Hunger Games: Catching Fire, The

17-04-2014

7.9

Hunger Games: Catching Fire, The (DVD)

Katniss Everdeen (Jeniffer Lawrence) en haar partner Peeta Mellark (Josh Hutcherson) zijn de winnaar van de 74e hongerspelen. Ze moeten verplicht op een zegetoer waarbij ze alle districten aandoen. Voordat ze op pad gaan echter, komt Katniss in confrontatie met president Snow (Donald Sutherland). De machthebber vreest dat ze opstandig is, na haar gedrag tijdens de finale van de hongerspelen. Hij dreigt dat niemand in haar familie veilig is, als ze niet precies doet wat de regering wil. Uiteindelijk blijkt ze daar niet toe in staat en begaat Katniss weer een misstap. Snow reageert hier drastisch op door een wel heel speciale versie van de hongerspelen te organiseren, de zogenoemde Quarter Quell. Elke vijfentwintig jaar mag de president een wijziging naar wens aanbrengen in de opzet van de hongerspelen. Hij kiest ervoor om een versie te organiseren waar de winnaars van de vorige spelen tegen elkaar moeten strijden. Katniss’ mentor Haymitch (Woody Harrelson) denkt dat haar beste kans om te overleven is door een alliantie te vormen met andere deelnemers. Maar welke aanpak ze ook kiest, het wordt een bittere strijd op leven of dood tegen de beste strijders die er zijn.

Kosten nog moeite zijn gespaard voor dit tweede deel uit de Hunger Games-trilogie. Het productiebudget besloeg maar liefst 130 miljoen dollar. Groter dus en het spreekwoord luidt dan vaak ‘groter en beter’. Maar is groter altijd beter? De nieuw aangetrokken regisseur Francis Lawrence (I Am Legend, Constantine, Water for Elephants) besluit eerst klein te beginnen. Hunger Games: Catching Fire duurt maar liefst 2,5 uur en dit is grotendeels gelegen in de lange opbouw. Pas ver in de film begint de daadwerkelijke strijd in de arena. In het begin van de film wordt de nadruk gelegd op het leven in de districten en hoe een volk in onderdrukking steeds meer in opstand komt. Over deze thematiek zijn talloze films gemaakt en Hunger Games weet hier niets nieuws te brengen. Het raakt net niet de juist snaar. Al deze scènes zijn heel serieus opgezet, maar het acteerwerk en de hele uitstraling zijn niet van een hoog genoeg niveau om de serieuze toon te kunnen bijbenen. Hierdoor voelt het allemaal wat bij elkaar geraapt en weet de inleiding niet echt te overtuigen. Het wordt interessanter op het moment dat de training begint en de film komt pas echt los wanneer de arena wordt betreden. Alles daaraan voorafgaand had gerust een stuk korter gemogen. De actie in de arena is spectaculair als vanouds en op dit moment weet dit tweede deel zeker de opening van het drieluik te overtreffen. Het is de makers ook wederom gelukt om met een milde rating het geweld toch zodanig in beeld te brengen dat het heftig overkomt en indruk maakt. Hunger Games: Catching Fire is dus eigenlijk twee films in een. De opmaat is niet meer dan middelmatig, maar je wordt ruim beloond voor je geduld tijdens de finale. Als je nog een extra reden zoekt om deze film te gaan kijken: het tweede en derde deel van The Hunger Games zijn de laatste films waarin de begin dit jaar overleden acteur Philip Seymour Hoffman te zien is.

Op DVD zijn twee versies van The Hunger Games: Catching Fire beschikbaar; een 1-disc en een 2-disc Special Edition. Hieronder bespreken we de 1-disc editie. Daarnaast is er ook nog een Blu-ray Disc verschenen, daarvan vind je rechtsboven op deze pagina de link naar de recensie.

