John Wick 2

03-07-2017

8.3

John Wick 2 (Blu-ray)

Na de laffe moord op zijn hond keerde John 'De Boeman' Wick (Keanu Reeves) terug naar zijn leven vol geweld om wraak te nemen, iets wat hij zijn overleden vrouw (Bridget Moynahan) had beloofd nooit te doen. Nu de daders en het grootste deel van hun compagnons het koud van Wicks staal en de dood hebben gevoeld, is het voor De Boeman eindelijk tijd om tot rust te komen. Het lot bepaalt anders. Hij is amper een paar uur thuis of de bel gaat, achter de voordeur staat een bekend silhouet. Louche maffiabaas Santino D'Antonio (Riccardo Scamarcio) heeft het verzoek een naaste te vermoorden voor zijn eigen gewin. Een verzoek dat door een oude belofte niet door John te weigeren is.

John Wick was een onverwachte hit in oktober 2014. De mix tussen meedogenloze wraakfilm (zie bijvoorbeeld Death Wish, Get Carter of Point Blank) en moderne actiethriller deed een frisse wind waaien in een Hollywood waar veel afgestemd is op een zo groot mogelijk publiek en echt grof geweld en actie haast uit den boze lijkt. John Wick 2 (in veel landen John Wick Chapter Two) gaat een stap verder. En hoe. Regisseur Chad Stahelski heeft de film vergeleken met Aliens en net als die film speelt John Wick 2 zich af in hetzelfde universum als zijn voorganger, maar is alles grootser met een heel eigen karakter. Het verhaal van de film is simpel, maar zit erg goed in elkaar, bevat een enkele twist, speelt goed met de verwachtingen van kijkers en zit vol ingetogen (pik)zwarte humor. Er wordt heel subtiel meer achtergrond gegeven aan John Wicks personage en de manier waarop huurmoordenaars over de wereld opereren wordt boven verwachting goed uitgebouwd. Ondanks de vele personages heeft iedereen een duidelijke functie binnen het verhaal waardoor het ook echt aanvoelt als een volledig uitgewerkte wereld. Alle acteurs hebben zichtbaar veel plezier in hun rollen, hoe klein deze ook mag zijn. Keanu Reeves geeft zich volledig in de actiescènes maar heeft ook enkele intiemere momenten hoewel deze soms wat geforceerd overkomen. Peter Stormare, Ian McShane en Laurence Fishburne zijn maar kort te zien, maar een absoluut genot om naar te kijken. Riccardo Scamarcio en Ruby Rose zijn niet de meest uitgediepte 'bad-guys', maar desalniettemin een goed stel pure klootzakken. Qua actie is John Wick 2 één van de gewelddadigste en goed gechoreografeerde films sinds tijden. Het geweld wordt nergens heel grafisch in beeld gebracht, maar is zeker wel in grote overdaad aanwezig. Het is de makers van John Wick vakkundig gelukt om elke actiescène uniek te laten voelen of een eigen karakter te geven, zowel door een variatie in locatie en wapen als context en vechtstijl. Door het meeslepende verhaal en personages waar je je kan inleven ziet alles er niet alleen heel gaaf uit, maar krijgt de actie ook betekenis.

Genre: Actie
Jaar: 2017
Speelduur: 123 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370813992

• Audiocommentaar met Keanu Reeves en regisseur Chad Stahleski
  • Retrowick: Exploring the Unexpected Succes of John Wick
  • Training John Wick
  • Wick-Vizzed
  • Friends, Confidantes: The Keanu/Chad partnership
  • As Above, So Below: The Underworld of John Wick
  • Car Fu Ride-along
  • Chamber Check: Evolution of a fight scene
  • Wick's Toolbox
  • Kill Count
  • Dog Wick Short

John Wick 2 is op deze BD-disc te zien in het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 45 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, er is voor deze BD-uitgave gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Waar John Wick relatief donker oogde, is diens vervolg een streling voor het oog. Vanaf het eerste moment springen de hoog verzadigde kleuren je tegemoet en zorgt het hoge contrast voor een zeer passend gevoel van verhoogde realiteit. Het kleurenpalet is zeer gevarieerd – van bruintinten tot felblauw neon -waardoor elke locatie een duidelijk eigen karakter heeft en er continu nieuwe dingen te bespeuren zijn. De manier waarop er in John Wick 2 met licht gespeeld wordt is prijzenswaardig en een reden om de film sowieso eens te zien. Alles oogt zeer scherp en buiten lichte edge-enhancement zijn er geen noemenswaardige artefacten te bespeuren.

