Citadel

05-06-2023

6.5
Streaming

Citadel (Streaming)

Citadel is een Amerikaanse spionagethriller-televisieserie gemaakt door Josh Appelbaum, Bryan Oh en David Weil voor Amazon Prime Video, met de gebroeders Russo als uitvoerende producenten.

Citadel is een nieuwe spionage/actie-serie op streamingdienst Amazon Pirme, mede geproduceerd door Joe en Anthony Russo, die vooral naam en faam hebben gemaakt met hun Avengers-films. Op streamingdiensten hebben ze ook verschillende producties geproduceerd en geregisseerd, met wisselend succes. Zo was Extraction een sterke en erg goede actiefilm met Chris Hemsworth, waarop dit jaar een vervolg komt. Hun volgende Netflix-film, The Gray Man, was echter erg oppervlakkig en nietzeggend, helaas. Voor de serie Citadel zijn ze een samenwerking aangegeaan met Amazon Prime, en hebben ze hoofdrol splers Richard Madden (Game of Thrones, Bodyguard -Netflix serie) en Priyanka Chopra-Jones gecast in de hoofdrollen. De serie doet erg Jason Bourne-achtig aan, compleet met een hoofdpersonage dat een geheim agent is die lijdt aan geheugenverlies. De serie vertelt voorderest geen nieuw verhaal of is nergens opzienbarend of vernieuwend. De serie begint sterk, met veel onduidelijkheden en hoofdpersonages die op zoek zijn naar hun verleden en identiteit. Als kijker zoek je mee en ben je verbonden na het verhaal. Maar halverwege het seizoen zakt de serie wel in, en wordt het allemaal wel wat verwarrend. En dat komt deels door de vele flashbacks, soms best wel vaak al binnen een aflevering. Wellicht komt dit omdat de showrunner is vervangen halverwege de serie, maar de kwaliteit ervan kakt dan wel in. Tegen het einde van het seizoen krabbelt de serie wel wat op, maar als kijker moet je erg goed oplettenwat er allemaal gebeurt. Op zich is Citadel wel een aanrader, maar je moet wel blijven opletten.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 45 min
Uitgever: Amazon Prime Video

Citadel is een Amerikaanse spionagethriller-televisieserie gemaakt door Josh Appelbaum, Bryan Oh en David Weil voor Amazon Prime Video, met de gebroeders Russo als uitvoerende producenten. Citadel begint sterk, maar zakt halverwege wel in en wordt erg verwarrend met de vele flashbacks. Op zich is Citadel wel een aanrader, maar blijf wel goed opletten.