Prison Break - Seizoen 4

24-11-2009

6.8

Prison Break - Seizoen 4 (DVD)

Na ontsnapt te zijn uit de Panamese Sona gevangenis heeft Michael Scofield (Wentworth Miller) maar 1 doel: het vernietigen van de Company, een geheimzinnige organisatie die verantwoordelijk is voor veel van Michaels ellende. Het blijkt dat de Company alle gegevens heeft opgeslagen op iets dat ze 'Scylla' noemen. Als Michael Scylla te pakken kan krijgen, dan kan hij daarmee zijn doel bereiken. Maar dan wordt hij gearresteerd, evenals broer Lincoln (Dominic Purcell). Agent Don Self (Michael Rapaport) doet een voorstel: als Michael hem Scylla brengt, dan zal zijn straf worden kwijtgescholden. Niemand weet echter waar Scylla zich bevindt. In zijn zoektocht krijgt Scofield onder meer hulp van Fernando Sucre (Amaury Nolasco), Alex Mahone (William Fichtner) en Brad Bellick (Wade Williams). Ondertussen is Theodore “T-Bag” Bagwell (Robert Knepper) ook ontsnapt uit Sona. En T-Bag heeft iets wat Michael en zijn team goed kunnen gebruiken: een mysterieus boekje dat wel eens de weg naar Scylla zou kunnen bevatten.

Als het vierde seizoen van Prison Break je eerste kennismaking is met deze TV-serie, dan zul je je ongetwijfeld afvragen waar de naam van de serie op slaat. Want met een gevangenisuitbraak heeft het verhaal (vrijwel) niks te maken. Dat was vroeger (lees: in eerdere seizoenen van de serie) wel anders, toen Michael Scofield eerst uit de Fox River gevangenis moest ontsnappen en daarna - na een vluchtpoging - uit de Panamese Sona gevangenis. Het vierde seizoen van Prison Break heeft niks van doen met een gevangenis, al zijn de hoofdpersonen technisch gezien nog wel voortvluchtig. Hun vrijheid kunnen ze terugkopen met 'Scylla', een mysterieus voorwerp van de al even mysterieuze Company. Dit voorwerp ligt - uiteraard - op een onbekende en waarschijnlijk zwaarbewaakte locatie. Om het voorwerp te vinden en te stelen moeten Scofield & Co wederom gebruik maken van hun vindingrijkheid, met als verschil dat er niet uit- maar ingebroken dient te worden. Waarmee de serie toch weer herkenbaar wordt. Toch is het vierde seizoen niet echt sterk. De dreiging en spanning zijn beduidend minder dan bij de voorgaande seizoenen, en ook de setting weet veel minder te boeien. Bovendien maken de vele twists en toevalligheden, een handelsmerk van de serie, het geheel er niet geloofwaardiger op. Zo wordt er door de personages naar hartenlust geswitcht tussen Good Guy/Girl en Bad Guy/Girl, en stikt het van de verborgen agenda's. Dit zou het verhaal onvoorspelbaar moeten maken, maar in de praktijk is het een geval van "voorspelbare onvoorspelbaarheid" en werkt het dus juist averechts. Over het acteerwerk valt gelukkig minder te klagen. De oudgedienden in de cast zijn inmiddels gewend hun personages, wat zich uit in geloofwaardig acteerwerk. De belangrijkste nieuwkomer is Michael Rapaport, die eveneens een goede rol neerzet. Naast het goede acteerwerk blijft ook het uiterlijk van de serie een pluspunt. Sets en locaties zien er prima uit, de actie is goed uitgewerkt en het camerawerk is dik in orde. Mede hierdoor zullen fans van de serie zich wel vermaken met het vierde seizoen, maar echt vernieuwend of verrassend is het allemaal al lang niet meer. De makers zullen ook in de gaten gehad hebben dat de koek (lees: de belangstelling) inmiddels opraakt, getuige het feit dat het vierde seizoen het laatste is. Wat niet wil zeggen dat je na het aanschaffen van alle vier seizoenen de complete serie in bezit hebt. De echte afsluiting van de serie, het anderhalf uur durende The Final Break, wordt namelijk los uitgebracht.

Het vierde seizoen van Prison Break is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de DVD-versie, die uit 6 schijfjes bestaat.

Genre: Actie, Thriller, TV
Jaar: 2009
Speelduur: 934 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626042556

• Kaye Styles Theme
  • Fade-out: De Laatste Aflevering
  • Het Plan, de Uitvoering en de Kogel
  • De Wereld van de Regisseur

Het beeld van de 22 afleveringen van het vierde seizoen van Prison Break is met de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1 op DVD gezet. De transfer heeft een natuurlijke scherpte, en ook de kleurweergave is prima. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens dik in orde. Wel valt in contrastrijke scènes op dat er redelijk wat edge enhancement gebruikt is. Ook is regelmatig een hinderlijke hoeveelheid aliasing te zien, vooral in shots met veel fijne lijnen (bijvoorbeeld luchtopnames van de stad). Gelukkig hebben lang niet alle shots last van deze probleempjes. Meestal ziet het beeld er vrij goed uit. Daarmee scoort de uitgave op beeldgebied een nette voldoende, ondanks de tekortkomingen.

