Sinner, The - Seizoen 1

07-05-2018

8

Sinner, The - Seizoen 1 (DVD)

Cora Tannetti (Jessica Biel) heeft een gewoon leventje met haar man Mason (Christopher Abbott) en hun zoontje Laine (Grayson Eddey). Cora vindt dat Mason zich iets te veel op zijn ouders richt in plaats van zijn gezin, maar verder is de relatie prima. Ze hebben het druk met hun familiebedrijf en om even tot rust te komen gaan ze een dagje naar het strand. Afgezien van een stelletje vlak bij hen dat muziek aan heeft staan is het echt een heerlijk rustige plek. Totdat Cora, zomaar uit het niets, op het stel voor hen afloopt en op de jongen insteekt met een schilmesje; dood! Cora begrijpt er zelf niets van, maar het bewijs is overduidelijk. Ze bekend schuld en er hangt haar een gevangenisstraf van 30 jaar boven het hoofd. Lokale rechercheur Harry Ambrose (Bill Pullman) krijgt de zaak in handen en hij vermoedt dat er meer achter zit. Niemand steekt zomaar iemand zonder reden neer. Ambrose gaat op zoek n aar aanknopingspunten en begint ook in het verleden van Cora te wroeten. Maar of daar nu iets te halen valt?

De samenvatting hierboven klinkt als een intrigerend verhaal. En dat is het eerste seizoen van The Sinner ook. Iets wat op een gewoon leventje lijkt wordt minutieus ontrafelt nadat de hardwerkende echtgenote en moeder zo uit het niets een man doodsteekt. De serie is ontwikkeld door Derek Simonds en samen met schrijfster Petra Hammesfahr bewerkte hij haar gelijknamige boek tot script. Het boek speelt zich af in Duitsland, voor de serie is de staat New York gekozen als locatie. The Sinner heeft een vrij originele aanpak. Het wijkt af van de standaard thriller waar een moord wordt gepleegd en men op zoek gaat naar de dader. Hier is meteen al duidelijk wie het gedaan heeft en de dader bekent ook direct schuld. En dat al in de eerste episode van de serie. Toch weet men het de volle acht afleveringen interessant te maken. Steeds dieper graaft rechercheur Harry Ambrose, in een mooie en integere rol van Bill Pullman (Battle of the Sexes, Independence Day) in de persoonlijkheid en daarmee ook het verleden van Cora Tannetti. Via veel flashbacks komen we steeds meer te weten van Cora, waaronder haar streng katholieke opvoeding en de zorg die ze heeft voor haar doodzieke zus. Het verhaal kent daardoor vele lagen, maar het is nooit verwarrend en het helpt de kijker om het verhaal achter Cora mede te ontrafelen. Jessica Biel (The A-Team, The Illusionist) speelt de rol van Cora en dat doet ze met verve. Biel speelt nauwelijks in televisieseries – naast The Sinner alleen in 7th Heaven – maar ze weet het hele seizoen lang diepe indruk te maken. Het leverde haar een Golden Globe-nominatie op, net als de gehele serie overigens.
Over het algemeen concentreert de gehele verhaallijn zich rond Cora Tannetti, haar daad en haar geschiedenis. De enige zijlijn in het verhaal gaat over het persoonlijke leven van Harry Ambrose, inclusief zijn fetisj. En dat stuk is eigenlijk overbodig. Na een voortvarend begin zakt het tempo vanaf de vierde aflevering behoorlijk in en het aantal flashbacks wordt groter, maar voorspelbaar wordt het zelden en door de uitstekende cliffhangers kijk je al weer reikhalzend uit naar de volgende aflevering. Men is inmiddels bezig aan een tweede seizoen, dat vooral over een nieuwe zaak voor Harry Ambrose zal gaan. Het verhaal van Cora Tannetti wordt namelijk geheel afgerond in dit eerste seizoen.

Genre: Televisie, Thriller
Jaar: 2017
Speelduur: 320 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5053083143978

• Deleted scenes

Op de DVD van The Sinner staat een beeldtransfer in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De serie bevat een aantal prachtige opnames en die verdienen een goede beeldtransfer. Gelukkig is dat op deze DVD-uitgave ook het geval. De scherpte is niet altijd even optimaal, maar over de gehele linie gezien is het nog prima in orde. Net als het contrast en schaduwdetail. De kleurtinten zijn over het algemeen aan de warme kant, wat voor een broeierige sfeer zorgt. Vooral de flashbacks van de jonge jaren van Cora hebben een kleurtint die geler is dan de rest van de serie. Het maakt deze beeldtransfer sfeervol en door de hoge kwaliteit is het prima genieten.

De DVD van The Sinner heeft drie Dolby Digital 5.1 geluidstracks, waarvan de originele Engelstalige track de meest interessante is. Het is een mooi opgebouwde geluidstrack, waarbij men het motto hanteert; minder = meer. De basis bestaat uit mooie omgevingsgeluiden, die ook altijd via de achterkanalen ten gehore worden gebracht. Daar overheen zijn geluidseffecten geplaatst die nodig zijn om het verhaal te vertellen, overbodige effecten zijn achterwege gelaten. Uit het middenkanaal komen de heel naturel klinkende dialogen, die voor het overgrote deel goed verstaanbaar zijn en in een mooie balans met de rest van het geluid staan. De muziek is altijd ondersteunend aan de rest van het geluid en staat nooit dominant op de voorgrond.

Het eerste seizoen van The Sinner bestaat uit 2 DVD’s (in tegenstelling tot de hier en daar genoemde 3 DVD’s). Op elke disc staan vier afleveringen. Het menu is statisch en erg eenvoudig opgemaakt. De hieronder genoemde extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (4 min)
Bij aflevering drie (op disc 1) en aflevering vijf en acht (op disc 2) zijn in totaal vier verwijderde scènes bijgevoegd. De eerste drie zijn inderdaad overbodig en de vierde is bewust uit het verhaal gehaald, omdat het te veel weggeeft van de clou.

Tijdens een dagje naar het strand steekt een vrouw zomaar uit het niets een jongeman dood. Ze begrijpt er zelf ook niets van, maar bekend wel schuld. Rechercheur Harry Ambrose denkt dat er veel meer achter zit en gaat op onderzoek uit. Het eerste seizoen van de thriller-serie The Sinner is intrigerend en heeft een andere opbouw dan de gemiddelde thriller. De dader is vanaf het begin al bekend en geeft aan ook schuld te zijn, maar hoe is ze tot deze daad gekomen? De serie blijft spannend en onvoorspelbaar tot het einde en de cliffhangers aan het eind van elke aflevering zijn sterk. De DVD-uitgave van The Sinner is degelijk met een zowel een uitstekend beeld als geluid. De extra’s zijn echter minimaal. Wie van een intrigerende misdaadserie houdt, die ook nog eens een andere opbouw heeft dan gebruikelijk moet The Sinner zeker eens uitproberen.