Loving Annabelle

20-07-2007

8

Loving Annabelle (DVD)

De zeventienjarige Annabelle (Erin Kelly) is al drie keer van school gestuurd. Haar vader, die senator van de staat is, stuurt haar naar een katholieke school waar zij, als aanhangster van het Boedhisme, zich moet leren te gedragen. Simone (Diane Gaidry), lerares poëzie op de school, krijgt van het schoolhoofd de taak om ervoor te zorgen dat Annabelle zich aanpast aan de normen en waarden van de school. In het begin weet ze zich echter geen raad met het eigenzinnige gedrag van Annabelle, die helemaal geen zin heeft om zich aan te passen. Simone voelt een spanning tussen de twee en raakt geïntrigeerd door Annabelle. Ze probeert haar te helpen om zich beter thuis te voelen op de school. Als Annabelle haar gevoelens voor Simone duidelijk laat merken weet deze hier niet goed mee om te gaan. Mag ze toegeven aan de avances van Annabelle of moet ze zich houden aan de strikte gedragscodes van de christelijke school? Die keuze is voor haar niet gemakkelijk.

Tijdens de release van Loving Annabelle deed de film in Amerika nogal wat stof opwaaien. Het verhaal van een lerares die verliefd wordt op een leerlinge is nogal controversieel. De film werd overigens redelijk goed ontvangen, behalve in christelijke kringen (logischerwijs). In Nederland was er nauwelijks enige ophef over de film, hoewel er ook hier een taboe heerst op een relatie tussen onderwijzer(es)/student(e). Regisseuse Katherine Brooks besloot Loving Annabelle te maken na het zien van de Duitse film Mädchen in Uniform uit 1931, waarin een jong meisje naar een kostschool wordt gestuurd en verliefd wordt op een lerares. Zeker voor die tijd een zeer controversiële film!
Loving Annabelle is Brooks’ debuutfilm, maar ze heeft een enorm veel ervaring opgedaan met televisiewerk, waaronder afleveringen van The Osbournes, The Simple Life, Newlyweds en het Playboyprogramma Sexcetera. Die ervaring komt goed van pas, hoewel de film in de verste verte niet lijkt op een realitysoap. Het is een vrij integere film, mooi gedraaid, maar het is zeker niet zo spraakmakend als de Amerikanen ons doen geloven. Bijzonder aan het verhaal is wel dat de initiator van de affaire de leerlinge is en niet de lerares. Daardoor wordt de lerares niet als boeman afgeschilderd, maar meer als slachtoffer. Bij de kijker wekt dit een dosis sympathie en begrip op - of je nu zo’n relatie wel of niet goedkeurt. Toch bevat de film een aantal clichés en heb je soms het gevoel dat je naar een vrijdagavondfilm van Veronica zit te kijken. Niet dat die op voorhand slecht zijn, maar het verhaal blijft soms teveel aan de oppervlakte hangen. De twee hoofdrolspelers zijn zeker geloofwaardig en spelen naar behoren, maar enkele bijrollen zijn tenenkrommend, zoals schoolhoofd Immaculata. Deze ‘onberispelijke’ dame speelt zo houterig en lomp dat het bijna lachwekkend wordt.
Loving Annabelle is een echte vrouwenfilm, hoewel je dat misschien niet hardop mag zeggen. Maar de film is grotendeels met een door vrouwelijke heads of department bezette crew gemaakt. De positie van regie, camera, make-up en montage zijn allemaal door een vrouw ingevuld. Deze crew heeft er voor gezorgd dat het een integere film is geworden, maar het is geen hoogvlieger.

