Eminem: Live from New York City

02-12-2009

4.6

Eminem: Live from New York City (Blu-ray)

Op 8 augustus 2005 gaf de populaire rapper Eminem een optreden in het bekende Madison Square Garden. Deze zeer gewaardeerde locatie is te vinden in New York City. Het optreden werd gegeven in het kader van zijn Anger Management Tour. Eminem bracht nummers ten gehore van zijn toentertijd nieuwe album, aangevuld met enkele oude hits. Hieronder een overzicht van de tracklist van deze uitgave:

01. Backstage 1
02. Evil Deeds
03. Mosh
04. Business
05. Rain Man
06. Ass Like That
07. Puke
08. Kill You
09. Like Toy Soldiers
10. Git Up (feat. D12)
11. How Come (feat. D12)
12. Rock Star (feat. Bizarre of D12)
13. 40 OZ (feat. D12)
14. My Band (feat. D12)
15. Backstage 2
16. Stan
17. The Way I Am
18. Just Don’t Give A Fuck
19. Got Some Teeth (feat. Obie Trice)
20. Stay ‘Bout It (Aqua) (feat. Stat Quo)
21. The Set Up (feat. Stat Quo)
22. Like Dat (feat. Stat Quo & Obie Trice)
23. Cleaning Out My Closet
24. Mockingbird
25. Just Lose It
26. Backstage 3
27. Lose Yourself (feat. D12)

De Amerikaanse rapper Eminem, ook wel bekend als Slim Shady, kreeg wereldwijde bekendheid in 1999. In dat jaar kwam zijn album ‘The Slim Shady LP’ uit, waar enkele grote hits uit voortkwamen. Nummers als My Name Is en Guilty Conscience stonden hoog in de hitlijsten. Ook zijn albums die volgden deden het erg goed, goed gepromoot met enkele publieke schandalen. Eminem werd ontdekt door de legendarische rapper en producer Dr. Dre, die van hem een hitmachine maakte in een voornamelijk door gekleurden gedomineerde rapwereld. Zijn vaak grappige teksten en videoclips deden en doen het erg goed bij een vooral jong publiek dat graag luistert naar mainstream rap. In 2004 verscheen het album ‘Encore’ en ter gelegenheid hiervan ging Eminem op tournee door Amerika. Eén van zijn stops was in New York, waar hij het hier besproken optreden gaf in de Madison Square Garden. Voor fans van de rapper is deze uitgave dan ook genieten geblazen. We zien de artiest in topvorm op het podium waar hij het overduidelijk naar zijn zin heeft. Niet lang na de tour nam Eminem een lange pauze, die pas in 2009 werd onderbroken met het uitkomen van een nieuw album. Hier kunnen de fans hem nog aan het werk zien in de dagen dat zijn roem op het toppunt lag, iets dat duidelijk is terug te zien aan het uitzinnige publiek. Zelfs voor mensen die geen fan zijn van de rapper is het duidelijk dat we hier te maken hebben met een artiest die weet wat de mensen willen. Het optreden zit dan ook erg goed in elkaar. Muzikaal valt er weinig op aan te merken, maar ook de aankleding van het podium is fraai te noemen. Eminem is goed bij stem en rapt probleemloos de vele snelle teksten van zijn nummers. Hij wordt bij enkele tracks bijgestaan door zijn vrienden van de groep D12 en collega’s als Obie Trice en Stat Quo. Fans van Eminem kunnen zich geen buil vallen aan deze uitgave. Zij weten precies wat ze kunnen verwachten van de beste man, iets waarvoor hij ook zeker zorgt. Mensen die niet houden van rapmuziek zijn bij een uitgave zoals deze sowieso aan het verkeerde adres, dus zij kunnen het optreden maar beter links laten liggen. We kunnen dus vrij kort zijn in het oordeel; een degelijke show van Eminem die enkele van zijn grootste hits ten gehore brengt in een fraaie locatie.

Genre: Concert, Muziek
Jaar: 2005
Speelduur: 78 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300503970

Het concert is in high definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Deze Blu-ray Disc uitgave van het optreden komt met een beeldkwaliteit die over de gehele linie voldoende is te noemen, maar nergens echt weet te schitteren. Zo is de scherpte van het beeld goed verzorgd, maar echt haarscherp wordt het nergens. Het beeld neigt dan ook meer naar een wat soft uiterlijk. De mate van detail is ook in orde, vooral in de close-ups. De show bevat enkele fraaie overzichtshots van Madison Square Garden, ook deze zien er goed uit. De kleuren komen goed verzadigd over, soms wat onnatuurlijk door de gekleurde belichting. Het contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allemaal voldoende te noemen. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig, slechts wat lichte beeldruis in sommige scènes. Op alle fronten dus een nette voldoende voor deze beeldkwaliteit, maar echt knallen doet het nergens.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert is te bekijken met drie audiotracks, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz), een standaard Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een PCM 2.0 stereotrack (24bit/48kHz). De DTS-HD track krijgt de voorkeur van de twee aanwezige surroundtracks. De raps van Eminem domineren het geluidsbeeld in deze track. De teksten van de rapper zijn dan ook duidelijk te volgen en komen uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de overige muziek horen en een lichte hoeveelheid geluid van het publiek. De mate van detail is ruim voldoende in deze track. De surrounds worden vrijwel alleen gebruikt voor het weergeven van het aanwezige publiek. Deze geluiden kunnen soms wat overheersen, ondergetekende heeft op meerdere momenten deze kanalen wat zachter gezet. Het LFE-kanaal levert een kleine ondersteuning met een goed gedoseerd laag. Vooral de beats krijgen wat hulp van de subwoofer en ook enkele geluidseffecten. De Dolby Digital track is vrijwel gelijk in het geluidsbeeld, maar deze track bevat veel minder detail. Ook klinkt deze track minder vol en niet zo helder als de DTS-HD track. De PCM track klinkt verder ook heel goed, mede door de hoge bitrate. Sommige mensen zullen deze track zelfs verkiezen boven de DTS-HD track, aangezien de soms afleidende geluiden in de surrounds hier niet aanwezig zijn. De geluiden van het publiek zijn bij deze stereotrack namelijk gewoon tussen het overige geluid te vinden en bovendien veel minder overheersend aanwezig.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid. Ook is hier een songindex aanwezig. De uitgave bevat geen extra’s.

Deze Blu-ray Disc bevat een optreden van de rapper Eminem dat hij gaf in het Madison Square Garden in New York. Het optreden werd opgenomen in 2005, ter ondersteuning van zijn pas verschenen album ‘Encore’. De rapper brengt enkele van zijn grootste hits ten gehore in een show die zowel muzikaal als qua uitvoering geslaagd genoemd kan worden. Eminem rapt probleemloos alle teksten, het podium is fraai gemaakt. De fans van de beste man zullen deze uitgave dan ook zeker waarderen. De uitgave heeft een beeldkwaliteit die voldoende is te noemen, maar nergens echt weet te schitteren. Het geluid is beter verzorgd, met twee tracks die goed weten te overtuigen. De uitgave bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.