De BD-uitgave van John Wick 2 kent een Engelstalig Dolby Atmos-audiotrack die afgespeeld wordt als een Dolby TrueHD 7.1 -audiotrack een Franstalig DTS HD-MA 5.1-track en een Engelstalig audiodescriptie-track in stereo. Hieronder wordt het TrueHD-track besproken. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. Sommige acteurs hebben een vrij zwaar accent, maar ze zijn altijd goed te verstaan. De geluidseffecten zijn zeer gelaagd en van de bovenste plank. Je wordt als kijker vanaf de eerste actiescène (eentje vol auto's) gelijk in de film gezogen. De omgevingsgeluiden, net als de geluidseffecten gepresenteerd via de surroundkanalen zorgt voor een grote dynamiek, zeker in de scènes die zich buiten afspelen, zoals die met Laurence Fishburne. Het LFE-kanaal komt in actie tijdens de autoraces en zorgen voor mooie diepe tonen bij de verschillende wapens die worden afgevuurd. De soundtrack van John Wick 2 zorgt voor een goed tempo in de film, maar kent ook verschillende emotionele momenten. Een prima geluidstrack!

Na ongeveer 10 minuten aan promotionele trailers, komen kijkers op deze BD-uitgave in een zeer stijlvol geanimeerd hoofdmenu terecht. Hier is John Wick 2 vanaf één van de zestien hoofdstukken of integraal af te spelen en zijn zowel audio als ondertiteling in te stellen. Het hoofdmenu geeft ook toegang tot de grote hoeveelheid extra's, die behalve het audiocommentaar allemaal Nederlands zijn ondertiteld.

Audiocommentaar met Keanu Reeves en regisseur Chad Stahleski
Reeves en Stahleski geven een vrij luchtig commentaar op John Wick 2 en benoemen voornamelijk hoe leuk het werken met een bepaalde acteur was, hoe specifieke scènes zich zeer kort dag of pas tijdens het filmen gevormd hebben en heel kort welke camera's gebruikt zijn voor de film. Vooral leuk voor de energie die de twee heren uitstralen.

Deleted Scenes (8 min.)
Een drietal verwijderde en intrigerende scènes die ogenschijnlijk omwille van de focus en het tempo van John Wick 2 het eindproduct niet hebben gehaald.

Retrowick: Exploring the Unexpected Succes of John Wick (5 min.)
Een korte terugblik op de impact en het succes van John Wick en de uitdagingen van het maken van een vervolg zonder in herhalingen te vallen. Een redelijke promo.

Training John Wick (12 min.)
Uitleg over de zware gevechts- en wapentrainingen die Keanu Reeves, Common en Ruby Rose hebben moeten ondergaan voor John Wick 2, de stijl van actie waar de filmmakers zeer bewust voor hebben gekozen (werken vanuit de kracht van de acteurs) en de evolutie van actiescènes tijdens het filmen.

Wick-Vizzed (5 min.)
Deze extra toont een hoeveelheid test-beelden die opgenomen zijn in pre-productie, wat een grote bijdrage heeft geleverd aan de previsualisatie van verschillende scènes.

Friends, Confidantes: The Keanu/Chad partnership (10 min.)
Een mooie extra waarbij de relatie tussen hoofdrolspeler en regisseur die elkaar al decennia kennen wordt besproken. De heren zelf zijn voor een groot deel aan het woord over hun geschiedenis samen en hoe goed ze op elkaar zijn ingespeeld.

As Above, So Below: The Underworld of John Wick (5 min.)
De wereld van huurmoordenaars die een groot deel van de charme van John Wick en John Wick 2 is, wordt ietwat uitgelicht met cast en crew die uitleggen wat deze wereld zo uniek maakt.

Car Fu Ridealong (5 min.)
Iets meer aandacht aan de verschillende Ford Mustangs die gebruikt zijn voor het eerste deel van John Wick 2 en de stunt die ermee gedaan zijn. Niet goed voor het hart van een autoliefhebber.

Chamber Check: Evolution of a Fight Scene (10 min.)
In circa tien minuten wordt de sluier lichtjes opgelicht over het maken van de verschillende vechtscènes in de film. Redelijk hetzelfde als Training John Wick en Wick-Vizzed, maar er wordt iets meer ingegaan op het ontwikkelen van actiescènes.

Wick's Toolbox (8 min.)
In deze relatief lange extra wordt er aandacht besteed aan de vele wapens die in John Wick 2 naar voren komen; vuurwapens, messen en het menselijk lichaam zelf. Erg interessant!

Kill Count (3 min.)
Een heel energieke samenvatting van iedereen die door John Wick wordt omgebracht.

Dog Wick Short (2 min.)
Een neptrailer waarin niet John Wick maar zijn hond wraak neemt. Grappig voor een keertje.

Trailer (2 min.)
De trailer voor John Wick 2 die enigszins de sfeer van de film overbrengt.

Nadat hij eindelijk wraak heeft genomen op iedereen die ook maar iets te maken hadden met de dood van zijn hond en de diefstal van zijn auto, is het voor John Wick nog stteds onmogelijk zijn leven als huurmoordenasr vaarwel te zeggen dankzij een onmogelijk verzoek van een oude bekende. John Wick 2 bevat de actie en humor van het eerste deel, maar weet een volledig eigen sfeer neer te zetten en tegelijkertijd de wereld van de huurmoordenaars meer uit te diepen. Een regelrechte must-see voor fans van actiefilms. Deze BD-uitgave kent een zeer goede beeldkwaliteit en ook over het geluid is er weinig te klagen. De extra's zijn in overvloed aanwezig op deze BD-disc en een grote toevoeging.