Midsomer Murders - Seizoen 2

24-03-2006

7.3

Midsomer Murders - Seizoen 2 (DVD)

Sinds 1998 zendt het Britse commerciële televisiestation ITV de televisieserie Midsomer Murders met enige regelmaat uit. De serie zit ondertussen in het negende seizoen, waarbij tot nu toe 48 afleveringen van ruim 100 minuten elk, zijn gemaakt. Waren bij het eerste seizoen de afleveringen gebaseerd op de boeken van Carolyn Graham, vanaf het tweede seizoen zijn de verhalen door verschillende (script)schrijvers geschreven en is alleen gebruik gemaakt van de karakters uit de boeken van Carolyn Graham. De serie wordt in Nederland door de KRO uitgezonden.

Ook in dit tweede seizoen van Midsomer Murders, dat in 1999 op de Britse televisie is uitgezonden, spelen de verhalen spelen zich af in het fictieve pittoreske graafschap Midsomer. In dit idyllische en sfeervolle landschap van Midsomer wordt de gemeenschap met enige regelmaat opgeschrikt door brute moorden en donkere geheimen. Voor de ervaren detective Chief Inspector ‘DCI’ Tom Barnaby (John Nettles) weer de grote taak samen met zijn jonge assistent sergeant Troy (Daniel Casey) de schuldige te vinden. Ook het gezin van Barnaby, bestaande uit zijn vrouw Joyce (Jane Wymark) en dochter Cully (Laura Howard) spelen doorgaans een belangrijke rol bij het oplossen van de misdaad.

Lime-Lights Pictures heeft de vier afleveringen van het tweede seizoen van Midsomer Murders op DVD uitgebracht als een 4-DVD boxset.

DVD 1 – Death’s Shadows
DCI Barnaby en zijn vrouw Joyce willen in de kerk van Badger’s Drift na 25 jaar huwelijk dit huwelijk opnieuw laten bezegelen. Werd bij de eerste huwelijksvoltrekking Barnaby’s aandacht volledig opgeëist vanwege het politiewerk, dit keer belooft hij zijn vrouw dat dit niet zal gebeuren. Maar korte tijd later wordt de plaatselijke projectontwikkelaar Richard Bayly (Dominic Jephcott) dood aangetroffen. Hij is vermoord met een eeuwenoud zwaard dat toebehoort aan pastoor Steven Wentworth (Richard Briers) van de kerk in Badger’s Drift. Houdt de dood van Bayly mogelijk verband met de komst van de succesvolle theaterregisseur Simon Fletcher (Julian Wadham), die ook opgegroeid is in Badger’s Drift?

DVD 2 – Strangler’s Wood
In het bos wordt het lijk gevonden van een jonge Braziliaanse soapster die ook reclame maakte voor een Brits sigarettenmerk. De vrouw is naakt en is gewurgd met een gestreepte das. Op dezelfde plek zijn jaren eerder ook drie vrouwen gevonden die op identieke wijze vermoord waren. Daarom heeft het bos bij de plaatselijke bevolking de bijnaam ‘Strangler’s Wood’ (wurgersbos). DCI Barnaby en zijn assistent Troy moeten de moord onderzoeken. Een horloge dat nabij het lijk wordt gevonden, blijkt van een van de inwoners van het dorp te zijn, waardoor het een uitgemaakte zaak lijkt. Maar Barnaby is niet overtuigd hiervan en gaat op bezoek bij de gepensioneerde politie inspecteur George Meakham, die de vroegere nooit opgeloste moorden heeft onderzocht.

