Blood & Chocolate (SE)

26-10-2007

7.1

Blood & Chocolate (SE) (DVD)

In Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, leeft Vivian (en niet Valerie zoals de synopsis op de cover meldt, een rol van Agnes Bruckner) bij haar tante Astrid (Katja Riemann). Haar ouders zijn vermoord toen ze in de Verenigde Staten woonden. Haar familie draagt en geheim en wel dat zij de laatsten zijn van een groep Loup Garoux, een soort van weerwolven. In deze hoedanigheid is zij belooft als bruid aan de leider van de troep, Gabriel (Olivier Martinez). Vivian voelt hier echter niets voor. Dit gevoel wordt versterkt als ze Aiden (Hugh Dancy) ontmoet. Aiden is een Amerikaanse schrijver van graphic novels en in Roemenië om research te doen voor zijn nieuwe boek. Toevalligerwijs handelt dit boek over de Loup Garoux. Aiden en Vivian voelen zich tot elkaar aangetrokken en beginnen een hartstochtelijke relatie. Gabriel krijgt echter lucht van deze verboden liefde en al snel zal Vivian moeten kiezen voor haar liefde of haar volk.

Annette Curtis Klause is schrijfster van beroep en verantwoordelijk voor veel romantische en gotische verhalen en boeken. Eén van deze boeken is Blood & Chocolate ui 1997 en wellicht ook haar succesvolste. Nu, tien jaar later in 2007, is daar de verfilming van het boek. Deze verfilming heeft lange tijd op zich laten wachten. Vele regisseurs en hoofdrolspeelsters passeerden de revue. Het uiteindelijke product is de hier besproken film. Veel elementen uit het boek zijn geschrapt. Zo speelt de film zich niet meer af in de Verenigde Staten en kunnen de hoofdkarakters ook geen scholieren meer worden genoemd. De setting is nu het prachtige Boekarest, waar we gelukkig veel mooie plaatjes van te zien krijgen. Sowieso kent de film veel prachtige plaatjes, die helaas het ietwat zwakke verhaal niet kunnen verhullen. Het plot is namelijk net te ongeloofwaardig en is gebaseerd op teveel toevalligheden. Ook kent het verhaal veel actie, bloed en geweld wat in combinatie met de romantiek een beetje een film oplevert die niet lijkt te willen kiezen welke kant op te gaan. Zo zal de film de horrorfans een beetje afstoten met de romantiek, maar de jonge meisjes zullen ook weer weglopen door het geweld en in mindere mate het bloed.
De acteurs spelen naar behoren, hoewel de broodnodige chemie tussen Agnes Bruckner en Hugh Dancy ver te zoeken is. Olivier Martinez is met zijn accent en zijn looks de vreemde eend in de bijt die niet geheel op zijn plek lijkt. Regisseuse van dienste is de Duitse Katja von Garnier. De prent is dan ook geproduceerd door een Duits productiehuis. Dit is ook te merken aan de Duitse crew en enkele acteurs met een Duitse achtergrond. Von Garnier heeft nog niet veel werk op haar naam staan. Wel blijkt ze over een vakkundig oog te beschikken. De filmische plaatjes zien er gewoon erg mooi uit en ook de effecten komen geloofwaardig over. Wat hier zeker aan bij heeft gedragen is het gebruik van echte dieren in plaats van computereffecten zoals in Underworld. Overigens wordt de productie vaak vergeleken met Underworld, maar ook met The Covenant. Dit heeft ook te maken met het gegeven dat een aantal producenten van Blood & Chocolate ook betrokken waren bij eerder genoemde vertellingen. Voor liefhebbers van het soort misschien leuk om één keer te kijken, maar zeker geen topper.

