21 Bridges

16-04-2020

7
Streaming

21 Bridges (Streaming)

NYPD rechercheur Andre Simpson (Chadwick Boseman) staat bekend als iemand die geen genade kent met cop killers. Als de twee misdadigers Michael (Stephan James) en Ray (Keith David) tijdens een overval op een café voor een partij drugs op een peloton agenten stuiten, ontstaat er een vuurgevecht waarbij de agenten allemaal worden neergeschoten. Simpson wordt op de zaak gezet en dat is een slecht teken voor de twee cop killers. Samen met collega Frankie Burns (Sienna Miller) van narcotica krijg Simpson tot 5 uur in de ochtend om de zaak af te ronden, anders wordt de zaak overgenomen door de FBI. Simpson laat alle 21 bruggen rondom Manhattan afsluiten, waardoor de voortvluchtigen geen kant meer op kunnen en langzaam ingesloten worden. De tijd dringt, maar Simpson heeft er alle vertrouwen in dat de moordenaars in zijn handen zullen vallen, dood of levend.

Het was de bedoeling dat 21 Bridges al in september 2019 in de Nederlandse bioscopen zou gaan draaien, maar dat werd uitgesteld, eerst tot november en daarna voorjaar 2020. De coronapandemie gooide echter roet in het eten en de film verschijnt uiteindelijk helemaal niet meer in de bioscoop, maar is direct naar het streamingkanaal van Amazon Prime Video verzonden. 21 Bridges is een actievolle misdaadthriller van de Ierse regisseur Brian Kirk, die vooral furore maakte met het regisseren van televisieseries, waaronder Luther en Game of Thrones. Chadwick Boseman (Black Panther) heeft een sterke rol als rechercheur Andre Simpson van de NYPD, die erom bekend staat dat hij cop killers liever doodschiet dan gevangen neemt. Dat alles heeft een geschiedenis, dat direct in het begin van de film uiteengezet wordt. Het zorgt er ook voor dat Simpson regelmatig voor een commissie van Internal Affairs moet verschijnen om zijn daden te verantwoorden. Als hij dan op de zaak van de moord op acht agenten wordt gezet hebben de moordenaars op voorhand weinig kans op overleven. J.K. Simmons (Whiplash) heeft een kleinere rol, als de chef van de eenheid waar de vermoordde agenten toe behoorden, maar weet zijn momenten te pakken. De rest van de cast, inclusief Sienna Miller als Simpson’s partner, zijn niet meer dan eenzijdige karakters met weinig inhoud. 21 Bridges – vernoemd naar het aantal bruggen en tunnels die de wijk Manhattan in New York ontsluiten – heeft een weinig originele aanpak, maar is wel redelijk goed uitgevoerd. Het tempo is in ieder geval hoog, de dialogen geloofwaardig en de actie en achtervolgingen zijn dik in orde. Het probleem van 21 Bridges is de voorspelbaarheid van het verhaal en het feit dat de gekozen oplossingen iets te gemakkelijk worden aangedragen aan onze vrienden van NYPD. Als het achterhalen van de identiteit van de moordenaars altijd zo makkelijk zou gaan, zou er veel minder criminaliteit in de wereld zijn. Daarnaast doen de weinig verheffende karakters naast Andre Simpson de film ook geen goed. Dit alles maakt van 21 Bridges uiteindelijk een pretentieloze misdaadfilm, die in uitvoering prima te verteren is, maar qua inhoud zeker niet tot de sterkste in z’n soort behoort.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 2019
Speelduur: 99 min
Uitgever: Amazon Prime Video

Als tijdens een overval in een café acht politieagenten worden neergeschoten is het hele korps in rep en roer. Inspecteur Andre Simpson van de NYPD sluit heel Manhattan af en heeft dan tot de volgende ochtend de tijd om de overvallers in de kraag te grijpen. Of te doden, als dat zo uitkomt. 21 Bridges is een pretentieloze misdaadfilm, die gebukt gaat onder een mager script en eenzijdige karakters, met uitzondering van Simpson (Chadwick Boseman) en de politiechef (J.K. Simmons). De film zou eerst in de Nederlandse bioscoop draaien, maar door de coronapandemie is de film nu direct op het streamingkanaal van Amazon Prime Video te zien.