X-Men: Dark Phoenix

11-06-2019

7.2
Bioscoop

X-Men: Dark Phoenix (Bioscoop)

De X-Men zijn op de top van hun kunnen. Professor Xavier (James McAvoy) is erin geslaagd om de wereld mutanten niet meer te laten vrezen, maar te vieren. De prijs hiervoor is wel dat de X-Men op steeds gevaarlijkere missies gaan om de mensheid te redden en aan te kunnen tonen dat er een nut en een plek is voor mutanten. Raven (Jennifer Lawrence) heeft hier steeds meer haar bedenkingen bij, aangezien het slechts een kwestie van tijd lijkt voordat er iets afschuwelijks misgaat. Xavier wuift haar zorgen weg als een kleine prijs voor vrede. Tijdens een reddingsactie in de ruimte komt de jonge mutant Jean Grey (Sophie Turner) in een levensbedreigende situatie terecht. Dit is voor Raven de druppel; Xavier lijkt niet meer voorbij zichzelf te kunnen denken. En ook al lijkt Jean bij terugkomst weer in orde, blijkt al snel dat er meer aan de hand is.

20th Century Fox’ ­X-men is de langslopende superheldenfilmreeks ter wereld. Sinds de eerste X-Men uit 2000 tot en met 2019 zijn er tien films uitgebracht met afwisselend succes. Hun serieuzere, volwassenere insteek ten opzichte van de gestroomlijnde, familievriendelijke producties van Marvel Studios leidde tot een toegewijde fanbase.  In 2018 werd 20th Century Fox net als Marvel Studios daarvoor ingelijfd bij de Disney familie met onder meer de intentie om de Marvel-personages die Fox bezit (de X-Men en Fantastic Four) samen te voegen met Marvel Studios. Dit betekent een definitief einde voor Fox’ mutants. X-Men: Dark Phoenix is de allerlaatste film waarin deze acteurs en  deze versies van de personages te zien zullen zijn.Ogenschijnlijk was dit tijdens het maken van de film niet bekend of is er bewust niets mee gedaan, want nergens voelt het als een mooi afgerond einde zoals Star Trek: The Undiscovered Country, Logan of The Avengers: Endgame, waar er bewust werd stilgestaan bij het einde van een era. Wat kijkers krijgen voorgeschoteld is een redelijk prima X-men film die ondanks overduidelijke gebreken zeker vermaakt, maar nergens echt een groot triomf of meeslepend crescendo die aan je hartsnaren trekt.
X-Men: Dark Phoenix is een solide gemaakte film en is ook zeker niet zonder passie en charme, hoewel gedurende film er wel de gedachte blijft rondspoken hoe graag men deze film wilde maken.  Het verhaal is wat simpel, maar steekt netjes in elkaar. Schrijver/regisseur Simon Kinbergs idee was om met Dark Phoenix eindelijk een goede versie van de beroemde verhaallijn uit de stripboeken te maken na het desastreuze X-Men: The Last Stand. X-Men: The Dark Phoenix vertelt het verhaal een stuk beter, maar past qua stijl ook beter in 2006 dan 2019 aangezien het vrij traditioneel in opzet, scope en uitvoering is. Net als in vorige films is er bewust gekozen voor een erg serieuze toon waarbij men in Dark Phoenix wellicht iets te lang te veel van kijkers vraagt om alles ook zo serieus te nemen. Het menselijke van eerdere films is ondergesneeuwd, waardoor het lastig is om natuurlijk gecharmeerd/gemotiveerd wordt om je in personages te investeren, maar je als kijker eerder dwingt om dit te doen omdat je al verschillende films met deze personages hebt beleefd. Verschillende personages staan duidelijk centraal en krijgen goed de tijd om zich te ontwikkelen met overtuigende motivaties. De dialogen zijn bij tijd en wijlen van de bovenste plank en de acteurs krijgen de ruimte om hun acteertalent tentoon te spreiden. De overige personages, die in eerdere films wel een centralere rol hadden, worden buiten en paar coole scènes helaas allemaal teruggebracht tot achtergrondfiguren.  Hier en daar voelt het verhaal wel als de oorspronkelijke X-Men met hier en daar dialogen en personages omgewisseld, maar het is aan kijkers of zij zich hier aan storen. De actie, hoewel spaarzaam, zit goed in elkaar en oogt voor het grootste deel erg mooi. James McAvoy, Sophie Turner en in lichtere mate Michael Fassbender en Nicholas Hoult zijn fantastisch in hun rol en een kaartje naar de bioscoop meer dan waard. Jennifer Lawrence heeft duidelijk geen enkele zin om aan de film mee te werken en snauwt vooral andere mensen/mutants af. Jammer, aangezien zij een belangrijke en interessante personages had in vorige X-Men films. Alle andere acteurs zetten hun beste beentje voor. Jessica Chastain is erg generiek, maar doet het goed.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Superhelden
Jaar: 2019
Speelduur: 115 min
Uitgever: 20th Century Fox

Al met al is X-Men: Dark Phoenix een solide film maar met te weinig hart om echt harten te raken. Het is geen laatste triomf voor 20th Century Fox, maar zeker ook geen totale bende zoals sommige recensenten de film omschrijven. Voor de fans van Fox’ X-Men is wellicht aan te raden om voor hun echte definitief laatste X-Men fix nogmaals X-Men: Days of Future Past en Logan te bekijken. Daarna wordt het kijken hoe de beroemde mutants het doen onder het familievriendelijke Marvel Studios.