Genre: Fantasy, Horror, Romantiek
Speelduur: 94 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664048849

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • Film Clips
  • Interview Cast & Crew

De presentatie van het beeld is in de oorspronkelijke bioscoopverhouding van 2.35:1 anamorf. Zoals we van een recente film mogen verwachten, hebben we hier te maken met een uitstekende beeldkwaliteit. Beschadigingen in de vorm van krasjes of vuiltjes zijn absoluut niet aanwezig. Edge enhancement is afwezig, wel is er lichtjes filmgrain waar te nemen. Schaduwdetail en contrast zijn in orde. De kleuren ogen mooi en natuurlijk. Het zwartniveau is ook van uitstekende aard. De film speelt zich voornamelijk af in het donker, maar toch blijft alles goed waarneembaar. Het is juist bij de scènes die zich in de buitenlucht afspelen, dat het beeld heel licht wazig wordt. Gewoonweg een prima transfer zoals we ze meer willen zien. De aanwezige Nederlandse ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld en is duidelijk leesbaar. De film kent 13 chapterstops.

Voor het geluid hebben we de keuze uit een Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kbit/s) en een DTS 5.1 audiotrack (754 kbit/s). Beide tracks klinken uitstekend, maar missen net een beetje extra lijkt het. Met name de actievolle momenten komen iets minder bombastisch over als dat we mogen verwachten. Dit is dan wel gelijk het enige minpunt van de verder prima presterende tracks. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen uit de centerspeaker. De voorkanalen geven de overige filmgeluiden weer, inclusief de muzikale soundtrack. Hierbij ondersteunen de achterkanalen continu. Het LFE kanaal wordt een enkele keer aangesproken met een mooi diep laag. De sfeer wordt in ieder geval redelijk neergezet door het geluid. Zoals wel vaker krijgt de DTS track hier de voorkeur boven de Dolby Digital track. Dit vanwege het feit dat de DTS track iets voller klinkt met iets meer detail.

De menu’s worden gepresenteerd aan de kijker in de anamorfe verhouding van 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De eerste DVD begint met vrij makkelijk te skippen promotionele trailers. De echte extra’s zijn te vinden op de tweede schijf. Een overzicht hiervan:

Trailer (2 ½ min.)
De obligate bioscooptrailer van de film is hier in zijn volle glorie te bewonderen.

Liner Notes
Een achttal pagina’s met tekst over het tot stand komen van de film en de film zelf. Geheel Nederlandstalig.

Photo Gallery
Tien foto’s, rechtstreeks afkomstig uit de film.

TV Spots (4 ½ min.)
Vier TV spots, oftewel verkorte trailers om uit te zenden op TV.

Film Clips (8 min.)
Deze extra geeft toegang tot 7 scènes uit de film. Je kunt ervoor kiezen de scènes los van elkaar te bekijken of achter elkaar.

Behind the Scenes (7 ½ min.)
Niets meer en niets minder als een B-roll zonder commentaar, oftewel een camera die op de set heft meegelopen.

Interview Cast & Crew (8 min.)
Hier zijn korte stukjes interview te vinden met Agnes Bruckner, Hugh Dancy, Olivier Martinez en Bryan Dick namens de cast en producent Hawk Koch namens de crew.

Deleted Scenes (11 ½ min.)
Meer liefst 15 scènes hebben de uiteindelijke film niet gehaald. Hier kun je ze achter elkaar bekijken of los van elkaar en zonder commentaar.

Also or Soon Available
Vijf bioscooptrailers van vergelijkbare films uitgegeven door DFW, waarvan een tweetal ook al te vinden waren op de eerste schijf.

Een film die zowel weerwolven als romantiek met elkaar mengt en daar een gotisch sausje over. Zo laat de prent Blood & Chocolate zich het beste omschrijven. Een erg geweldige film heeft dit echter niet opgeleverd doordat het nu vlees nog vis is. Toch is het aardig om deze titel een keer te bekijken, maar daar blijft het dan ook bij. Van een recente productie mogen we goed beeld en geluid verwachten en dat is dan ook het geval. Qua extra’s heeft de uitgave dan wel de titel Special Edition meegekregen, maar veel stellen deze extra’s niet voor. Voor diegene die het boek kent, volgt dan nog de waarschuwing dat er behoorlijk wordt afgeweken van hetgeen wat Annette Curtis Klause oorspronkelijk heeft neergepend.