DVD 3 – Blood Will Out
In het rustige dorp Martyr Warren arriveert de vrijbuiter Orville Trudway, dit niet tot genoegen van iedereen in het dorp. Helemaal niet als blijkt dat Orville vele vrienden heeft uitgenodigd, als voorbereiding op een paardenrace. De komst van Orville irriteert vooral rechter Hector Bridges, die vind dat de ‘zigneuners’ met hun wagens niet nabij zijn landgoed mogen staan. Bridges probeert zelfs met een bevriende militair Orville en zijn vrienden met geweld te verwijderen. Wanneer Bridges korte tijd later wordt vermoord, lijkt duidelijk wie de schuldige is. Het onderzoek door Barnaby en Troy wordt bemoeilijkt als blijkt dat bijna niemand treurt om de dood van Brdiges.

DVD 4 – Beyond the Grave
In het Aspern Tallow museum wordt een 17e eeuws schilderij gedeeltelijk vernield. Anne Quarritch (Patricia Brake) wordt gevraagd het schilderij te restaureren. Voor haar ligt dit wat moeilijk omdat de persoon op het schilderij erg lijkt op haar overleden man Jonathan Lowrie. Als ze met haar werk begint, gebeuren er in het museum vreemde zaken, wat volgens Anne het werk is van de geest is van haar overleden echtgenoot. In het museum zou volgens sommigen ook een schat verborgen liggen. Als kort daarna een lijk in het museum wordt gevonden, staan Barnaby en Troy voor een moeilijke opgave. Zij worden dit keer bij hun onderzoek geholpen door vriend Nico (Ed Waters) van Barnaby’s dochter Cully, die zich voorbereidt op zijn rol als inspecteur in een toneelstuk.

In tegenstelling tot het eerste seizoen van Midsomer Murders zijn de afleveringen van dit seizoen geen verfilmingen van de boeken van schrijfster Caroline Graham. De afleveringen zijn nu geschreven door verschillende scriptschrijvers. Alleen de aflevering Death’s Shadow is nog gedeeltelijk op een boek van Graham gebaseerd. Aan de formule is verder niet getornd, het duo Barnaby en Troy onderzoekt op onverminderd serieuze wijze de gepleegde misdaden. Voor alle vier afleveringen geldt wel dat ze een lange inleiding kennen en het relatief lang duurt voordat de misdaad is gepleegd. Karakteruitwerking en beschrijving van de personages en hun omgeving zijn een zeer belangrijk element in deze misdaadserie. Ook nu blijft de ware toedracht tot het einde duister en is in beperkte zin aandacht voor het persoonlijke leven van DCI Barnaby.

De vier aflevering in deze boxset behoren niet allemaal tot het tweede seizoen. De aflevering Beyond the Grave is namelijk de laatste aflevering van het derde seizoen. Daarvoor in de plaats mist in deze boxset de derde aflevering uit dit seizoen Dead Man’s Eleven. Door Lime Lights is deze aflevering in de boxset van het derde seizoen is geplaatst.

Genre: Detective, TV
Jaar: 1999
Speelduur: 400 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.55:1 niet anamorf
Uitgever: Lime Lights Pictures
EAN: 5412012142107

• Behind the Scenes

De afleveringen zijn opgenomen op 16 mm film en hebben volgens de IMDB origineel een 1.78:1 breedbeeld televisieformaat. Op de cover wordt het beeldformaat omschreven als 16:9 fullscreen. Het gebruikte beeldformaat op de DVD is 1.55:1 ofwel het 14:9 beeldformaat. Door de Britse televisie is dit formaat enkele jaren gebruikt als een soort ‘middenformaat’ in de overgang van standaard 1.33:1 uitzendingen naar de 1.78:1 (16:9) breedbeeld uitzendingen. Het beeld op deze DVD komt dus overeen met het beeldformaat zoals op televisie is uitgezonden. Het beeld staat niet anamorf op de DVD.
Het beeld van de afleveringen ziet er redelijk goed uit. Het beeld is in het algemeen helder, waarbij de kleuren natuurlijk ogen en goed verzadigd zijn. Het contrast van het beeld is iets te hoog. Buitenopnames zien er hierdoor wel mooi helder uit, maar het schaduwdetail van de schaduwdelen of minder verlichte scènes zijn hierdoor onvoldoende en slippen deze donkere delen in het beeld helemaal dicht. De helderheid van het beeld is ook iets opgewaardeerd. Bij nachtscènes valt daardoor op dat het zwart meer donkergrijs is. De scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk. Door de gefixeerde bitrate zijn met name in de achtergrond regelmatig compressiefoutjes te zien en verliest het beeld vooral bij bewegingen aan detail. Edge enhancement is toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Alles bij elkaar een redelijk beeldkwaliteit die overeenkomt met de kwaliteit van een televisie uitzending.
Elke aflevering duurt ruim 100 minuten en staan elk apart op een DVD. Elke aflevering is opgedeeld in negen chapterstops. Elke DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens het kijken. De optionele Nederlandse ondertiteling heeft een net klein lettertype dat zich goed laat lezen. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld. Bij de aflevering Beyond the Grave zitten een paar fouten in de ondertiteling, letters met leestekens worden hier niet goed weergegeven.

