Yo Puta (Ik, Hoer)

24-03-2006

4

Yo Puta (Ik, Hoer) (DVD)

Journaliste Rebecca is bezig met een boek over prostituees en gigolo’s. Ze zoekt naar deze mensen via krantenadvertenties om ze te interviewen. Eén van haar buurvrouwen is prostituee en een andere is nog studente, maar zit in geldnood. Prostituee worden is een optie, maar het lukt haar niet. Uiteindelijk krijgt ze een foto-opdracht via haar buurvrouw en dat blijkt een pornoreportage te zijn.
Dit is het drama-gedeelte van de film. Het overgrote deel is documentaire en daarin zien we vrouwelijke en mannelijke prostituees die vertellen over hun eigen situatie in het vak. De een vindt dit het mooiste vak van de wereld, de ander doet het alleen maar voor het geld. Klanten vertellen over de reden waarom ze een prostituee bezoeken en wat ze van hen verwachten. Er wordt ook een vergelijking gemaakt tussen prostituees en pornosterren. De pornosterren doen heel neerbuigend naar hoeren toe en vinden dat vernederend werk. Maar het blijkt wel dat zij om dezelfde reden het pornovak zijn ingegaan als de hoeren de prostitutie.

Yo Puta is een mix van documentaire en fictie. De Spaanse regisseuse Maria Lidón (die als Luna op de titelrol staat) heeft een visuele vorm bedacht om een flinterdun verhaal te vertellen. Gelardeerd met digitale effecten vertellen de prostituees en gigolo’s hun verhaal, zittend op een bank, bed of op een toiletpot. Daartussendoor zien we een dunne verhaallijn van een journaliste, die in voice-over verteld over het schrijven van haar boek. De korte scènes worden gespeeld door Daryll Hannah en Denise Richards. Het is mij niet duidelijk waarom twee zulke gewaardeerde actrices meedoen aan zo’n slappe film.
De vorm waarin de film is gegoten helpt het verhaal niet om te blijven boeien. Sterker nog, de aandacht wordt afgeleid van de inhoud en daardoor blijft er niets over wat maar enigszins kan boeien. Een storende stijlfactor is, als tijdens een verhaal van een prostituee wordt geknipt naar een shot van dezelfde persoon die zwijgt, maar het verhaal loopt in geluid nog verder door. Andere beelden zijn met digitale effecten aan elkaar geknoopt, maar iets toevoegen doet het niet.
Het is een lange zit om al die verhaaltjes en one-liners van de prostituees aan te horen. Velen vertellen hetzelfde, in andere woorden. Maar nieuwe inzichten kom je niet tegen. Er worden tientallen prostituees in beeld gebracht en doordat de fragmenten kort en fragmentarisch zijn, krijg je nooit een goed beeld van het leven van een persoon. Nergens krijg je sympathie of kan het verhaal je boeien. Alleen op het einde, als een prostituee verteld dat ze eigenlijk zo snel mogelijk uit dit vak wil, voel je je enigszins betrokken bij deze vrouw.
De verhalen van de pornosterren zijn net zo weinigzeggend als die van de prostituees. De vorm waarin dit is gegoten is echter zo plastisch, dat het lijkt op het eerste de beste Sexcetera-achtige programma van Veronica of zoiets. Met de castingreportage van pornokoning Pierre Woodman krijg je de indruk dat elk meisje geschikt is voor het pornovak, zodra ze maar een keer “genomen” is door Woodman himself. Een slappe, weinig verheffende film, die iets probeert met vorm, maar daar niet in slaagt.

Jaar: 2004
Speelduur: 89 min
Uitgever: Total Film Home Entertainment
EAN: 9789085141617

Het beeld staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. Dat is iets minder dan het originele beeldformaat van 1.85:1. Maar het verschil is minimaal.
Wat het meeste opvalt zijn de verzadigde kleuren bij het documentaire gedeelte. Vooral rood en groen staan erg op de voorgrond. De scherpte is over de gehele film niet optimaal. En hoe verzadigder de kleuren, des te minder de scherpte is.
Het dramagedeelte heeft een minder verzadigd kleurgebruik dan het documentaire gedeelte. De scènes zijn goed uitgelicht en het contrast is iets te hoog, waardoor details in het zwart verloren gaan. De scherpte is ook niet helemaal optimaal.

Het geluid van deze DVD is Dolby Digital 2.0 met een bitrate van 224 kb/s. De voornaamste vorm van geluid in deze film is dialoog. Prostituees en gigolo’s die hun verhaal vertellen. De meeste spreken Spaans en een enkeling Frans of Engels. De dialogen zijn goed te verstaan. De meeste fragmenten hebben trendy elektronische muziek in de achtergrond, die een enkele keer op de voorgrond treedt. Deze muziek staat breed in de mix en klinkt vol, met lekker veel laag. De gedramatiseerde fragmenten zijn in het Engels en klinken ook goed, maar zijn niet erg spectaculair qua geluidsbeeld.
De castingscène van Pierre Woodman is opgenomen met een kleine digitale camera en ook het geluid daarvan is gebruikt, waardoor het zeer mager en afstandelijk klinkt. Over het algemeen is het geluid niet bijzonder, maar ook niet slecht (de castingscène uitgezonderd).

Het menuscherm is een statische afbeelding in 1.78:1 beeldformaat met een Dolby Digital 2.0 geluidstrack van muziek uit de film. Extra’s heeft de DVD niet.

In Yo Puta vertellen prostituees, gigolo’s, klanten en pornosterren over hun leven in de business. De een vindt dit het mooiste vak van de wereld, de ander doet het alleen maar voor het geld. Documentaire interviews worden afgewisseld met dramascènes. De DVD heeft een redelijk goede beeld en geluidskwaliteit. Maar de film is te langdradig en biedt te weinig diepgang om te blijven boeien. Extra’s zijn niet aanwezig op deze DVD. Wie een interessante film over de mens achter de prostituee wil zien moet eens op zoek gaan naar de film Hoeren van de Nederlands/Turkse Meral Uslu.