Detroit

23-02-2018

9

Detroit (Blu-ray)

Detroit, 1967. De politie valt een illegale drankgelegenheid binnen, waar voornamelijk zwarte mensen gokken en alcohol drinken. De zwarte bevolking uit de buurt ziet dit als een raciale actie en komt in opstand. De politie wordt bekogeld met stenen en winkels worden geplunderd. De tieners Fred (Jacob Latimore) en Larry (Algee Smith) zijn met hele andere zaken bezig. Ze staan op het punt om met hun motowngroep The Dramatics een auditie te doen voor een groot platenlabel, maar door de rellen gaat het niet door. Fred en Larry kunnen niet naar huis en besluiten naar het Algiers Motel te gaan, waar een kamer maar 11 dollar kost. In het hotel zijn een aantal jongeren een joint aan het roken en drinken wat, terwijl buiten op straat de politie en Nationale Garde staat. Dan wordt er plots vanuit het hotel geschoten. De politie, onder aanvoering van agent Krauss (Will Poulter), stormt het hotel binnen en zetten alle aanwezigen tegen de muur. Hij wil weten waar het wapen is en wie er geschoten heeft. Hij zal niet vertrekken voordat hij het antwoord weet. Om dat antwoord te krijgen is hij bereid om heel ver te gaan. Volgens sommigen te ver.

Kathryn Bigelow heeft de laatste jaren veel krediet (en prijzen) gekregen voor haar realistische films als Zero Dark Thirty en The Hurtlocker die haar een Oscar opleverde. Haar tijden als regisseuse van actiefilms heeft ze blijkbaar definitief achter zich gelaten, want ook haar nieuwste film Detroit staat bol van het harde realisme. Waar Zero Dark Thirty een aanklacht was tegen mogelijke martelpraktijken van de CIA is ook Detroit een aanklacht tegen een uitvoerende macht, in dit geval de politie en Natonale Garde. De film vertelt het verhaal van de beschietingen in het Algiers Motel in Detroit in 1967. Er waren rellen in de stad, de grootste in de geschiedenis van Amerika. De zwarte bevolking pikte het niet meer dat zij elke keer het mikpunt waren van politieacties en invallen en men sloeg aan het rellen en plunderen. De politie kreeg de opdracht om zo min mogelijk geweld te gebruiken en vooral om niet te schieten. Dat heeft men niet altijd kunnen waarmaken en de indruk bestaat dat het dan vooral om racistische motieven ging binnen het – voor ongeveer 95% uit blanken bestaande – politiekorps.
Detroit is een ontzettend intense en beklemmende film. Het is op een bijna documentaire-achtige manier gedraaid, met veel beweeglijke hand held-camera’s, die dicht op de huid van de mensen zit. Het gebruik van authentiek beeldmateriaal versterkt het gevoel van realisme. De spanning is alom aanwezig en het gevoel van onrechtvaardigheid speelt zeer regelmatig op. Dit is allemaal op het conto van Bigelow te schrijven, maar dat had niet kunnen gebeuren zonder een sterk verhaal. Daarom gaan er ook veel credits naar journalist/schrijver Mark Boal. Hij deed veel research naar de achtergronden van het verhaal, sprak met betrokkenen bij de beschietingen, ooggetuigen en nabestaanden. Het is inmiddels ruim 50 jaar geleden en de herinneringen zullen niet allemaal meer even zuiver zijn, dus er zit zeker een wat dichterlijke vrijheid in het verhaal, maar toch is dit een behoorlijk goede weergave van de realiteit, als we de betrokkenen mogen geloven. En dat is eigenlijk heel triest, want ondanks dat rassensegregatie in 1964 met de Civil Rights Act is afgeschaft duurde het nog vele jaren voordat er gelijkheid is tussen zwart en blank. Met de recente rellen in Charlotte en Ferguson nog vers in het geheugen lijkt er de afgelopen vijftig jaar nog niet zo heel veel veranderd te zijn. Met dat in het achterhoofd maakt het Detroit zo mogelijk nog intenser.