Genre: Avontuur, Science fiction, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 141 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370811509

• Verwijderde scènes
  • Divergent - Sneak Peek

Op DVD wordt de gehele film The Hunger Games: Catching Fire in 2.40:1 anamorf beeldformaat weergegeven. De film in de bioscoop heeft, indien de bioscoop daar de mogelijkheid voor had, de arena-scènes in IMAX-formaat, maar dat is voor DVD bijgesneden naar 2.40:1-formaat. Niet netjes, gezien de IMAX-beelden een keuze van de makers is geweest. Als we dit buiten beschouwing laten is de beeldkwaliteit van de film redelijk. Opvallend is de grote hoeveelheid aliasing dat we tegenkomen in deze film. Let bij screenshot 4 op de pees van de boog, dat is opgebouwd uit streepjes in plaats van een strakke lijn. Dat problemen komen we op veel plekken tegen in deze transfer. De aftiteling laat dit probleem nog het duidelijkst zien. De scherpte is goed, maar niet bijzonder. Er zijn veel donkere scènes in de film en daar heeft de detaillering moeite om overeind te blijven. De scènes zelf blijven goed te volgen, maar de fijne details gaan voor het oog verloren. De kleurverzadiging is de eerste helft van de film heel mooi. In de arena-scènes is dat veel minder, maar dat is een bewuste keuze geweest. Naar moderne maatstaven heeft deze transfer wat ouderwetse ongemakken, maar het kijkplezier wordt niet zo vergald dat een onvoldoende op z’n plek zou zijn geweest.

The Hunger Games: Catching Fire heeft op DVD twee geluidstracks; een Engelstalige en een Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. De geluidstrack weet wel te overtuigen. Het is een dynamisch geheel, met veel gevoel voor ruimtelijkheid. Effecten zijn mooi geplaatst in het geluidsbeeld, waarbij ook de surroundkanalen worden gebruikt. Waar dit het meest tot z’n recht komt is in de scène met de schreeuwende spotgaaien. Dialogen zijn over het algemeen prima te volgen, al wordt er soms wel heel fluisterend of zacht gesproken. Het LFE-kanaal weet ook op z’n tijd een woordje mee te spreken, al gaat het laag niet zo heel erg diep. Er zit opvallend weinig muziek in de film, ongebruikelijk voor een actiefilm. Storend is het niet, wel merkwaardig. Maar we hebben hier weinig te klagen, gewoon een uitstekende geluidstrack.

De DVD heeft een geanimeerd menu met achtergrondmuziek. In vergelijking met de Blu-ray Disc zijn de extra’s op de DVD maar karig. Deze zijn wel Nederlands ondertiteld.

Een audiocommentaar van regisseur Francis Lawrence en producente Nina Jacobson. Dit is een redelijk standaard commentaar, waarbij regelmatig stiltes vallen. Men praat soms over futiliteiten, waar de hoofdzaken nauwelijks aan bod komen. Men vergelijkt veel scènes met het boek van Suzanne Collins. Soms komt er een interessante anekdote voorbij.

Deleted scenes (5 min.)
Vijf verwijderde scènes die de film niet gehaald hebben. Een aantal is logisch, omdat de inhoud niet verder uitgewerkt wordt in de rest van de film.

Divergent - Sneak Peek (6 min.)
Een erg promotionele blik op deze sciencefictionfilm die nog uit moet komen. Een overbodige extra die weinig met The Hunger Games: Catching Fire van doen heeft.

Trailers (6 min)
Drie trailers van de film, twee langere en een kortere teaser.

Katniss Everdeen heeft de hongerspelen ternauwernood overleefd, maar raakt door haar opstandige gedrag richting president Snow opnieuw in de problemen. Ze moet terug de arena in en strijdt ditmaal tegen de andere winnaars van de afgelopen jaren. The Hunger Games: Catching Fire is grootser dan het eerste deel, maar daarmee niet direct beter. De opbouw is lang en langzaam en niet bijster interessant. Het wachten wordt echter beloond door de spetterende finale. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeldkwaliteit en een uitstekende geluidskwaliteit. Het IMAX-beeldformaat ontbreekt op de DVD. Op de 1-disc versie van de DVD steken de extra’s schril af tegen die van de Blu-ray Disc. Bij de 2-Disc versie is dat wel in orde.