Roxane

26-02-2020

7.5

Roxane (DVD)

Raymond Leroux (Guillaume de Tonquédec) heeft een biologische kippenboerderij in Bretagne. Hij legt hart en ziel in zijn bedrijf. Met zijn trouwe metgezel Roxane, een witte kip, leest Raymond elke ochtend zijn kippen voor uit het toneelstuk Cyrano. De toekomst ziet er ineens heel somber uit als de coöperatie besluit om over drie maanden geen eieren meer af te nemen van de kleine kippenboeren zoals Raymond en zijn zwager Poupou (Lionel Abelanski), maar van de grote boeren als Kerborgne (Michel Jonasz). Het einde lijkt nabij, maar via zijn tante Simone (Liliane Rovère) krijgt Raymond het idee om YouTube-filmpjes te gaan maken om zo de coöperatie op andere gedachten te brengen. Vol goede moed gaat Raymond aan de slag met zijn komische filmpjes, waarbij hij hulp krijgt uit onverwachte hoek. Maar de kans dat een zakelijk bedrijf als de coöperatie overstag gaat na het zien van een paar YouTube-filmpjes lijkt niet zo heel erg groot.

Een eigenzinnige ode aan de Franse toneelliteratuur, zo zou je de Franse komedie Roxane van de debuterende filmregisseur Mélanie Auffret het beste kunnen omschrijven. Een biologische kippenboer die zijn geliefde dieren elke dag voorleest uit het toneelstuk Cyrano de Bergerac uit 1897 van Edmond Rostand. Auffret heeft zelf het scenario geschreven en heeft haar verhaal gebaseerd op haar eigen korte film Sois Heureuse Ma Poule uit 2016. Het verhaal bestaat dus al even, maar is op dit moment behoorlijk actueel. Boeren moeten groter en groter worden, anders houden ze het niet vol. In Roxane speelt Guillaume de Tonquédec de Bretonse kippenboer ­Raymond, die weigert om toe te geven dat zijn bedrijf geen bestaansrecht heeft en hij verzint z’n eigen, originele manier om toch klanten aan zich te binden. De traditionele, weinig geschoolde, boer grijpt naar de moderne (internet)technologieën. Ook deze aandoenlijke boer gaat met z’n tijd mee. Het lijkt een wat zwaar onderwerp, maar Auffret brengt het op een luchtige manier. Soms iets te luchtig, want de scènes tussen boer Raymond en lerares Wendy hebben meer weg van een klucht. Blijkbaar had Auffret nog niet de ervaring om Kate Duchêne, die deze lerares vertolkt, voldoende in toom te houden. Een klein smetje op een verder leuke, vluchtige komedie, die een verrassendere afloop heeft dan je zou denken. Het is echter ook een film die je niet heel lang bij zal blijven en niet de geschiedenis in zal gaan als een klassieker, wat het in de film veelvuldig geciteerde toneelstuk wel is.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 85 min
Uitgever: Just Film Distribution
EAN: 8711983970434

Roxane zal niet de geschiedenis ingaan als de film met een uitzonderlijke cameravoering. Het is vooral functioneel en Roxane bewijst dat je op deze manier een zeer leuke film kan maken. De beeldtransfer naar DVD is prima, zonder echt op te vallen. Het geheel oogt redelijk scherp – maar niet overal even goed – en het contrast en schaduwdetail zijn gemiddeld. Heel veel contrasten zijn er niet, maar zo is het ook niet gefilmd. De kleuren zijn heel wisselend, van vrij flets tot een overdadig rode tint in de scènes in het dorpscafé. De film staat op een enkellaags disc, maar door de korte speelduur levert dat geen nadelige bijeffecten op.

En staan twee geluidstracks op de DVD van Roxane en dat is zowel een Franstalige Dolby Digital 5.1 als een Dolby Digital 2.0-track. Verwacht ook hier geen dynamische uitspattingen, maar meer een doeltreffende track die de film prima ondersteunt. Dialogen zijn goed te volgen en komen over het algemeen keurig uit het midden, maar bij binnenscènes is er altijd overspraak naar de front- en surroundkanalen. In de kippenstal van Raymond hoor je de kippen overal om je heen, maar er zijn ook scènes waar meer gebruik van het surroundkanaal mogelijk zou zijn geweest. Dat zou het wat levendiger gemaakt hebben, nu is het vooral een ondersteunende geluidstrack aan het verhaal.

De DVD van Roxane heeft een statisch menuscherm voor de ondertitelingoptie en met een link naar de enige extra op deze uitgave.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, inclusief Nederlandse ondertiteling.

Raymond Leroux is biologische kippenboer, maar voor de coöperatie is zijn bedrijf te klein en willen ze geen zaken meer mee doen. Raymond probeert door middel van literaire video’s met zijn kippen de coöperatie op andere gedachten te brengen. Daarbij krijgt hij hulp uit onverwachte hoek. Roxane is een sympathieke, soms wat literaire, film die ook wel een boodschap met zich meedraagt. De DVD-uitgave is prima qua beeld en geluid, zonder echt op te vallen. Behalve een trailer staan er geen extra’s op deze uitgave.