Avengers: Infinity War

01-05-2018

8.1
Bioscoop

Avengers: Infinity War (Bioscoop)

Er zijn zes 'Infinity Stones' in het universum. Zes stenen met elk een onbeschrijfelijke macht om zaken als de menselijke wil, tijd of zelfs realiteit naar je hand te kunnen zetten. Zou iemand alle zes de stenen in bezit hebben, wijzigt deze het lot van het universum met een simpel gebaar. De megalomane Thanos (Josh Brolin) ziet leed en onverdeeldheid op elke planeet waar hij komt. Zijn oplossing is simpel; het systematisch maar willekeurig uitroeien van de helft van het universum. Degenen die overblijven, hebben genoeg ruimte en middelen om alles rustig en vredig te maken. Thanos gaat op jacht naar alle zes de stenen, maar stuit al snel op verzet van de Avengers en andere helden.

Avengers: Infinity War is het eerste deel van de climax waar Marvel Studios 10 jaar lang naartoe heeft gewerkt. Personages, verhaallijnen, zorgvuldig geplaatste hints in vorige films, komen allemaal samen in één gigantisch verhaal om een vuist te maken tegen de haast onoverwinnelijke Thanos. Zoals bij elke Marvel-film, is het verhaal redelijk recht toe recht aan. De missie is om ervoor zorgen dat de Infinity Stones uit handen van Thanos blijven, waarbij er vakkundig gebruik gemaakt wordt van diverse settings en groepjes personages met afzonderlijke missies om een gefocuste en dynamische film te houden. Het is vooral veel vechten en weinig creatieve oplossingen. Het thema "The needs of the many outweigh the needs of the few, or the one", beroemd dankzij Star Trek II: The Wrath of Khan, speelt een prominente rol. Er is een gigantische hoeveelheid personages, maar het is de filmmakers gelukt om iedereen een moment te geven om te schitteren. Het is duidelijk Thanos' film, die veruit de meeste ontwikkeling doormaakt en – in tegenstelling tot de meeste Marvel-slechterikken – ook een redelijk personage en een duidelijke motivatie heeft. Zijn interactie met Zoe Saldana's Gamora is mooi om te zien. Het is voor een kijker van Avengers: Infinity War redelijk verplichte kost om van te voren te weten wie de Marvel-helden tot dusver zijn, aangezien er vrijwel geen aandacht besteed wordt aan een introductie/het ontwikkelen van hun personages. Er is getracht om alle personages zo authentiek mogelijk neer te zetten, maar hier en daar handelt iemand toch anders dan in eerdere films. Alles is vrij strak gestroomlijnd en er is niet veel ademruimte tussen de verschillende actiescènes. Dit stoort nergens heel erg omdat de actie voor het grootste deel erg afwisselend is, maar zeker aan het einde van de film kunnen alle bombast en vuistgevechten wat vermoeiend overkomen. De actie in Avengers: Ininity War ziet er prachtig uit waarbij de diverse vechtstijlen van de Marvel-helden goed uit de verf komen en Thanos daadwerklijk aanvoelt als de gigantische dreiging waar al zover jaren voor werd gewaarschuwd. De befaamde Marvel-humor is ook zeker in Avengers: Infinity War aanwezig hoewel de film er minder mee doordrenkt is dan eerdere producties. De toon wisselt af en toe wel erg snel, waarbij dramatische momenten door een grap vrijwel gelijk onderuit worden gehaald of er geen ruimte is om een serieuze gebeurtenis een echte impact te laten geven. Avengers: Infinity War is sowieso – zeker voor een Marvel film – een zeer zware aangelegenheid waarbij er genoeg zeer dramatische, ogenschijnlijk permanente zaken plaatsvinden. We zijn duidelijk niet meer in Kansas en hoop is soms ver te zoeken, waar kijkers zich bewust van moeten zijn.

Avengers: Infinity War is het eerste deel uit het slotstuk van 10 jaar Marvel. Een grote, bombastische film met een grote, bombastische slechterik waarbij er vakkundig voor gezorgd is dat ieder personage een doel dient en alles in dienst staat van een coherent, gestroomlijnd verhaal. Buiten Thanos is er zelden echte karakterontwikkeling en de humor ondersnijdt de dramatische momenten, maar dit zijn voor de meeste kijkers waarschijnlijk niet eens storende zaken. Het laatste deel van een film is donkerder dan welke Marvel-film tot dusver. Het duurt tot mei 2019 voordat het tweeluik zijn conclusie krijgt.