Jumanji: Welcome to the Jungle

02-05-2018

7.3

Jumanji: Welcome to the Jungle (Blu-ray)

Vier doodgewone tieners leiden hun doodgewone leventje. Totdat Spencer (Alex Wolff) een mysterieus bordspel vindt. Wie speelt er nu nog bordspellen denkt hij? En hij gooit het spel achteloos in een dode hoek van zijn kamer. In de nacht verandert dit bordspel echter op mysterieuze wijze in een computerspel. De volgende dag op school moet Spencer nablijven, samen met nog drie schoolgenoten. Dit wordt zo saai dat ze besluiten het spel eens uit te proberen. Het blijkt een portaal te zijn, waarbij de vier letterlijk het spel in worden gezogen. Ze raken verzeild in een levensechte jungle wereld, waar bovendien echt gevaar dreigt. Ze moeten hun missie in het spel voltooien, anders kunnen ze nooit meer terugkeren naar de echte wereld. Maar zoals in zoveel computerspellen is hun aantal levens beperkt. Anders is het… Juist! Game over!

De originele Jumanji komt alweer uit 1995. Het is met recht een cultklassieker geworden. Een film over een magisch bordspel, gebaseerd op het gelijknamige verhaal van de Amerikaanse kinderboekenschrijver Chris Van Allsburg. In Jumanji werd de moderne wereld volledig op zijn kop gezet door de krachten van de jungle. Lange tijd werd gepoogd een vervolg op het succesvolle Jumanji te maken, maar het filmproject kwam niet van de grond. In 2002 verscheen een nieuw verhaal van Chris Van Allsburg, genaamd Zathura. Een verhaal dat een duidelijke overeenkomst heeft met Jumanji, namelijk een bordspel waarbij het spelen ervan leidt tot verrassende en bijzondere gebeurtenissen. Nu alleen geen jungle, maar een ruimtevaartverhaal. En zo werd Zathura aangegrepen als ‘vervolg’ op Jumanji. Anno 2017 is dan toch de tijd rijp gebleken voor een ‘officieel’ vervolg. Deze film volgt chronologisch op het eerste deel, maar geeft er wat leuke wendingen aan. De keuze om voor een computerspel-variant te gaan is geniaal. Er wordt dicht bij het origineel gebleven én tegelijkertijd een nieuw publiek van millennials aangesproken. Bovendien wordt het spelconcept ook daadwerkelijk in het verhaal en vooral ook in de grappen verweven. Zo heeft elk van de personages sterke en zwakke punten, een concept dat veel in videogames voorkomt. Ook kunnen ze echt gewond raken of zelfs dood gaan, maar ze hebben wel drie levens in plaats van één. Maar misschien wel de leukste humor komt van het feit dat de hoofdrolspelers ook een fysieke transformatie hebben doorgaan. Ze zijn geen tieners meer, maar volwassenen. Daarbij hebben ze soms een heel ander uiterlijk. Jack Black kan helemaal los in zijn rol in het lijf van een dikkige man van middelbare leeftijd (hijzelf), maar met de geest van een mooi, blond en zelf-geabsorbeerd tienermeisje. Daarnaast is het budget met 90 miljoen dollar niet bepaald gering en dat zie je ook af aan het eindresultaat. De sets zien er goed uit en de actie is vermakelijk. Jumanji Welcome to the Jungle is geen film met hoge ambities en kan al helemaal nooit voldoen aan de sentimenten van het origineel. Maar als een op zichzelf staand iets is het een vermakelijke avonturenfilm. Het leent lustig van de originele Jumanji en vooral ook heel veel (soms letterlijk) uit de Indiana Jones-films. Maar liefhebbers zal dit een lieve lust wezen. Hoe vaak komt het nu voor dat er een vermakelijke nieuwe film uitkomt in het avonturengenre? Jumanji Welcome to the Jungle is een avonturenfilm pur sang. Dit is duidelijk een gevalletje van verstand op nul en gaan met die banaan. Dan kan dit doldwaze avontuur voor jong en oud bijna niet tegenvallen.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie
Jaar: 2017
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609642049

