Hunter Killer

31-10-2018

7
Bioscoop

Hunter Killer (Bioscoop)

Captain Joe Glass (Gerard Butler) is nooit naar de militaire school Annapolis geweest. Maar hij heeft zeeën aan praktijkervaring opgedaan als kapitein van duikboten. Een leven onder water, zoals hij het zelf noemt. Deze ervaring komt goed van pas, wanneer er een crisissituatie ontstaat. Een Amerikaanse onderzeeër is plotseling van de radar verdwenen. Glass moet met een schip op onderzoek uit. Al snel blijkt dat ze zich in een oorlogssituatie met Rusland bevinden. Niet met het hele land, maar met één verraderlijke generaal. Deze doortrapte man heeft ook de Russische president ontvoerd. Het Russische leger neemt nu zijn bevelen aan, omdat ze denken dat die via hun president komen. Joe Glass moet de gevaren op zee de baas worden, terwijl een team elite eenheden op het land moet proberen om de Russische president te redden. Wat er op het spel staat? Het wel of niet uitbreken van de derde wereldoorlog en misschien wel totale wereldvernietiging door het nucleaire arsenaal van beide landen. Zijn de betrokkenen bestand tegen deze grote druk? Terwijl sommigen van hen nog nooit een oorlog hebben meegemaakt en nog nooit beschoten zijn?

Soms moet je gewoon eens niet afgaan op de consensus onder de recensies en zelf een oordeel vellen. Vaak spreekt het verschil tussen een oordeel van critici (Metascore 42 uit 100) en de ‘gewone’ kijker (IMDB 69 uit 100) al boekdelen. Meestal hebben we dan te maken met een niet bepaald hoogstaande of ambitierijke film, maar wel een die nog steeds heel vermakelijk kan zijn. En dat is precies wat hier ook speelt. Hunter Killer is een actiethriller met ultieme focus en een moordend hoog tempo. Geen zinloze plotlijntjes over de zielige familie thuis of andere persoonlijke of politieke omstandigheden. Ze maken dit soort films soms onnodig lang en in deze scènes wordt de beoogde diepgang vaak niet bereikt. Het contrast met de actie in andere scènes, het bestaansrecht voor de film, is bovendien te groot om echt meegesleept te raken in het drama. Hunter Killer vermijdt al deze valkuilen vakkundig als een onderzeeër die door een dicht mijnenveld vaart, maar geen één mijn raakt. De focus ligt enkel en alleen op de onderzeeër, het navy seal-team op land en de commandoruimtes op het Pentagon. Geen poespas, maar pure actie en spanning. Geloofwaardig is het natuurlijk allemaal niet. Navy seal-teams zijn ongetwijfeld goed getraind, maar dit team kan schijnbaar met vier man een hele Russische basis de baas zijn. En kapitein Glass is niet geheel toevallig de beste bevelhebber ter wereld met stalen zenuwen en een feilloze intuïtie. Op een andere manier is Hunter Killer dan wel weer realistisch, voor zover ondergetekende dit kan beoordelen. Dit betreft namelijk de sets en het wapentuig. Het interieur van de duikboten en van de commandoruimtes van de Amerikanen en de Russen komt geloofwaardig over. En dit geldt ook voor al het andere materieel dat voorbij komt. En dat is nogal wat. Van al het ‘kleinere’ spul dat de navy seals met zich meedragen tot mobiele raketinstallaties en complete vloten met schepen. Bij vlagen denk je haast dat je naar een promotiefilmpje voor het leger zit te kijken, maar dan toch een stuk vermakelijker. De film heeft ook nog een soort van boodschap, al moet je daar niet teveel van verwachten. De scènes tussen de Amerikaanse en de Russische duikbootbevelhebbers hebben nog de meeste diepgang. Ze willen overbrengen dat we als mensen veel meer met elkaar gemeen hebben dan dat we van elkaar verschillen. Misschien een dooddoener, maar wel een broodnodige als we kijken naar alle bestaande en dreigende conflicten in de wereld. De regie van Hunter Killer is weinig zeggend. De actie wordt overzichtelijk in beeld gebracht met vooral een strakke montage, maar verwacht hier geen kunstzinnig camerawerk. Het snelle en spannende karakter wordt kracht bijgezet met bijpassende bombastische muziek van Trevor Rabin. Hunter Killer  is een film die precies doet wat het moet doen. Van de eerste tot de laatste minuut spannende actie bieden. Hiermee houdt de film je aandacht de hele tijd vast en word je zeker vermaakt als de actiefilm jouw genre is. Wat willen we dan nog meer?

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2018
Speelduur: 121 min

Een muitende Russische generaal heeft zijn eigen president ontvoerd en dreigt nu de derde wereldoorlog te ontketenen. Een Amerikaanse duikbootkapitein moet dit samen met een team van elite navy seals zien te voorkomen. Het is de meest uitdagende missie die ze ooit hebben ondernomen. En er staat veel op het spel. Heel veel. Hunter Killer  is een film die precies doet wat het moet doen. Van de eerste tot de laatste minuut spannende actie bieden. Hiermee houdt de film je aandacht de hele tijd vast en word je zeker vermaakt als de actiefilm jouw genre is. Wat willen we dan nog meer?