Murder at 1600

24-02-2020

7

Murder at 1600 (DVD)

Er wordt een lijk een gevonden van een jonge dame in de WC van het Witte Huis. Uiteraard is dat direct een serieuze zaak en naast de Geheime Dienst wordt ook de politie van Washington erbij betrokken. Detective Regis (Wesley Snipes) wordt op de zaak gezet en hij krijgt een liasion van de Geheime Dienst om hem te begeleiden. Dit is agente Nina (Diane Lane) en zij weet alles van het reilen en zeilen van het Witte Huis. Regis is iemand die heel direct en kordaat reageert en hij merkt al snel dat hij bepaalde zaken niet krijgt te zien, zoals opnames van beveiligscamera’s, en eigenlijk over het algemeen wordt tegengewerkt in zijn onderzoek. De enige van wie hij medewerking krijgt is Nationaal Veiligheidsadviseur Jordan (Alan Alda) maar ook die lijkt een dubbele agenda te hebben. Echter wil  Hoofd Geheime Dienst Spikings (Daniel Benzali) zijn eigen onderzoek voorrang geven en doet er dan ook alles aan om Regis tegen te werken. Toch blijven Regis en Nina hun eigen onderzoek najagen en de dader willen opsporen. Hun onderzoek wijst al snel naar een mol binnen het Witte Huis die de moord heeft beraamd. Als het tweetal hun onderzoek willen blijven najagen kan het wel eens meer kosten dan wat ze lief is.

In 1997 kwamen er maar liefst drie films uit met daarin misdaad, moord en intriges rondom het Witte Huis. Naast Murder at 1600 kwamen ook nog Shadow Conspiracy en Absolute Power uit in de bioscopen. Murder at 1600 is geregisseerd door Dwight Little (o.a. de TV-series Bones en Prison Break) en met Wesley Snipes in de hoofdrol. Snipes was op zijn hoogtij-dagen in de jaren 90 met films als Blade, Money Train en Demolition Man en kon door zijn natuurlijk charisma, onderkoelde humor en snelle martial-arts-bewegingen goed een actiefilm dragen. Murder at 1600 (verwijzend naar het huisnummer van het Witte Huis) valt dan ook redelijk in die categorie. Het verhaal is ondergeschikt aan de rol van Snipes die eigenlijk een standaardrol speelt net als in andere films. Het verhaal wordt dankzij de rol van het Witte Huis wel iets intrigender gemaakt waardoor het best een onderhoudende thriller is geworden. Alan Alda loopt er wel een beetje verloren bij en heeft eigenlijk niet zoveel te doen, ook Ronny Cox als POTUS heeft helemaal maar weinig scènes in de film. Zelfs Diane Lane moet haar best doen om de snelle grappen en vechtbewegingen van Snipes bij te benen. Murder at 1600 is een typische who-done-it-film uit de jaren ’90 geworden met een standaard opzet van verhaal maar die uiteindelijk best onderhoudend is geworden. Verwacht alleen geen diepgravend of waarheidsgetrouw verhaal, want dat is niet de opzet geweest van de film.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 102 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans, Portugees, Spaans
EAN: 7321931149150

• Productie-informatie

Ah, de jaren ’90. Toen werden films ook nog uitgebracht in een ‘gruwelijk’ gecropt formaat van 1.33:1 om mensen tegemoet te komen die nog geen breedbeeld-TV hadden. Warner brengt Murder at 1600 dan ook uit in een ‘flipper-disc’-formaat met aan de ene kant de film in die gecropte versie, maar gelukkig aan de andere kant in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 en in anamorfisch formaat. De beeldkwaliteit is verder best redelijk goed. Kleuren komen een beetje roder over als normaal, bijvoorbeeld huidtonen zijn wat roder aangezet. Verder is de scherpte redelijk maar de transfer verder bevat wel wat artefacten, zoals soms wat overmatige grain en wat vlekjes in het beeld. Zwartniveau en contrast is aardig te noemen. Scherpte is soms wel matig, vooral in wijde totaalshots.  Maar, voor de leeftijd van de DVD-uitgave is het allemaal best te bekijken en over het algemeen niet storend.

Murder at 1600 krijgt op deze DVD-uitgave een standaard Dolby Digital 5.1-track (384 kb/s) in de oorspronkelijke Engelse taal. De audiotrack is een beetje laag van volume en nogal gecentreerd op de voorste speakers. Er is weinig dynamiek en surroundactiviteit. Spraak is af en toe een beetje gemompeld waardoor je de volumeknop wel wat hoger moet zetten. Verder is het op zich een prima audiotrack maar niets bijzonders.

Op de DVD van Murder at 1600 staan naast wat tekst-pagina's met informatie over de productie verder geen extra's.

Er wordt een moord gepleegd in het Witte Huis en detective Regis (Wesley Snipes) wordt erop af gestuurd. Hij krijgt bijna alleen maar  tegenwerking en zelfs zijn liaison van de Geheime Dienst Nina (Diane Lane) kan hem niet echt verder helpen. Toch proberen ze samen verder te onderzoeken wie nu deze moord beraamd kan hebben en die zoektocht leidt tot een mol in het Witte Huis. Kunnen ze de dader voor het gerecht brengen of wordt deze beschermd door het Witte Huis om een schandaal te voorkomen? Murder at 1600 is een typische jaren '90 'who-done-it'-film gemaakt via een vaste formule en verloop. Toch maakt het 'Witte Huis-tintje' de film nog wel te bekijken waard en ook de acteerprestaties zijn best aardig. De DVD-uitgave bevat naast een gecropte beeldtransfer gelukkig ook een versie in het oorspronkelijke beeldformaat en een redelijke Dolby Digital 5.1-track. Er staan verder geen extra's op deze DVD. Leuk als tussendoortje of als 'triple-bill' met Absolute Power en Shadow Conspiracy.