Their Finest

06-10-2017

7.5

Their Finest (DVD)

De meeste Britse jonge mannen vechten aan het front. Voor de propaganda- en communicatiediensten van de ministeries blijft er weinig personeel over. Catrin Cole (Gemma Arterton) krijgt daardoor een baantje als copywriter bij de afdeling propagandafilms. Ze heeft die baan hard nodig, want haar partner Ellis (Jack Huston) zit als oorlogsinvalide thuis en heeft alleen maar een vrijwilligersbaan. Om het moreel van het Britse volk op te vijzelen is er een speelfilm nodig met een positieve insteek. Scenarioschrijver Tom Buckley (Sam Claflin) ziet het talent van Catrin en geeft haar de kans om mee te schrijven aan deze film, waarbij de evacuatie van Duinkerken een grote rol speelt. Het idee voor de film, gebaseerd op ware gebeurtenissen, lijkt snel bedacht. Maar zowel de minister van Oorlog (Jeremy Irons) als het Amerikaanse opperbevel stelt extra eisen aan de inhoud van het verhaal. Het maakt de klus voor de schrijvers, maar ook voor de regisseur, extra lastig.

Als je aan films over de evacuatie van Britse troepen uit Duinkerken denkt, kom je al gauw bij Christopher Nolan's Dunkirk uit. Tegelijkertijd werkte de Deense regisseuse Lone Scherfig aan haar film Their Finest, waarin de uittocht van de Britse soldaten ook een (ondergeschikt) onderdeel van het verhaal is. Scherfig maakt niet de meest gangbare, maar zeker wel interessante films. Haar Italian for Beginners zette haar op de internationale filmkaart, waarna haar successen alleen maar groter werden, met het Oscargenomineerde An Education uit 2009 als hoogtepunt. Met het Tweede Wereldoorlogdrama Their Finest maakt ze een vrij conventionele film, die het midden houdt tussen een romantisch drama en een lichte komedie. Het is een sympathieke film, die tegen de achtergrond van een groot drama toch een luchtige insteek heeft. De oorsprong van het verhaal komt uit het boek Their Finest Hour and a Half van Lissa Evans uit 2009, dat eigenlijk nauwelijks enige bekendheid genoot. In de oorlog waren vrolijke propagandafilms nodig om het moreel van de troepen en de bevolking hoog te houden. De scenario's werden vaak geschreven door vrouwen, omdat vrouwen in deze korte films vaak de hoofdrol speelden en dus was een vrouwelijke insteek in de verhalen gewenst. De film laat ook zien dat deze vrouwelijke input even makkelijk opzij gezet werd als de boodschap anders niet goed over zou komen. De producenten deden er alles aan om een positief beeld van de troepen aan het publiek over te brengen en als de waarheid daarbij enigszins verdraaid werd was dat geen probleem. De film laat zien dat, ondanks alle verwoestingen door de oorlog, er zeker nog saamhorigheid bij de bevolking was. En de propagandafilms droegen bij aan die saamhorigheid. Gemma Arterton (Hansel & Gretel: Witch Hunters) geeft op een sympathieke manier invulling aan de rol van Catrin Cole. Haar voornaamste tegenspeler is Sam Claflin (Love, Rosie) en de onderlinge dynamiek is erg aanstekelijk, niet in het minst door de puntige dialogen, die elkaar in snel tempo opvolgen. De beste rol in de film is van Bill Nighy (The Best Exotic Marigold Hotel) als de wat zelfingenomen acteur Ambrose Hilliard, die eigenlijk alleen nog rollen toebedeeld krijgt omdat de jongere acteurs aan het front vechten. Zijn humor en sarcasme zijn aanstekelijk, waarbij de humor in de rest van de film wat knullig is.
Their Finest is een plezierige, luchtige film die toch ook wat inhoud heeft dan de gemiddelde rom-com. Het is niet de meest aansprekende film uit het oeuvre van Lone Scherfig, maar hij misstaat ook niet.

Genre: Drama, Komedie, Oorlog
Jaar: 2017
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461874979

Their Finest heeft een mooie 2.35:1 anamorfe beeldtransfer gekregen op DVD. De film is digitaal opgenomen, maar heeft toch een mooi filmische uitstraling door de toevoeging van een lichte korrel. De scherpte is prima, net als het zwartniveau. Het contrast is wat aan de hoge kant, waardoor ook het schaduwdetail wat minder is in donkere scènes. De kleuren zijn mooi verzadigd en ogen heel natuurlijk. Ondanks dat de film op een enkellaags disc staat en de bitrate van rond de 5Mb/s niet al te hoog is zijn er weinig compressiefoutjes te bespeuren. Dit alles zorgt ervoor dat de beeldtransfer van Their Finest een hoge score verdient.

Er staat welgeteld één geluidstrack op de DVD van Their Finest en dat betreft een Engelstalige Dolby Digital 5.1-track. Dit is een erg dialooggeoriënteerde film, waarbij het geluid zich vooral op de voorste kanalen richt. De surroundkanalen doen slechts in een klein aantal scènes echt van zich spreken, zoals tijdens het bombardement, waarbij Catrin in de metro schuilt. Dat is ook een van de weinige scènes waarbij het LFE-kanaal ingezet wordt. Dialogen zijn ondanks het hoge tempo prima te volgen en deze komen keurig uit het midden. De muziek van Rachel Portman is sfeervol, al wordt deze na verloop van tijd behoorlijk repetitief.

De DVD heeft een statisch menuscherm, waar alleen de optie voor ondertiteling is te kiezen. Voor de rest heeft deze uitgave geen extra’s.

De jonge Catrin Cole krijgt een baantje als copywriter bij de afdeling propaganda, voornamelijk omdat alle andere gegadigden aan het front vechten. Catrin krijgt de kans om aan een scenario voor een lange propagandafilm te werken, samen met de ervaren schrijver Tom Buckley. Their Finest is een plezierige, luchtige film tegen een achtergrond van een groot drama uit de Tweede Wereldoorlog. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar extra's zijn helaas niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.