Genre: Drama, Historie
Jaar: 2017
Speelduur: 143 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249335

• The Truth of Detroit
  • The Cast of Detroit
  • The Invasion of Detroit
  • The Hope of Detroit
  • Detroit - Then and Now
  • Algee Smith and Larry Reed: Grow

Met een beeldformaat van 1.85:1 staat Detroit in het originele formaat op de Blu-ray Disc. De film wordt vertoond met een 1080/24p beeldtransfer op een 50GB dubbellaags disc. Voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. Detroit is digitaal opgenomen, maar met lenzen die voor 16mm-camera’s bedoeld zijn. Dat zorgt voor een ruig en smoezelig uiterlijk van de film, waarbij de warme en zweterige sfeer van de zomer van 1967 authentiek overkomt. Ondanks dat het beeld er wat korrelig uitziet blijft de detaillering goed overeind. De contrasten zijn – bewust – wat hard en het zwartniveau is erg goed. Door de beweeglijke hand held-camera treedt er regelmatig wat bewegingsonscherpte op. Maar de algehele indruk is goed en degelijk. En vooral; sfeervol.

Voor de keuze van geluid op de Blu-ray Disc van Detroit is er de keuze uit een Engelstalige of Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Voor slechtzienden is er een Engelstalige audiodescriptie beschikbaar. Het geluid maakt mogelijk nog meer indruk dan het beeld. Er is volop beleving in de geluidstrack, zowel vanuit de frontspeakers als vanuit de surroundkanalen. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn redelijk goed te volgen. In alle hectiek gaat er wel eens wat verloren, maar de strekking blijft altijd duidelijk. De invulling met geluidseffecten en omgevingsgeluiden is zeer fraai gedaan en zorgt vooral vanuit de frontkanalen voor een mooi stereobeeld. De muziek is soms dreigend, soms sfeervol en er komen regelmatig bekende en minder bekende Motown-liedjes voorbij.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig statisch menuscherm. De extra’s zijn allemaal erg kort en zijn in HD-resolutie, maar niet voorzien van (Nederlandse) ondertiteling.

The Truth of Detroit (2 min)
Helaas erg kort, maar hier komen ooggetuigen en betrokkenen van de rellen aan het woord, plus een onderzoeker en regisseuse Kathryn Bigelow.

The Cast of Detroit (2 min)
De jonge zwarte cast spreekt over de opnames en wat voor impact het heeft op henzelf.

The Invasion of Detroit (2 min)
Schrijver Mark Boal en (voormalig) politici vertellen over de ‘invasie’ van de Nationale Garde in de straten van Detroit. Het is vooral ongeloof wat ze uitspreken.

The Hope of Detroit (1 min)
Een oud-politieagent van Detroit vertelt wat de huidige generatie politieagenten kan leren van deze film.

Detroit - Then and Now (1½ min)
De rellen waren in 1967, maar de stad Detroit heeft het nog steeds heel moeilijk.

Algee Smith and Larry Reed: Grow (3½ min)
Na een introductie zingt Algee Smith samen met Larry Reed zijn zelfgeschreven nummer Grow.

Tijdens de rellen in Detroit in 1967 vindt er een beschieting plaats bij het Algiers Motel. De blanke politie is op zoek naar een schietwapen en ondervraagt de voornamelijk zwarte aanwezigen in het motel op wel heel gewelddadige wijze. Detroit is een heel intense en beklemmende film van Kathryn Bigelow, waar steeds het gevoel van onrechtvaardigheid en ongeloof je bekruipt. De Blu-ray Disc van Detroit heeft een zeer sfeervol beeld en mooie geluidstrack in hoge kwaliteit. Er zijn ook een aantal extra’s aanwezig, maar die zijn helaas veel te kort.