Speelduur: 78 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249472711

• Alternative Ending
  • Bloopers

De film heeft een beeldformaat van 1.78:1, maar staat niet anamorf op de DVD. Daardoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van het aantal beeldlijnen en dat is jammer. De hoes geeft overigens aan dat het om een anamorfe uitgave gaat, maar dat is dus incorrect. De rest van de beeldkwaliteit is ook uiterst matig. Er is behoorlijk veel blokvorming te zien vanwege de hoge compressie. De bitrate is strak op 5 Mb/s gezet, er is geen variatie. Vooral bij egale vlakken in de achtergrond is de blokvorming duidelijk zichtbaar. De scherpte is, mede door de compressie en de aanwezige filmgrain, vrij matig. Het geheel heeft een licht wazige aanblik. Het zwartniveau is in orde, maar de detaillering is erg matig. In donkere vlakken zijn er nauwelijks enige details zichtbaar. De kleuren zijn iets te verzadigd en ogen niet echt natuurlijk. De film is onderverdeeld in slechts zes hoofdstukken, die ieder afzonderlijk ook via het menu zijn te selecteren. De DVD is van het type 5, dus er is geen laagwisseling. De optionele ondertiteling is van een (te) dik lettertype, waardoor letters soms een beetje in elkaar overlopen.

Het geluid op de DVD is in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) formaat. De film draait voornamelijk om dialoog. Deze is prima verstaanbaar en klinkt naturel. Verder is het geluidsbeeld vrij kaal. De atmosferen zijn vrij dun, maar staan wel redelijk hard in de mix. Er zijn alleen maar de meest noodzakelijke geluidseffecten gebruikt. Er is niet veel extra’s gedaan om het geluidsbeeld wat in te kleuren. Er wordt veel gebruik gemaakt van stemmige, maar ook vrij clichématige, muziek. Een brave en weinig uitgesproken soundtrack.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.33:1 beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Naast de extra’s bevat de DVD ook nog twee trailers van andere Homescreen uitgaves. Geen van de extra’s is Nederlands ondertiteld.

Making of (18 min)
Interviews met de cast en regisseuse Katherine Brooks worden afgewisseld met beelden van de set. Men praat over de ontwikkeling en uiteindelijke totstandkoming van de film. Opmerkelijk is dat Diane Gaidry (die de rol van Simone speelt) pas drie dagen voor het begin van de opnames bij de film betrokken werd. Het beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf. Opvallend aan het geluid is dat het alleen maar uit het rechterkanaal komt. Sommige teksten uit de setopnames zijn uiterst moeilijk verstaanbaar.

Alternative Ending (2 min)
Een alternatief einde dat zich op Annabelle richt, waar dat in de film op Simone is. Het einde wat in de film is gebruikt is duidelijk beter dan dit alternatieve einde. Het beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf. Ook hier komt het geluid alleen maar uit het linkerkanaal.

Bloopers (3 min)
Een aaneenschakeling van afgebroken opnames, de meeste vanwege versprekingen van de acteurs. Het eindigt nogal abrupt. Het is duidelijk hoorbaar dat het geluid van de originele opnames is, het is niet nabewerkt.

Deleted scenes (8 min)
Een aantal scènes die de film niet gehaald hebben. De meeste gaan over de toenaderingen tussen Annabelle en Simone. Enkele zouden niet misstaan hebben in de film, maar het is wel meer van hetzelfde. Ook hier is het geluid erg onevenwichtig. Het beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf.

Lerares Simone werkt op een katholieke school en moet zich ontfermen over de opstandige nieuwe leerlinge Annabelle. Die heeft geen zin zich aan te passen aan de gedragscodes van de school. Na verloop van tijd is er meer gaande tussen de twee dan alleen maar de relatie lerares/leerlinge.
Loving Annabelle is een integere film, die zeker niet zo opzienbarend is als de berichten in de Amerikaanse pers ons doen geloven. Zeker geen slechte film, maar het verhaal blijft teveel aan de oppervlakte hangen. Qua DVD release overheerst toch een lichte teleurstelling. Het beeld staat niet anamorf op de DVD en het geluid is op zich goed van kwaliteit, maar is braaf qua invulling. Ook de extra’s geven niet echt veel cachet aan deze DVD. Alleen voor de liefhebbers dus.