Highlander 5 - The Source

27-10-2007

2.5

Highlander 5 - The Source (DVD)

In de nabije toekomst ergens in Oost Europa bestaan er geen wetten meer en heerst er anarchie. Duncan MacLeod (Adrian Paul) zit futloos op de daken van de stad. De clan van mede-onsterfelijken ontdekken dat binnen afzienbare tijd de planeten in een rechte lijn met de aarde komen te staan. Dit kan wijzen op een bericht van De Bron. MacLeod’s vrouw Anna (Thekla Reuten) heeft hem verlaten omdat hij haar geen kind kan schenken. Maar Anna heeft visioenen en kan op deze manier de groep de weg wijzen naar de plek waar De Bron de aarde zal treffen. De groep is echter niet de enige die op de hoogte is van de komst van De Bron. Ook de Wachter (Cristian Solimero) gaat die richting op, omdat er maar één onsterfelijke kan zijn. En wie dat is wordt door De Bron bepaald.

Het is al ruim twintig jaar geleden dat de eerste Highlander film in de bioscopen verscheen. Het concept van de onsterfelijke strijder pakte goed uit en betekende de doorbraak van Christopher Lambert. Het succes was ook mede op het conto te schrijven van Sean Connery. Het begin van een reeks Highlander-films was geboren, maar het succes (en ook de kwaliteit) van de eerste film werd nooit meer geëvenaard. Na een redelijk succesvolle TV-serie, waarin Adrian Paul als Duncan MacLeod z’n opwachting maakt, komt er nog de teleurstellende vierde film (Highlander – The Endgame) waarin zowel Christopher Lambert als Adrian Paul hun opwachting maken. Na deze wederom teleurstellende film geeft Lambert in 2000 de pijp aan Maarten. Adrian Paul krijgt nu in Highlander 5 – The Source de kans om in z’n eentje de show te stelen. Maar helaas, dat lukt hem niet. Ik heb zelden een acteur gezien die zo apathisch en ongeïnteresseerd een rol speelt. Het verhaal zit ‘m ook niet mee, maar iets meer inzet had zijn rol een stuk meer glans kunnen geven. De film gaat ook ten onder aan de grote hoeveelheid digitale effecten, die hier meer afbreuk doen aan het geheel dan dat ze goed doen. Het verhaal stelt zo weinig voor dat de film nog geen anderhalf uurduurt. En de laatste vijf minuten worden dan ook nog gebruikt om de hele film nog een keer samen te vatten.
Het meest interessante aan deze film is de rol die Thekla Reuten speelt. Ze doet aardig haar best, maar kan de film ook niet redden. Ze debuteerde in de Nederlandse speelfilm De Trip van Teetje en speelde een van haar beste rollen in De Tweeling. Haar eerste buitenlandse avontuur komt via de Duitse film Rosenstrasse, maar het meeste internationale aanzien krijgt ze op de toneelplanken in London. Daar wordt ze ook gezien door de mensen uit Hollywood, die haar casten voor de TV serie Sleeper Cell. Eenmaal in Hollywood begint het balletje te rollen, waarbij Highlander 5 – The Source haar eerste echte wapenfeit is. Maar de volgende projecten dienen zich snel aan, waarmee Thekla Reuten samen met Carice van Houten een aardige Nederlandse vinger in de Hollywoodpap begint te krijgen. Dat deze Highlander film niet zo best is zal haar verder een zorg zijn. Het is voor haar de opstap naar groter en meer succes gebleken.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Speelduur: 86 min
Verpakking: Keepcase in Metalen Slipcase
EAN: 8715664047378

• Also Available

De DVD heeft een transfer in het originele 2.35:1 anamorfe beeldformaat. De film is in digitaal formaat opgenomen (ongecomprimeerde video in HD norm) en voor de bioscooprelease overgezet naar 35mm film. Op de DVD staat een transfer vanuit de computer, zodat er geen beschadigingen of vuiltjes te zien zijn. Ook filmgrain is hierdoor afwezig. Voor de rest valt de kwaliteit toch behoorlijk tegen. De kwaliteit van 35mm film wordt (nog) niet gehaald door de huidige generatie videocamera’s. De film heeft vele digitale bewerkingen ondergaan, vooral in het kleurenspectrum. Veel scènes spelen zich in de nacht af en hebben een erg gele/goudkleurige gloed. Dagscènes daarentegen zien er erg blauw en koel uit. De scherpte is uiterst matig. Het contrast is aan de hoge kant en daardoor blijft er maar een beperkte detaillering over. Het zwartniveau is verder in orde. Maar over het geheel gezien is de beeldkwaliteit toch enigszins teleurstellend. De DVD is onderverdeeld in 13 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertitels hebben een mooi helder lettertype en staan op de juiste hoogte in beeld.

Op de DVD staan zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een DTS 5.1 (754 kb/s) geluidstrack. Het geluid wisselt tussen erg uitbundig tot zeer rustig. Sommige elementen doen vrij kunstmatig aan. Dialogen klinken over het algemeen vrij natuurlijk (met uitzondering van de Wachter), maar ook soms dof. Het geluid is heel dynamisch en het geheel klinkt zeer ruimtelijk door het veelvuldig gebruik van de surroundkanalen. Deze worden benut door de muziek en atmosfeergeluiden. Bij de aktiescènes worden ze ook gebruikt door geluidseffecten, die in split-surround zijn toegepast. Het LFE kanaal doet volop mee met mooi en gedoseerd laag. Er zijn naast de filmscore ook diverse heavy rocknummers gebruikt, die soms wel erg hard in de mix staan. Dit zorgt dan bijna voor een videoclip-achtig karakter. Het DTS geluid heeft een iets betere detaillering dan het Dolby Digital 5.1 geluid en heeft minder last van de doffe dialogen. Daardoor heeft het DTS geluid de voorkeur.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met bij het hoofdmenu de nieuwe versie van Who Wants To Live Forever door Chris Cawte en bij de overige menuschermen het nummer The Sun is Gonna Shine door John Sloman als achtergrondmuziek. Behalve enkele promotietrailers heeft deze DVD geen extra’s. Wel is de verpakking bijzonder. De keepcase zit in een fraaie metalen slipcase met reliëf opdruk.

De planeten kondigen een bezoek aan van De Bron aan de aarde. Duncan MacLeod gaat samen met zijn onsterfelijke collega’s en vrouw op zoek naar De Bron. Echter, ook de Wachter is van het bezoek van De Bron op de hoogte en wil als eerste op de plek van de ontmoeting zijn.
Highlander 5 – The Source is de eerste speelfilm met Adrian Paul in de rol van de Highlander. Het verhaal is uiterst mager en de digitale effecten overheersen. Een zwakke film, waarbij de beeldkwaliteit te lijden heeft onder het grote aantal digitale effecten, maar die wel een dynamische geluidstrack heeft. Deze DVD uitgave heeft geen extra’s. De verkooptruc die wordt toegepast is de bijzondere verpakking, namelijk een metalen slipcase. Wie hier niet in is geïnteresseerd kan kiezen voor de goedkope uitvoering, zonder de slipcase. Maar men doet er goed aan de film eerst een keer te huren voordat tot koop wordt overgegaan. Daarmee kan een teleurstellende aanschaf worden voorkomen.