• Gag reel
  • Journey through the jungle: the making off Jumanji
  • Meet the player: a heroic cast
  • Surviving the jungle: spectacular stunts
  • Attack of the rhinos!
  • Book to board game to big screen & beyond: celebrating the legacy of Jumanji
  • Jumanji, Jumanji music video
  • Previews

De Blu-ray Disc-uitgave van Jumanji Welcome to the Jungle heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

De film is geschoten op de modernste digitale camera’s die een zeer hoge resolutie kunnen behalen. Dit zorgt voor een indrukwekkende hoeveelheid details. Het helpt om de jungle-omgeving echt goed tot leven te brengen. Alle details in kostuums en in omgevingen zijn ontzettend goed zichtbaar. De kleuren zijn ook mooi levendig. De jungle heeft een kleurrijke uitstraling, terwijl gezichten gewoon hun natuurlijk huidtonen behouden. Het zwartniveau is ook keurig op orde en in donkere scènes blijft er altijd voldoende detail zichtbaar. Dit is een uitstekende beeldpresentatie waar simpelweg helemaal niets op aan te merken is.

Jumanji Welcome to the Jungle wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (48kHz / 24-bit) in de originele Engelse taal. Vanaf het eerste begin maakt deze indruk. Het verhaal speelt zich dan nog af in de echte wereld en niet in de jungle, maar het valt al op hoeveel details er te horen zijn. Alle mogelijkheden worden gebruikt waardoor je overal geluid hoort. Je zit hierdoor constant midden in de actie. Als er dan échte actie in beeld komt, kun je maar beter je buren waarschuwen. De track heeft dan onwijs veel dynamiek, maar blijft daarbij wel accuraat en prettig om naar te luisteren. Ook hier geldt dat de kwaliteit zo hoog is dat je deze disk gerust als demonstratiemateriaal kunt gebruiken. De achtervolging met een helikopter en een kudde neushoorns richting het einde van de film is in het bijzonder geschikt om het geluid mee te demonstreren. De dialogen zijn glashelder en goed geprioriteerd op het centrale geluidsbeeld. Dit geluid is een uitmuntende prestatie.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder afzonderlijk besproken. Alle extra’s zijn in HD met Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s). Ze zijn ook allemaal optioneel voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Gag reel (2 min.)
De gebruikelijk grappen en grollen.

Journey through the jungle: the making off Jumanji (15 min.)
De meest uitgebreide extra waarin veel verschillende aspecten rondom het maken van de film de revue passeren.

Meet the player: a heroic cast (7 min.)
Hier leer je meer over de vier hoofdpersonages en hun eigenschappen.

Surviving the jungle: spectacular stunts (6 min.)
Aan de hand van drie scènes wordt er uitgelegd hoe de stunts zijn gerealiseerd.

Attack of the rhinos! (4 min.)
Deze scène wordt gekenmerkt door veel computergegenereerde effecten. Dat is dan ook wat er hier centraal staat.

Book to board game to big screen & beyond: celebrating the legacy of Jumanji (5 min.)
Hier wordt de vergelijking tussen het origineel en dit vervolg gemaakt en hoe men het origineel heeft willen eren.

Jumanji, Jumanji music video (4 min.)
Jack Black en Nick Jonas hebben samen deze hilarische videoclip gemaakt.

Previews (7 min.)
Hier worden 3 trailers achter elkaar afgespeeld van andere films.

Vier doodgewone tieners leiden hun doodgewone leventje. Totdat een computerspel hen in een computerwereld leidt. De enige manier om te ontsnappen uit deze jungle-omgeving is door het spel te winnen, maar dit kan niet zonder gevaar voor eigen leven. Jumanji Welcome to the Jungle is het langverwachte vervolg op de klassieker uit 1995. Qua sentiment zal het nooit kunnen tippen aan het origineel, maar het is minstens zo vermakelijk. De film heeft weinig pretenties en wil gewoon iets leuks neerzetten binnen het avonturengenre. Hier slaagt het buitengewoon goed in! De BD-uitgave is heel compleet met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Deze zijn van demonstratiekwaliteit. Daarnaast is er een leuk pakket aan extra’s inbegrepen. De diepgang en speelduur hiervan is wat beperkt, maar het aanbod is wel gevarieerd en vermakelijk.