Elke aflevering van het vierde seizoen van Prison Break heeft geluid in Dolby Digital 5.1-formaat. De tracks (448kbit/s) hebben meestal de nadruk liggen op de voorkanalen. Daar komen de dialogen netjes uit het midden, en zetten de linker- en rechterspeaker een goed gedefinieerd stereobeeld neer. Het gebruik van de surrounds is overwegend subtiel. Op sommige momenten vragen de avonturen van Scofield en zijn vriendjes om een agressiever geluidsbeeld, en ook dat weten de sporen dan zonder problemen neer te zetten. De dynamiek is niet heel spectaculair, maar alleszins acceptabel. Qua detaillering eveneens geen klachten. Helemaal perfect is het geluid echter niet, zo zitten harde geluiden soms tegen oversturing aan en zijn de dialogen af en toe te veel op de voorgrond geplaatst. Maar dat zijn slechts kleine tekortkomingen, zodat het geluid als geheel een dikke voldoende verdient.

Verspreid over de zes schijfjes van deze uitgave vind je verschillende commentaartracks en een ruim half uur aan featurettes terug. Alle toevoegingen zijn Nederlands ondertiteld, met 1.78:1 beeld (anamorf) en DD 2.0-geluid.

Bij negen afleveringen kun je luisteren naar het optionele commentaar van de betrokkenen. Niet alle tracks zijn even informatief, maar over het algemeen zijn ze toch wel het beluisteren waard.
- Scylla & Breaking and Entering (disc 1): Bij de eerste, dubbele aflevering van het seizoen kun je commentaar beluisteren van producers Zack Estrin, Kevin Hooks, Matt Olmstead, Nick Santora en Karyn Usher. Onderwerpen die aan bod komen zijn de richting en evolutie van de serie en de keuzes die men hierbij moest maken.
- Blow Out (disc 2): Een toelichting van schrijvers Seth Hoffman, Graham Roland, Christian Trokey en Kalinda Vazquez. Ze praten onder meer over het script, het schrijfproces en de structuur van de aflevering.
- Greatness Achieved (disc 3): Commentaar van schrijvers Seth Hoffman en Christian Trokey en producers Nick Santora en Agatha Warren. De luchtige toelichting bevat achtergrondinformatie over het verhaal, de personages, de opnames en het acteerwerk.
- Quiet Riot (disc 3): Hier komen schrijvers Seth Hoffman, Kalinda Vazquez en Nick Wootton en producers Nick Santora en Karyn Usher aan het woord. Ze belichten onder andere het script en de plek die de aflevering binnen het overkoepelende verhaal inneemt.
- Just Business (disc 4): Castlid William Fichtner wordt bijgestaan door regisseur Mark Helfrich, producer Matt Olmstead en schrijver Graham Roland. De heren praten vooral over de totstandkoming van de betreffende aflevering.
- Going Under (disc 4): Wederom een producerscommentaar, nu met Zack Estrin, Matt Olmstead, Dawn Olmstead en Karyn Usher. De vier sprekers zijn al vanaf het eerste seizoen bij de serie betrokken en dus bestaat het commentaar onder andere aan het ophalen van herinneringen.
- The Sunshine State (disc 4): Een gesproken toelichting van schrijvers Seth Hoffman en Nick Wootton en producers Kevin Hooks en Matt Olmstead. Hierin komen zaken als het script, de casting, de sets en de stap van Los Angeles naar Miami aan bod.
- S.O.B (disc 5): Bij deze aflevering hoor je commentaar van regisseur Garry A. Brown, acteur Dominic Purcell, producer Karyn Usher en schrijfster Kalinda Vazquez. Verschillende onderwerpen worden aangesneden, waaronder de locaties, de sets en de opnames.
- Cowboys and Indians (disc 5): Producers Zack Estrin, Nick Santora, Agatha Warren en schrijver Nick Wootton geven achtergrondinformatie over onder meer de uitdagingen, de opnames en het verhaal.

Kaye Styles Theme
Bij elk van de afleveringen is een alternatieve audiotrack aanwezig (DD 5.1, 384kbit/s), waarin de oorspronkelijke begintune is vervangen door die van ene Kaye Styles.

Fade-out: De Laatste Aflevering (12 min)
De titel van deze extra geeft het al aan: hier draait het om de laatste aflevering van het seizoen. Cast en crew vertellen vooral over het verhaal, inclusief de terugkeer van bepaalde oude bekenden. Niet heel boeiend als je het vierde seizoen al hebt gezien.

Het Plan, de Uitvoering en de Kogel (11 min)
Hier kijk je mee bij de opnames van verschillende scènes. De regisseur geeft hierbij een toelichting. Het geheel geeft een aardig beeld van hoe het er op de set aan toe gaat.

De Wereld van de Regisseur (13 min)
In deze featurette komt Kevin Hooks aan het woord, die bij het vierde seizoen de rol van uitvoerend producent en regisseur had. Hij vertelt over zijn taken, verantwoordelijkheden en manier van werken. Ook kom je te weten hoe de gemiddelde aflevering tot stand komt. Een interessante extra.

Het vierde en laatste seizoen van Prison Break draait om 'Scylla', een geheimzinnig voorwerp waarmee Michael Scofield en zijn lotgenoten de Company ten gronde willen richten. Het seizoen is niet zonder problemen, zoals de vele ongeloofwaardige wendingen en toevalligheden in het vrij zwakke verhaal. Desondanks zullen fans zich wel vermaken met de 22 afleveringen. De DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en prima geluid. Extra materiaal is er ook, in de vorm van commentaartracks en enkele featurettes. Al met al een aardige uitgave, die met name interessant is voor degenen die willen weten hoe het allemaal afloopt. Hou er wel rekening mee dat de échte afsluiting van de serie, een aflevering van anderhalf uur, niet aanwezig is in deze box, maar apart aangeschaft dient te worden.