De serie is oorspronkelijke in stereo uitgezonden. Op de DVD staat het geluid in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s), in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Standaard start de DVD met de DD2.0 audiotrack.
De DD2.0 klinkt prima klinkt. Een goede stereotrack waarbij zowel de fraaie (kamer)muziek van Jim Parker.als de omgevingsgeluiden een goed stereobeeld hebben. Detaillering van het geluid is prima, waardoor ook de dialogen prima te volgen zijn.
Bij de Dolby Digital 5.1 surroundtrack geven de surround speakers de achtergrondgeluiden vrij nadrukkelijk weer. De nadruk van de DD 5.1 soundtrack ligt op de voorste kanalen, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De 5.1 geluidstrack lijkt elektronisch gecreëerd, omdat soms ook geluid van de frontspeakers ‘doorlekt’ naar de achterspeakers. Incidenteel wordt het LFE kanaal aangesproken, maar echt diep laag heeft de audiotrack niet.
Evenals bij het eerste seizoen heeft ook nu DTS 5.1 track alleen maar een gewoon stereogeluid, waarbij alleen de beide frontspeakers worden gebruikt en de overige kanalen stil zijn.
Ondanks de aanwezigheid van de DD5.1 track, die gemiddeld genomen redelijk goed klinkt, geniet de gewone DD2.0 stereotrack toch de voorkeur.

De menuschermen zijn zonder achtergrondmuziek. Op de vierde DVD staat een korte achtergronddocumentaire over de serie.

Behind the scenes (8½ min)
Deze voor televisie gemaakte documentaire The Inside Story van Hallmark bevat een blik achter de schermen tijdens de opnames van diverse afleveringen en interviewfragmenten van de acteurs. Er zitten ook scènes tussen van de aflevering die formeel tot het twee seizoen behoort, maar door Lime Lights in de boxset van het derde seizoen is uitgebracht.

Ook in het tweede seizoen van Britse televisieserie Midsomer Murders staat het gedegen politieonderzoek van de ervaren detective DCI Barnaby en zijn jonge assistent sergeant Troy centraal. De hoofdkarakters zijn nog steeds gebaseerd op de misdaadromans van de Engelse schrijfster Caroline Graham, maar de verhalen zijn nu afkomstig van scriptschrijvers. Elke aflevering duurt ruim 100 minuten. De serie wordt in Nederland door de KRO uitgezonden.
Door Lime-Lights Pictures is het tweede seizoen van Midsomer Murders als een 4-DVD boxset uitgebracht. Een aflevering uit deze set is verwisseld met een aflevering uit het derde seizoen. Het beeldformaat is 1.55:1 niet anamorf en is redelijk van kwaliteit. De geluidskwaliteit van deze uitgave is voldoende. De ook aanwezige DTS track heeft geen echte meerwaarde, doordat deze slechts een stereogeluid weergeeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lime Lights Pictures.