Jurassic Games, The

03-08-2018

5.5

Jurassic Games, The (Blu-ray)

De wereld is emotioneel volledig afgestompt en haalt alleen nog plezier uit realiteitsprogramma's en extreem geweld. Een jaarlijks terugkomend fenomeen is The Jurassic Games, waarbij een tiental ter dood veroordeelden het opneemt tegen elkaar en verschillende soorten dinosaurussen. Miljoenen zitten aan de buis gekluisterd om te zien wie van de kandidaten alle hindernissen en dodelijke medespelers overleeft. Grote favoriet dit jaar is Tucker (Adam Hampton), wiens ter dood veroordeling erg controversieel is aangezien hij altijd is blijven ontkennen zijn vrouw te hebben vermoord. Anderen zetten hun geld op de zeer gevaarlijke Joy (Katie Burgess) die op jonge leeftijd al meer geweld heeft meegemaakt dan menig oorlogsveteraan. Er staan vier levensgevaarlijke opdrachten - en oh ja, vleesetende dinosaurussen - tussen hen en de vrijheid.

The Jurassic Games leent overduidelijk zijn titel van Jurassic Park en The Hunger Games, maar vertelt een verhaal wat eerder centraal stond in bijvoorbeeld Death Race, Rollerball, The Running Man, Gamer en natuurlijk Battle Royale (de 'inspiratie' voor The Hunger Games). De spelers en het einddoel staan redelijk vast, het zijn vooral de personages/het acteerwerk en de creativiteit van de filmmakers hoe het verhaal in beeld wordt gebracht en zich ontwikkelt. The Jurassic Games is duidelijk met een vrij laag budget gemaakt en leunt vrijwel geheel op de clichés uit het subgenre. Er is getracht een echte tv-serie na te bootsen waarbij er vaak recht in de camera wordt gekeken en scènes worden getoond met een Jurassic Games-logo. Het tempo/de energie uit de film is echter uit balans en bij vlagen zelfs laag waardoor je als kijker minder op het puntje van je stoel zit dan je zou verwachten. Het acteerwerk is redelijk, hoewel niemand echt opvalt. Er is een reden waarom er in de meest succesvolle van de bovenstaande films een flamboyant personage of een verhoogd gevoel van realisme is. In The Jurassic Games wordt alles zeer serieus gespeeld waardoor je als kijker niet echt van de absurditeit van de situatie kunt genieten. De animaties uit de film zijn prachtig om te zien – zeker voor het lage budget waar de filmmakers mee hebben moeten werken – en zijn het hoogtepunt van The Jurassic Games. De variatie in dinosaurussen is goed genoeg om alles dynamisch en fris te houden. Een mooi concept alleen in de uitvoering iets minder. Leuk voor een melige, licht aangeschoten avond.

Genre: Actie, Amusement
Jaar: 2018
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
EAN: 8719372007365

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt The Jurassic Games gepresenteerd in een 2.39:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De Blu-Ray disc is enkellaags en voor het grootste deel beschreven. The Jurassic Games bestaat uit zowel blauw- en grijstinten als bruintinten; vooral alle scènes die zich binnen afspelen zijn blauw-grijs en vrij donker, terwijl de scènes buiten zeer fris ogen en opgemaakt zijn uit bruintinten. Dit zorgt voor vrij abrupte wisselingen in kleur en zelfs stijl. Het contrast is redelijk hoog wat zorgt voor een hoge zwartwaarde en vrij verzadigde kleuren. The Jurassic Games bevat buiten enkele fragmenten geen uitgesproken kleuren en is relatief monotoon. Alle beelden zijn goed scherp en zitten over het algemeen vol detail. Verwacht geen filmisch spektakel, want de The Jurassic Games is overduidelijk opgenomen met digitale camera's, maar voor het budget dat de makers hadden oogt alles prima.  De CGI is duidelijk aanwezig en niet te vergelijken met die uit grote Hollywoodproducties , maar eigenlijk heel erg indrukwekkend. De dinosaurussen die worden vertoond zijn gevarieerd en ogen eigenlijk vrij realistisch. Dat de filmmakers binnen The Jurassic Games zelf aangeven dat het om geanimeerde dino's gaat helpt erbij om je als kijker coulanter op te stellen naar de digitale creaties, maar desalniettemin is er goed werk afgeleverd. Buiten wat lichte compressieblokken in de donkerdere scènes en edge-enhancement zijn er geen artefacten te bespeuren.

Op deze BD-uitgave is The Jurassic Games te beluisteren met een DTS-HD Master Audio 5.1 Engelstalig audiotrack. Het gesproken woord is helder via het middenkanaal te horen, maar staat af toe wel wat zacht in de mix waardoor niet alles even duidelijk te verstaan is. De geluidseffecten zijn niet heel gelaagd en geregeld lijken effecten iets te veel op elkaar (een dinosaurus die elke keer exact hetzelfde geluid maakt bijvoorbeeld), maar nergens erg storend. De omgevingsgeluiden worden via de surroundkanalen gepresenteerd en zorgen voor afdoende sfeer, hoewel ook niet zeer gelaagd. The Jurassic Games bevat indringende, maar redelijk generieke begeleidende muziek. Al met al prima, hoewel nergens zeer spectaculair.

Op deze BD-uitgave wordt The Jurassic Games na enige promotietrailers direct afgespeeld. Er zijn geen menu of extra's aanwezig.

In een dystopische toekomst waarin vrijwel iedereen enige compassie voor elkaar is verloren, zijn The Jurassic Games een jaarlijks fenomeen. tien ter dood veroordeelden, 1 ticket naar de vrijheid. The Jurassic Games is nergens erg origineel en het acteerwerk of de regie/enscenering is weinig spectaculair, maar er is genoeg om op een regenachtige dag van te genieten. Vooral de CGI-dinosaurussen maken redelijke indruk en zijn het hoogtepunt van de film. De beeldkwaliteit op deze BD-uitgave is prima, evenals de geluidskwaliteit. Er zijn totaal geen menu of extra's aanwezig. Voor de fans van 'middle-of-the-road' B-films.