Point Blank

24-09-2006

6.8

Point Blank (DVD)

Mal Reese (John Vernon) zit in de problemen. Hij is geld schuldig aan een criminele organisatie en moet hiermee snel over de balk komen. Hij vindt hulp in de persoon van zijn vriend Walker (Lee Marvin). Ze bedenken een plan om snel het geld bij elkaar te krijgen. Ook Walker\'s vrouw Lynne (Sharon Acker) is onderdeel van het plan. Het loopt echter allemaal niet zoals het zou moeten lopen. Walker wordt bedrogen door Reese en voor dood achtergelaten. Reese blijkt ook een affaire te hebben met Walker\'s vrouw en samen gaan ze ervandoor. Wat ze echter niet weten is dat Walker helemaal niet dood is. Nadat hij hersteld is wil hij maar één ding en dat is wraak. Eigenlijk wil hij twee dingen want hij wil ook zijn deel van de buit en Walker zal niet stoppen voordat hij beide zaken heeft gevonden.

Het verhaal van Point Blank is vrij simpel te noemen. Een man wordt verraden door zijn vrouw en beste vriend en wil hiervoor wraak. De manier waarop de film gemaakt is zorgt er echter voor dat dit simpele gegeven resulteert in een prima film. Regisseur John Boorman heeft ervoor gezorgd dat het een film is geworden met meerdere lagen en meerdere manieren om het geheel op te vatten. Zo zien we hoofdpersoon Walker aan het begin van de film liggen in een cel op het gevangeniseiland Alcatraz. Vervolgens speelt het verhaal van de zoektocht naar wraak zich af en al jarenlang vragen vele mensen zich af of het tweede gedeelte van de film nou echt is of dat het zich allemaal afspeelt in het hoofd van Walker. Boorman weigert hier een antwoord op te geven en een ieder kan dit dus opvatten zoals hij dit zelf zou willen. Ook de verdere manier van vertellen draagt veel bij aan de kracht van het verhaal. Boorman laat veel zaken doorschemeren maar helemaal antwoord geven hierop doet hij niet. Veel wordt dus overgelaten aan het inlevingsvermogen en de fantasie van de kijker en hierdoor zal iedereen de film anders ervaren. Dit gegeven zorgt er dus voor dat Point Blank meer wordt dan een standaard wraakfilm. In 1999 werd het verhaal opnieuw verfilmd door Brian Helgeland onder de naam Payback, met in de hoofdrol Mel Gibson. In deze prent ontbreekt die dubbele laag echter en daarom is die film veel meer rechtlijnig.
In Point Blank wordt de hoofdrol gespeelt door Lee Marvin die een uitstekende rol neerzet. Als kijker leef je echt mee met zijn karakter en kan je begrip opbrengen voor zijn acties, hoe slecht die soms ook zijn. Ook de ondersteunende cast levert prima werk. We zien onder andere Angie Dickinson, John Vernon en Carroll \"Archie Bunker\" O\'Connor voorbij komen. Point Blank is een aanrader voor mensen die houden van een goed uitgewerkt verhaal met goede optredens en enige diepgang.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 1967
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931674140

• Theatrical trailer
  • The Rock part 1
  • The Rock part 2

De film staat anamorf op de DVD in het formaat van 2.40:1. Voor een film uit 1967 is de kwaliteit van het beeld prima te noemen. Het beeld bevat veel detail en oogt goed scherp. De kleuren zien er natuurlijk uit en goed verzadigd. Huidtinten worden natuurlijk weergegeven. De donkere scènes zijn soms wat moeilijk te volgen en het zwartniveau is goed. Soms is er wat edge enhancement zichtbaar en ook beeldruis duikt hier en daar op, vooral in de donkere scènes Verder zijn er geen artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 24 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige monotrack staat in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s) op de DVD. Uiteraard is het mooi dat het originele monogeluid intact is gebleven, maar dit formaat heeft uiteraard wel zijn beperkingen. Van veel effecten hoeft deze film het niet te hebben dus daar missen we niks aan, maar de track klinkt wel wat gedateerd dankzij het wat matig aanwezige laag. Hierdoor klinkt het geheel wat kaal en ontbreekt de nodige impact tijdens de scènes met wat meer actie. De dialogen zijn goed te volgen en de gehele track klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Een commentaar dat is ingesproken door de regisseur van de film, John Boorman en filmmaker Steven Soderbergh. Soderbergh is overduidelijk een fan van de film en hij interviewt Boorman als het ware en stelt hem vele vragen over het maken van de film. Hierdoor krijgen we veel leuke en interessante feiten te horen. Een erg interessant en informatief commentaar.

The Rock Part 1 (7 min.)
Een promotiefilmpje opgenomen ten tijde van het maken van de film. We zien beelden van achter de schermen en vooral hoe het was om het gevangeniseiland Alcatraz op te nemen.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Rock Part 2 (8 min.)
Het tweede deel van het promotiefilmpje en hier gaan we gewoon verder waar het eerste deel ophield.

Theatrical Trailer (2 min.)
Een bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.40:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Walker wordt door zijn vriend en vrouw, die een affaire heeft met zijn vriend, voor dood achtergelaten na een gezamenlijke overval. Walker hersteld echter is uit op wraak en het maakt hem niet uit hoe hij dit zal vinden. Point Blank lijkt in eerste instantie een standaard wraakfilm te worden, maar tijdens het kijken ervaar je dat er hier meer aan de hand is. Regisseur John Boorman heeft verschillende lagen in de film verwerkt en verschillende manieren om alles op te kunnen vatten. Dit geeft het geheel een zekere meerwaarde en zorgt ervoor dat het boven een standaard film uitstijgt. Beeld en geluid zijn in orde, hoewel het geluid wat kaal en ingehouden klinkt. Er zijn enkele extra\'s aanwezig maar die zijn op het audiocommentaar na niet echt interessant te noemen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.