Dominion

Paul Ranft
24-06-2002

4.8

Dominion (DVD)

In een niet zo verre toekomst is de aarde omgeven door een bacteriologische gifwolk. De inwoners van Newport City moeten gasmaskers dragen om zich zelf te beschermen tegen de gevaarlijke luchtvervuiling. De lokale politie is niet in staat om de orde te handhaven waardoor de zware criminaliteit ernstige vormen aanneemt. Als antwoord op het geweld wordt de politie uitgerust met tanks. Ondanks het succes dat de politie boekt met de inzet van de Tank Police, lukt het hen niet om de bende van de cyborg Buaku en zijn sexy adjudanten, Anna Puna en Umi Puma, uit te schakelen. Onder de onbetwiste leiding van Charles Britain, de baas van de Tank Police, zien we de jonge Leona Ozaki met haar collega Al de strijd aanbinden tegen hen meest geduchte tegenstander die de stad voortdurend met zware wapens terroriseert. Leona rijdt samen met Al in een minitank die ze liefkozend “Bonaperte” noemt. Met dit tankje en de hulp van haar collega’s wordt de tegenaanval ingezet.

De DVD bevat een viertal verhalen waarvan deel 1 en 2 samengevoegd is tot één act. Hetzelfde geldt voor de delen drie en vier waardoor er dus twee acts in totaal zijn.. De eerste act bevat de meeste actie en humor terwijl in de tweede act de filosofische aspecten meer aan bod komen. In de eerste act zien we Leona tot de Tank Police toetreden en wil ze haar bijdrage aan het korps leveren hoewel ze nog nooit in een tank heeft gezeten. In haar eerste klus komt ze in aanraking met Buaku en de uiterst dodelijke androïden Anna Puna en Umi Puma die in een laboratorium een diefstal plegen van een mysterieuze vloeistof. In de tweede act steelt Buaku een waardevol schilderij met een portret van hemzelf. Echter, nu is het niet alleen de Tank Police die de achtervolging inzet. Maar ook de gevaarlijke bewakers van het schilderij, de “Red Commandos”, zetten de achtervolging op de bende van Buaku in. Leona raakt verzeild in een benarde situatie waaruit geen uitweg lijkt te zijn. Samen met Buaku, die tracht uit te vinden wat het schilderij te maken heeft met zijn mysterieuze verleden, zoekt ze naar een uitweg…
Dominion is gebaseerd op het gelijknamige stripverhaal van Masamune Shirow, dezelfde auteur die ook verantwoordelijk was voor “Ghost In The Shell”. In het werk van Shirow zien we zijn filosofische kijk op het welzijn van het menselijk bestaan en hoe dit in het gedrang wordt gebracht door de wetenschap. Science Fiction is voor hem het meest geschikte gereedschap om dit te bewerkstelligen. Daarbij gaat hij een fikse dosis actie en humor niet uit de weg waardoor de manga aan de andere kant weer luchtig opgevat kan worden. Hoewel de kwaliteit van de animatie niet van het niveau is van later gemaakte animes, is hier desondanks toch sprake van een acceptabel niveau.

Genre: Animatie
Jaar: 1992
Speelduur: 138 min
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• Biografie Masamune Shirow (12 pagina’s)
  • Commerciële Trailers (3x)
  • Character Files (9 pagina’s)

Het gepresenteerde beeld is rechtstreeks afkomstig van de video-master waardoor we niet vreemd opkijken van het vastgelegde beeldformaat van 4:3. Zoals we praktisch gewend zijn bij manga, is het kleurenpalet zeer uiteenlopend van aard. Prachtige pasteltinten worden afgewisseld met rauwe harde kleuren. Maar ook zien we dat de kleuren niet altijd even helder worden weergegeven. Aan de linkerzijde van het beeld zien we vrijwel continu gekleurde verticale lijnen die van boven tot onder doorlopen. Niet hinderlijk maar deze horen er niet te zijn. Het contrast van het beeld is overwegend goed en ook op het schaduwdetail valt vrijwel niets op aan te merken. Het zwartniveau oogt solide gedurende de gehele film. Bekend van manga zijn de scherpe hoeken en stilistische aanblik van de tekeningen. Om de beeldscherpte op “niveau” te brengen heeft men edge-enhancement toegepast. Echter, de telecine operator heeft mijns inziens iets teveel aan het knopje van de “EE” zitten prutsen waardoor in veel scènes de edge-enhancement een onacceptabel niveau heeft gekregen. Tevens zien we dat de transfer geplaagd wordt door tal van kleine witte spikkels, gebieden met trillende beeldlijnen en een minimale beeldruis. Digitale compressiefouten werden niet aangetroffen. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst en laat zich goed lezen. De film is onderverdeeld in 16 afzonderlijk te selecteren hoofdstukken. De laagwisseling van deze DVD-9 is nauwelijks merkbaar. Al met al is het beeld van deze manga net aan voldoende. Het is jammer genoeg niet top.

Wat betreft het geluid heeft A-Film alleen de originele Japanse track meegeleverd en dat is maar goed ook. Vaak zijn de Engelse dubs van manga’s niet om aan te horen. Dus het is absoluut geen gemis dat een Engelse track ontbreekt. Het Japanse geluid is vastgelegd in een Dolby Digital 2.0 audiospoor. De bitrate bedraagt 192 kb/s. De richting in het frontkanaal is ver te zoeken met de versterker op de Pro Logic stand. Zonder de Pro Logic decoder heeft het geluid iets meer richting maar het blijft beperkt. Met name in het hoge frequentiegebied klinkt het geluid wat schel. Het laag is beperkt, maar in voldoende mate aanwezig. De dialoog is goed in het midden geplaatst en klinkt goed en helder. In ieder geval geen geluid om je HT mee te demonstreren maar het kan er mee door.

De extra’s zijn via het menu dat in 4:3 wordt getoond te selecteren. De extra’s bestaan uit een beknopte karakterweergave van de personages uit de film. Het is aan te raden om, alvorens de film te bekijken, eerst kennis te maken met de karakters die in de film voorkomen. Om de film te begrijpen kan het best handig zijn om alvast over wat achtergrondinformatie te beschikken. De totale tekst beslaat een negental pagina’s die in het Nederlands worden weergegeven. De volgende extra is een korte biografie van de auteur van Dominion: Masamune Shirow. Ook deze biografie wordt in het Nederlands gepresenteerd en beslaat in totaal 12 pagina’s. Als laatste bonus kunnen we de trailers van Lord Of The Rings, Meet The Feebles en Wasabi bekijken.

A-Film is één van de weinige producenten die zich toelegt op het manga genre en is daarmee uiterst succesvol. En gelukkig maar, want er is een toenemende behoefte onder het DVD publiek voor deze typische Japanse tekenfilmstijl. Naast topmanga’s als Akira en Ghost In The Shell brengt A-Film Dominion op de markt. Ondanks deze prima zet plaats ik toch wel de nodige vraagtekens met betrekking tot de kwaliteit waarmee dit gebeurt. Wellicht dat het bronmateriaal niet in goede staat verkeert maar dan nog kan er met behulp van digitale technieken enorm veel aan de kwaliteit gedaan worden. Voor de doorgewinterde liefhebber van manga waarin actie, humor en een beetje filosofie aan bod komen is Dominion een must have. Als je een DVD wilt hebben met goed beeld en goed geluid dan kan je deze DVD in de winkel beter links laten liggen en beter kiezen om deze film eens te huren. Ben je niet bekend met het genre dan is huren bovendien een goed alternatief om zodoende eens kennis te maken met de Japanse manga..

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.