Onder deze noemer vind je drie trailers, zeventien TV spots, twee ‘Public Service Anouncements’ (niet ondertiteld), een videoclip van de Dust Brothers, vijf internetspots (niet ondertiteld), een galerij met promomateriaal (1080p) en een geschreven interview met Edward Norton.

Art Gallery
Hier kun je een ruime verzameling aan ontwerpschetsen en productiefoto’s bekijken (1080p). Deze zijn onderverdeeld in de categorieën storyboards, visual effects stills, paper street house, costumes & makeup, pre-production paintings en brain ride-map.

Onderstaande extra's zijn nieuw, ze zijn dus niet te vinden op de DVD-uitgaven. Het materiaal heeft beeld in 1080i- of 1080p-resolutie en DD 2.0-geluid.

Insomniac Mode: I am Jack’s Search Index
Deze optie geeft je de mogelijkheid om op basis van steekwoorden naar bepaalde delen in elk van de commentaartracks te springen. Hiermee samenhangend is de “commentary guide”, die je tijdens het bekijken van de film de onderwerpen toont waarover op dat moment in elk van de vier commentaartracks gesproken wordt (zie het zesde screenshot). Op deze manier kun je gemakkelijk schakelen tussen onderwerpen die je het meest boeien.

A Hit in the Ear: Ren Klyce and the Sound Design of Fight Club
Nadat geluidsontwerper Ren Klyce je hier in circa 6 minuten verteld heeft over hoe hij bij de film te werk ging, krijg je de kans om te bewijzen dat je het beter kunt. Er zijn namelijk vier fragmenten aanwezig waarbij je zelf de audiomix kunt bepalen. Dat wil zeggen dat je van twee audiosporen het volume van de vijf beschikbare luidsprekers kunt regelen. Bij elk fragment geeft Klyce een korte toelichting. Nederlandse ondertiteling ontbreekt.

Flogging Fight Club (10 min)
Bij de Guys Choice Awards 2009, georganiseerd door de Amerikaanse zender Spike TV, werd Fight Club beloond met de zogenaamde “Guy Movie Hall of Fame Award”. In deze extra zie je onder meer hoe Edward Norton, Brad Pitt en David Fincher werken aan hun (erg leuke) speech en vervolgens de prijs in ontvangst nemen van Mel Gibson. Deze extra is Nederlands ondertiteld.

David Finchers Fight Club is alweer tien jaar oud. De film heeft de tand des tijds echter goed doorstaan. Het is en blijft namelijk een steengoede film. Of het nu om het camerawerk, geluidsontwerp, script of acteerwerk gaat; op alle fronten zit de film uitstekend in elkaar. De BD-uitgave heeft een bijzonder goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook wat extra's betreft heeft het schijfje flink wat te bieden, al valt wel op dat het meeste materiaal overgenomen is van de oude Regio 1 DVD-uitgave (de R2 DVD is iets minder uitgebreid). De enige BD-exclusieve zaken zijn een interactieve featurette over het geluid, beelden van een recente uitreiking en een "commentary guide". En dat valt eigenlijk toch wel een beetje tegen, ter ere van de tiende verjaardag van de film had men hier wel wat meer moeite in mogen steken. Op zichzelf staand is het echter een goed verzorgde uitgave, die fans van de prent gerust in huis kunnen halen.