Best Exotic Marigold Hotel, The

04-10-2012

8

Best Exotic Marigold Hotel, The (DVD)

Een aantal Britse gepensioneerden hebben ieder hun reden om hun vaderland achter zich te laten en richting India te trekken. De man van Evelyn (Judi Dench) is net overleden en ze kan niet overweg met de nieuwe technologieën. Graham (Tom Wilkinson) is het bedrijf waar hij werkt beu en wil niet op zijn pensioensspeech wachten. Het echtpaar Ainslie (Bill Nighy/Penelope Wilton) kan zich door foute investeringen in het bedrijf van hun dochter alleen maar een eenvoudige seniorenwoning veroorloven. Norman (Ronald Pickup) denkt in India makkelijker een nieuwe jonge liefde aan de haak te slaan, net als Madge (Celia Imrie), die geen zin meer heeft om altijd maar op haar kleinkinderen te moeten passen. En de veel kortere wachttijden voor een nieuwe heup zijn voor Muriel (Maggie Smith) de reden om richting Jaipur af te reizen. Ze verheugen zich op het Best Exotic Marigold Hotel, maar bij aankomst blijkt het totaal vergane glorie te zijn. Het lijkt in niets op wat er in de brochures wordt voorgespiegeld. De enthousiaste jonge manager Sonny Kapoor (Dev Patel), die het hotel heeft geërfd van zijn vader, weet de nieuwe bezoekers echter te overtuigen dat dit op korte termijn, met een kleine investering van middelgroot formaat, een prachtig hotel zal worden. De gepensioneerden besluiten te blijven, maar ze weten niet wat de toekomst hen in deze, voor de meeste van hen, nieuwe cultuur zal brengen.

Je komt niet vaak films tegen waarin zo’n grote sterrencast aanwezig is als in The Best Exotic Marigold Hotel. De crème de la crème van het Britse acteursgilde is aanwezig in deze film van regisseur John Madden (Shakespeare in Love). Dat moet wel bijna garant staan voor een boeiende film. En gelukkig worden we hierin niet teleurgesteld. The Best Exotic Marigold Hotel is gebaseerd op het boek These Foolish Things van schrijfster Deborah Moggach en tot scenario verwerkt door Ol Parker. Regisseur Madden was al in een vroeg stadium bij dit project betrokken. Een deel van de cast was al bekend, maar Madden kon de film niet afmaken vanwege verplichtingen elders. Diverse andere regisseurs hebben zijn taak overgenomen, maar toen er projecten van Madden wegvielen, kwam hij weer terug. Na nog meer castings was de crew compleet. Madden was vooral onder de indruk van Dev Patel (Slumdog Millionaire) die Sonny Kapoor speelt, de jonge eigenaar en manager van het hotel. In eerste instantie was Madden onzeker of Patel niet te jong en onervaren zou zijn, maar na de casting was alle twijfel weg. Patel had een naïeve onschuld over zich, maar ook humoristische trekjes en veel energie. Eigenschappen die perfect bleken voor de rol van Sonny.
De film bevat elementen die je tot nadenken aanzetten. Op een gegeven moment bereik je een bepaald punt in je leven waarop de ouderdom toeslaat. Je kunt het tempo niet meer bijbenen en wat doe je dan nog? Ben je echt te oud om nog iets te ondernemen of ga je door tot je er bij neervalt? Dan blijkt dat geen twee personen gelijk zijn. Ieder heeft z’n eigen grens tot waar hij of zij in staat is. En hoe naïef de jonge Sonny soms ook is, hij heeft wel een paar interessante filosofieën, zoals “zolang het niet goed is, dan is het nog niet het einde”. Naast alle serieuze en diepgaande verhaallijnen bevat de film ook een flinke dosis typisch Britse humor. Vooral de one-liners van de norse Muriel, prachtig vertolkt door Maggie Smith, zijn meestal briljant. We zouden de rest van de cast tekort doen als we hier alleen Maggie Smith zouden noemen. Niet alleen zij speelt voortreffelijk, het gehele ensemble laat zich van zijn beste kant zien en tilt hiermee de film naar een hoger niveau. En hoewel de cast voornamelijk uit reeds op leeftijd zijnde acteurs bestaat, is de film geschikt voor een breed publiek, zowel jong als oud.
Regisseur Madden overkwam wat de karakters in de film ook overkomt. De eerste indrukken van India zijn zo overweldigend dat je denkt dat je hier niet kunt overleven. Maar na een poosje begin je er aan te wennen en neem je de stad, de mensen, de cultuur in je op en weet je het te waarderen en ga je er van houden. De film is dan ook mede een eerbetoon aan India, met de stad Jaipur en zijn inwoners in het bijzonder. Het zou dan ook zo maar kunnen dat je, na het zien van deze film, direct een reis gaat boeken naar India. Zorg dan wel dat je weet waar je terecht komt, zodat je bij aankomst niet een hotel treft als The Best Exotic Marigold Hotel.

Deze film is door Fox uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 119 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626049098

• Behind the Story

De transfer van The Best Exotic Marigold Hotel op deze DVD-uitgave heeft een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Het is een prima transfer, die voldoet aan de huidige normen. Schaduwdetail, contrast en helderheid zijn dik in orde. De scherpte had iets beter gekund. Met regelmaat komen we toch wat softe momenten tegen. Erg mooi is het kleurenpalet van deze transfer. Het oogt heel fleurig en fris en het kleurrijke stadsleven in India komt uitstekend over op beeld. Compressiefoutjes beperken zich tot een minimum. Een heel mooie transfer dus, die een dikke voldoende verdient.

De belangrijkste geluidstrack op de DVD-uitgave van The Best Exotic Marigold Hotel is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. We hebben hier met een zeer fraaie en mooi ruimtelijk klinkende geluidstrack te maken. Er wordt volop gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. Dialogen zijn uitstekend te volgen en komen keurig uit het midden. De overige kanalen worden ook zeker niet vergeten, inclusief de surroundkanalen. Deze zijn veelvuldig actief, niet alleen door het gebruik van muziek en omgevingsgeluiden, maar ook diverse geluidseffecten, die in split-surround ten gehore worden gebracht. Deze geluidstrack weet op een mooie manier de levendige sfeer in een grote stad in India weer te geven en komt op DVD goed tot z’n recht.

De DVD van The Best Exotic Marigold Hotel heeft een statisch menu met muziek uit de film als achtergrondgeluid. De DVD heeft slechts één kleine extra, een korte Behind the Story. De Blu-ray Disc heeft een aantal extra’s meer.

Behind the Story (2 ½ min)
Een korte promotiefeature, waarin een aantal acteurs vertellen waar de film over gaat. Tijdens hun verhalen zijn veel momenten uit de film te zien. Het item is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Een aantal Britse gepensioneerden hebben ieder hun eigen reden om op reis naar in India te gaan. Bij aankomst blijkt hun hotel een stuk minder luxe en comfortabel dan voorgespiegeld in de brochures. The Best Exotic Marigold Hotel is een erg leuke film, die ook de nodige diepgang bevat. De sterrencast acteert daarbij formidabel. Deze DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn echter heel beperkt. De Blu-ray Disc heeft daarentegen wat meer extra’s. Neemt niet weg dat dit een heerlijke film is die niet misstaat in je collectie.