Happy Death Day

Laurens van der Molen
01-03-2018

7

Happy Death Day (Blu-ray)

Studente Tree (Jessica Rothe) wordt wakker in een vreemde kamer in een studentenhuis. Het blijkt de kamer van Carter (Israel Broussard) te zijn, die haar de vorige nacht mee naar huis heeft genomen omdat ze te dronken was om voor zichzelf te zorgen. Eenmaal terug in haar eigen kamer wordt ze begroet door haar kamergenoot, die speciaal een cupcake voor haar verjaardag heeft gemaakt. Tree eet die echter niet op, want dan wordt ze “chubby”. Tree is sowieso niet bepaald vriendelijk tegen andere mensen. Samen met de andere leden van haar studentenvereniging terroriseert ze iedereen die haar niet bevalt. Die avond is er een supriseparty voor Tree georganiseerd, maar onderweg naar dit feest wordt ze vermoord door iemand met een masker van de schoolmascotte. En dan wordt Tree weer wakker in de kamer van Carter...

Happy Death Day is een kruising tussen Scream en Groundhog Day met een typisch youngadult-sausje. De cast bestaat uit een groep jonge knappe mensen, die lang niet allemaal sterke acteerprestaties afleveren. Gelukkig is hoofdrolspeelster Jessica Rothe wel erg goed, want zij moet de film dragen. Rothe heeft een erg goede timing en zorgt voor een aantal komische momenten. Daarnaast heeft ze ook een erg mooie emotionele scène, die ze uitstekend vertolkt. Haar personage is geen makkelijk slachtoffer en vecht na de tweede herhaling van de dag echt terug. Een groot probleem met de film is  wel, dat het personage Tree erg vervelend is tegen haar medemens en het duurt erg lang voordat de kijker mee wordt genomen in de reden waarom ze zo is geworden. Hierdoor ga je als kijker nooit echt met Tree meeleven, iets wat wel de bedoeling van de makers is. Een probleem waarmee ook een andere youngadult-film waarin de dag steeds weer wordt herleefd, Before I Fall, te kampen had. Happy Death Day is helaas vrij voorspelbaar en als kijker kan je al vrij snel door hebben wie de moordenaar is. Gelukkig bevat de film nog wel genoeg leuke scènes om niet saai te worden. Uiteraard bevat Happy Death Day ook de o zo bekende montagescène waarin Tree een dag lang alles doet waar ze zin in heeft, omdat dit toch geen gevolgen heeft. Niet origineel, maar wel erg leuk om te zien. De manieren waarop Tree wordt vermoord worden niet gruwelijk in beeld gebracht, waardoor de film ook geschikt is voor mensen die niet van echte horrorfilms houden. Happy Death Day aanraden gaat wat ver, maar op een regenachtige zondagmiddag is het een prima film om je 96 minuten mee te vermaken.

Genre: Horror
Jaar: 2017
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Engels
  • DTS-HD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
EAN: 5053083137250

• Alternate Ending
  • Worst Birthday Ever
  • Behind the Mask: The Suspects
  • The Many Deaths of Tree

De Blu-ray Disc-uitgave van Happy Death Day heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080/24p-resolutie en de beeldkwaliteit is uitstekend. De film is volledig digitaal opgenomen. Het kleurencontrast is goed en de kleuren zien er mooi natuurlijk uit. De film bevat een aantal behoorlijke donkere en drukke scènes, maar door het uitstekende detail- en zwartniveau is alles perfect te volgen. De gezichten zien er erg natuurlijk uit en de details in kleding en objecten zijn erg hoog. Het gras is mooi groen en de ogen van het masker van de mascotte zijn doordringend blauw. De regisseur heeft een aantal interessante keuzes gemaakt in de manier van filmen. Op een bepaalde dag is de visie van Tree bijvoorbeeld erg wazig, en dit is bij deze transfer allemaal erg goed overgebracht. De transfer bevat tenslotte geen storende beeldfouten. Happy Death Day bevat optionele Nederlandse ondertiteling die onderin het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Happy Death Day bevat een Engelstalige en Franse DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Voor deze recensie is de Engelstalige track gebruikt, deze is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn altijd goed te volgen door de daarvoor bestemde speakers, ook wanneer er extreem veel omgevingsgeluiden en harde muziek te horen zijn, zoals bijvoorbeeld op de surpriseparty voor Tree. De omgevingsgeluiden voegen toe aan de spanning in de film en zijn soms subtiel te horen en soms zeer duidelijk aanwezig. De soundtrack bestaat uit uitstekende instrumentale muziek, maar bevat ook een aantal recente pophits. De subwoofer wordt goed gebruikt en is bijvoorbeeld duidelijk aanwezig bij de eerder genoemde surpriseparty en bij een achtervolgingsscène.

De Blu-ray Disc-uitgave van Happy Death Day begint met een aantal promotietrailers en laat de kijker vervolgens vanuit een interactief menu kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s.

Alternate Ending (2 min.)
Een alternatief einde voor de film. Gelukkig is er niet voor dit einde gekozen, want dit is erg vergezocht en het huidige einde is een stuk beter.

Deleted Scenes (9 min.)
Er zijn in totaal drie verwijderde scènes. Die voegen weinig toe en het is dan ook niet erg dat ze niet in de film zitten. Het is wel leuk om ze een keertje te zien en doordat er een stukje van de scène ervoor en erna is toegevoegd, is goed duidelijk waar de scène moet worden geplaatst.

Worst Birthday Ever (3 min.)
Een korte special over de film, waarin de makers en acteurs vertellen over de film. Bevat duidelijke spoilers, dus echt pas voor na de film.

Behind the Mask: The Suspects (3 min.)
De verschillende verdachten worden door de makers en de cast besproken, ook hier weer spoilers.

The Many Deaths of Tree (2 min.)
De makers bespreken de verschillende manieren waarop Tree sterft en hoe ze deze manieren hebben gekozen.

Studente Tree wordt op haar verjaardag vermoord en wordt opnieuw wakker op haar verjaardag om de dag opnieuw te beleven en opnieuw en opnieuw. Happy Death Day is een kruising tussen Scream en Groundhog Day, met een youngadult-sausje eroverheen. Hoewel de film redelijk voorspelbaar is, is hij best leuk om te zien. Hoofdrolspeelster Jessica Rothe zet haar rol goed neer en draagt de film. Helaas is haar karakter wel erg arrogant, waardoor het voor de kijker lastig wordt om met haar mee te leven. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een erg goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn, met drie hele korte promotiestukjes en een paar deleted scenes en alternatief einde, vrij karig. Happy Death Day zal geen klassieker worden, maar is prima vermaak voor een keertje en verveelt met zijn korte speelduur van 96 minuten geen moment.