Good Shepherd, The (SE)

20-07-2007

7.3

Good Shepherd, The (SE) (DVD)

In 1961 moet de hoge CIA agent Edward Wilson (Matt Damon) onderzoeken wat fout gegaan is bij een geheime operatie in de Bay of Pigs (Varkensbaai). Dertig jaar daarvoor was Wilson een briljante literatuurstudent aan de Yale Universiteit. Wilson wordt gerekruteerd door de beruchte en geheime ‘Skull and Bones Society’. Hij wordt gevraagd zijn leermeester (Michael Gambon) te bespioneren. In het verlengde van zijn spionagewerk komt Wilson terecht bij ‘The Company’. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog wordt Wilson in Londen gestationeerd, zijn zwangere vrouw Clover (Angelina Jolie) achterlatend. Wilson is in Londen verantwoordelijk voor de veilige overtocht van Nazi geleerden, gespecialiseerd in nucleaire fysica en rakettechnologie, naar Amerika. In de periode van de ‘Koude Oorlog’ is hij intensief betrokken bij contraspionage activiteiten tegen de Russen. Wilson groeit uit tot één van de beste in zijn vak, mede omdat hij opgegroeid is met het advies niemand te vertrouwen en zijn vaderland boven alles te stellen. Dan komt Wilson op het punt dat hij moet kiezen tussen zijn gezin en zijn vaderland….

In zijn tweede film als regisseur heeft Robert De Niro de oprichting van de CIA als onderwerp gekozen. Al tientallen jaren zijn spionagefilms populair. Merkwaardig genoeg is de oprichting van de
machtigste inlichtingendienst van de wereld nog nooit eerder onderwerp van een speelfilm
geweest. Op basis van een scenario van Eric Roth (ook scenario Spielberg’s Munich) regisseerde Robert de Niro een sterrencast bestaande uit Matt Damon, Angelina Jolie, William Hurt, Alec Baldwin, Tammy Blanchard, Timothy Hutton, John Turturro en Joe Pesci. Bovendien nam hij zelf ook een van de rollen voor zijn rekening. Het resultaat is een indrukwekkende spionagethriller, die van het begin tot het einde boeit. The Good Shepherd is in de eerste plaats een moraalvertelling, over een jongeman die, geleid door een misplaatst plichtsbesef, verdwaald raakt in het grijze gebied tussen goed en kwaad en uiteindelijk zichzelf hierin verliest.
Schrijver Eric Roth baseerde hoofdpersoon Edward Wilson op CIA-topman James Jesus Angleton. Angleton’s levensloop vertoont veel overeenkomsten met die van zijn fictionele evenknie. Angleton was een poëziefanaat en geniaal student. In 1943 werd hij gerekruteerd door de OSS (Office of Strategic Services), de voorloper van de CIA. Net als Wilson werd hij in Londen door de Britse inlichtingendienst getraind in het spionnenvak. Bij de in 1947 opgerichte CIA werd Angleton benoemd tot hoofd contraspionage. Beruchte episodes uit Angleton’s leven zijn gefictionaliseerd in The Good
Shepherd te zien. De keuze voor een mengeling van feiten en fictie stelde schrijver Eric Roth in staat het menselijk drama aan te dikken en te stroomlijnen. Door critici is onverminderd positief gereageerd op deze spionagefilm van Robert De Niro. Robert De Niro heeft met The Good Shepherd één van de betere spionagethrillers gefilmd. Voor de ‘art direction’ was de film dit jaar genomineerd voor een Oscar (niet gewonnen). Verwacht geen snelle acties, maar wel een gedegen uitgewerkt verhaal met diepgang en goed gespeelde rollen. We eindigen deze samenvatting met onderstaande quote:

“The Good Shepherd is a fictionalized version of history which is accurate in almost every incident. But because the filmmakers are liberated from trying to be faithful to the tiny details, they’ve come a lot closer in many ways to capturing some essential truths about this extraordinary period of intelligence, counterintelligence, betrayal and espionage during the Cold War… There’s no way to understand the present without understanding how we got there. And The Good Shepherd tells us.”

