Gold

08-09-2017

7.5

Gold (Blu-ray)

Kenny Wells (Matthew McConaughey) is op zoek naar het grote geld. Het goudzoeken zit in zijn bloed. Hij behoort inmiddels tot de 4e generatie binnen zijn familie die zich hiermee bezighoudt. Het familiebedrijf, Washoe Mining, dreigt op de fles te gaan. De ambitieuze Kenny zal dit echter niet zomaar laten gebeuren. Hij heeft een visioen gehad van bergen puur goud in rijke jungle van het meest afgelegen deel van Indonesië. Hij vindt een medestander in de archeoloog Michael Acosta (Edgar Ramirez). Michael gelooft ook in de aanwezigheid van de schatten, maar heeft tot nu toe nog geen succes behaald in het vinden hiervan. De heren vertrekken samen op een avontuur om het goud te vinden. Tegelijkertijd probeer Kenny investeerders te vinden om de operatie te kunnen financieren. In ruil wordt de investeerders een aandeel in de gouden bergen beloof. Naarmate de expeditie vordert en er nog steeds geen greintje goud is gevonden, komt er steeds meer druk op de operatie. Ziektes slaan toe binnen de groep ontdekkers en het ene falen wordt opgevolgd door het andere. Was de droom van Kenny niets meer dan een droom of zal iedereen aan het eind van de rit toch nog beloond worden met de beloofde schatten?

Soms kan een filmtitel heel kort zijn en toch volledig de lading dekken. Gold gaat over goudkoorts, of beter gezegd geldzucht, in al haar vormen. Van de ontdekkers zelf tot de investeerders en andere betrokken partijen. Hoewel er nog nooit werkelijk iets is gevonden, krijgt iedereen dollartekens in de ogen alleen al door de belofte ervan. Regisseur Stephen Gaghan is naast regisseur vooral schrijver van beroep. Dit zie je terug in Gold. Het scenario speelt eigenlijk de hoofdrol. Het verhaal steekt sterk en complex in elkaar en kent bovendien de nodige wendingen. Ook het karakter van hoofdrolspeler Kenny wordt behoorlijk goed uitgediept. Matthew McConaughey heeft de afgelopen jaren laten zien dat hij niet terugdeinst voor uitdagende rollen. Ook hier geeft hij weer alles wat hij heeft en dat is een belangrijk pluspunt van deze film. Gold is echt een film die een verhaal heeft te vertellen en McConaughey helpt om dit goed tot leven te brengen. Tegenstanders zullen zeggen dat Gold nogal wat clichés bevat en daarin hebben zij gelijk. Maar de clichés zijn niet voor niets zo verworden en maken ook dat de film nogal wat waarheden bevat. Menselijk gedrag in combinatie met geldzucht is een mateloos fascinerend onderwerp. Tegenspeler Edgar Ramirez heeft een goede chemie met McConaughey. Ramirez is in veel opzichten zijn tegenpool, maar de heren delen hun passie voor het vinden van het goud. Ramirez doet, vast niet per ongeluk, ontzettend denken aan filmheld Indiana Jones. Zijn outfit lijkt er geheel op afgestemd. En tenslotte is er nog een rol weggelegd voor de altijd sterke Bryce Dallas Howard, die niet onbenoemd mag blijven. Zij speelt de partner van McConaughey en weet een betekenisvolle plaats in te nemen binnen het reeds bestaande acteergeweld. Gold is een film die misschien niet heel veel nieuws weet te bieden in termen van filmmaken, maar de kracht van het verhaal maakt het al boeiend genoeg. Dit is vakkundig in beeld gebracht en vertolkt en maakt dat de film de kijker weet te boeien van begin tot eind.

Genre: Avontuur, Drama, Thriller
Speelduur: 115 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461874894

De Blu-ray Disc-uitgave van Gold heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De film is ouderwets op film geschoten in plaats van digitaal. Dit maakt dat de textuur in het beeld wat anders is. Filmischer, maar ook minder clean. Hier en daar zijn er wat softe plekken maar over het algemeen is er sprake van veel detaillering en kleurdiepte. De kleine details in gezichten komen naar voren en de Indonesische jungle komt in al haal kleurrijke details tot leven. De kleurtemperatuur is wat aan de warme kant, ongetwijfeld om een bepaald sfeereffect tot stand te brengen. Het zwartniveau is goed en het schaduwdetail voldoende. Er zijn geen noemenswaardige tekortkomingen of artefacten in het beeld te bespeuren. Een meer dan prima beeldpresentatie.

Gold wordt ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 track (16 bit/48khz). De audio bij Gold is ontzettend helder en duidelijk. De film wordt veelvuldig ondersteunt door een soundtrack die in goede balans met de rest van de audio-effecten tot leven komt. Omgevingsgeluiden zijn goed verspreid over het hele geluidsbeeld. Dit maakt het tot een dynamisch geheel. Effecten zoals regenval in de jungle komen op indrukwekkende wijze tot leven. Dialoog is ook erg belangrijk in de film. Deze krijgt altijd voldoende prioriteit en komt helder en duidelijk uit de midden voorste speaker. Al met al dus een track waarin alle elementen op uitstekende wijze samenkomen, wat leidt tot een heel aangename geluidservaring.

Deze uitgave kent helaas geen extra’s. Mogelijk om ruimte te besparen zodat alles nog net op een enkellaagse disk past. Vanuit het hoofdmenu kun je alleen voor de Nederlandse of Franse taal kiezen. Direct daarna start de hoofdfilm. Op de Amerikaanse uitgave zijn wel een paar extra’s te vinden, maar slechts met beperkte speelduur. Wel is daar ook en audiocommentaar door de regisseur beschikbaar.

Kenny Wells behoort tot een familie die al generaties lang naar goud zoekt. Als hij in een visioen een ongekende hoeveelheid goud ziet in de jungle van Indonesië, is hij vastberaden om degene te zijn die de schat ontdekt. Met behulp van zijn avontuurlijke compagnon Acosta gaan ze op expeditie, maar het avontuur verloopt helaas allesbehalve vlekkeloos. Gold is een film die zwaar leunt op het sterke scenario en het betrokken acteerwerk. Qua filmmaken is het misschien niet heel origineel of verrassend, maar het verhaal biedt al genoeg kijkplezier op haar eigen merites. Gold is een vakkundig gemaakte film die van begin tot eind weet te boeien. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Helaas moeten we het wel zonder extra’s doen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.