— Richard C. A. Holbrooke,
United States Ambassador to the United Nations, 1999-2001.

Dutch FilmWorks heeft The Good Shepherd uitgebracht als een 2-DVD Special Edition en op een standaard 1-disc uitgave. De 1-disc uitgave is identiek aan de eerste disc van de 2-DVD Special Edition uitgave. Deze bespreking behandelt de 2-DVD Special Edition.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 161 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664042939

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • A Look Inside
  • Interview Cast & Crew
  • Spyweb: CIA & KGB

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is erg goed. Diepe, volle kleuren met een prima contrast. De koele sfeer van het verhaal wordt door het gebruik te maken van speciale kleurfilters benadrukt. Een bruinachtig kleurpalet is toegepast voor de scènes voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog wordt met koele blauwe tinten benadrukt. Ook dit komt in deze transfer prima tot uiting. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide prima. Filmgrain is slechts minimaal in het beeld aanwezig en versterkt het authentieke karakter van de film. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. De lange film verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. De soundtrack geeft je een uitstekend surroundgevoel. Alle speakers worden goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Wat je te horen krijgt is een fraaie en enigszins ingetogen soundtrack met een prima ruimtelijk geluid en enkele geluidseffecten met goed richtingsgevoel. De achterkanalen worden hierbij op een goede wijze ingezet. De soundtrack is ook goed dynamisch met een goede verhouding tussen luide en zachte passages. Bij dit alles wordt het LFE kanaal incidenteel gebruikt voor een aanvullend strak en diep laag. De dialogen, uit de centerspeaker, zijn altijd goed te volgen.
Vergelijking tussen de DD en de DTS soundtrack geven in dit geval de DTS soundtrack een kleine voorkeur. Het totale surroundgevoel is bij de DTS track iets beter, evenals de strakheid van het laag.

De eerste DVD met de hoofdfilm start met enkele trailers van andere Dutch FilmWorks uitgaven. Even op de menutoets drukken om direct naar het hoofdmenu van deze schijf te gaan helpt. De trailers zijn ook terug te vinden onder de menukeuze Also or Soon Available
De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. De verdere extra’s staan op de tweede DVD.

DVD-2

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer.

Photo Gallery
Met tien foto’s uit de film.

Liner Notes
Met zes pagina’s Nederlandstalige tekst over het verhaal en de film

A Look Inside (2½ min)
Korte voor televisie bedoelde promotie featurette over de film.

Behind The Scenes (8½ min)
B-roll achtige verzameling van beelden gemaakt op de set, zonder verdere toelichting

TV Clips (7½ min)
Negen apart te selecteren korte filmfragmenten die als promotie op TV zijn gebruikt.

Interviews Cast & Crew (26 min)
Interviewfragemten met de hoofdrolspelers, regisseur Robert De Niro en enkele producenten. Interviews zijn gegeven in het kader van de promotie van de film. Ook een CA adviseur en voormalig VN Ambassadeur Richard Holbrooke komen aan het woord.

Play Docu: CIA (45 min)
Amerikaanse televisiedocumentaire Spyweb CIA uit 1999 over de Amerikaanse inlichtingendienst CIA.

Play Docu: KGB (45 min)
Hetzelfde als bovenstaand, maar nu met de KGB als onderwerp.

Also Available
Met trailers van andere Dutch FilmWorks titels.

De 2-DVD set is verpakt in steelbook verpakking.

The Good Shepherd is een spionagethriller van regisseur Robert De Niro, waarin de geschiedenis van de CIA wordt getoond door de ogen van superspion Edward Wilson, één van de grondleggers van de CIA. Matt Damon speelt de rol van deze superspion. De boeiende film is door Dutch Filmworks uitgebracht op DVD met goede kwaliteit beeld en geluid. De 2-DVD Special Edition heeft op de tweede DVD interessante extra’s met onder andere de twee prima documentaires over de CIA en de KGB. Een fraaie steelbook uitgave van een interessante film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.