Dog's Purpose, A

18-05-2017

8.5
Bioscoop

Dog's Purpose, A (Bioscoop)

Hoe zou het zijn om telkens te reïncarneren en daarbij een nieuw leven te leiden? Maar je wel ook je oude levens nog te kunnen herinneren? Deze hond (stem: Josh Gad) weet het. Hij gaat door het leven als Bailey, Buddy, Tino en Eddy. De levens zijn allemaal heel verschillend van elkaar. Dit komt vooral door de baasjes en hun omgeving. Zijn ze alleenstaand of niet? Zijn ze gelukkig in het leven? Het heeft allemaal grote invloed op het leven van hun trouwe viervoeter. De hond in de hoofdrol begrijpt niet goed waarom hij telkens in een nieuw lijf terugkeert, maar probeer er steeds het beste van te maken. En ondertussen is het doel om erachter te komen wat nu echt belangrijk is in het leven. Wat is het doel van het leven? Wat maakt het de moeite waard? Als je meerdere levens naast elkaar kunt leggen dan leidt dit tot geheel nieuwe inzichten.

De hond staat algemeen bekend als een van de oudste huisdieren te wereld. Er zijn bewijzen dat honden al tamme metgezellen van de mens waren toen we nog aan het jagen en verzamelen waren. En vandaag de dag is dit nog steeds zo in stand gehouden. Soms is de hond er als trouwe metgezel van het gezin, maar soms heeft deze ook een functie om drugs op te sporen of iemand met een beperking weer meer mogelijkheden te geven. A Dog’s Purpose is een eerbetoon aan de hond. De hele film wordt dan ook vanuit diens oogpunt verteld. Vaak letterlijk doordat de camerashots vanuit het oogpunt van de hond worden genomen. Maar sowieso figuurlijk doordat de hele film van commentaar wordt voorzien door de hond. De Zweedse regisseur Lasse Hallström heeft blijkbaar iets met honden, want met Hachi: A Dog’s Tale maakt hij eerder een film in dit thema. De hond is de beste vriend van de hele familie en dat geldt zeker ook voor deze film. A Dog’s Purpose is een zeer familievriendelijke film. En een film met een boodschap wel te verstaan. We zien in anderhalf uur maar liefst vier levens voorbij schieten. Hierdoor voelt het aan als één grote compilatie. Dit heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat de film geen seconde verveelt. Een nadeel is dat er nergens diepgang bereikt kan worden. We moeten immers wel vooruit in dit leven en daarna direct door naar het volgende. Veel van de grote dingen des levens komen wel voorbij. Hierdoor krijgt deze lichtvoetige film toch op een geheel eigen manier een vleugje van diepgang. Het zet je aan het denken over wat nu echt belangrijk is in het leven. Deze levenslessen zijn overduidelijk onderdeel van de film, maar niet het hoofddoel. Het wordt je niet door de strot gedrukt. Het is ook niet allemaal rozenkleur en maneschijn. Ook het domweg verlaten van je huisdier komt aan de orde. A Dog’s Purpose heeft nogal een bijzonder uitgangspunt, waardoor je vooraf misschien denkt dat je het moeilijk serieus kunt nemen. Het blijft inderdaad nogal oppervlakkig, maar raakt hier en daar ook een gevoelige snaar. Het helpt daarbij dat de menselijke rolinvulling ook prima is. Authentiek en gevoelig. A Dog’s Purpose is een prima film om met het gehele gezin te bekijken en om daarna nog even over na te praten. En je hoeft er geen eens een hondenliefhebber voor te zijn.

Medium: Bioscoop
Genre: Avontuur, Drama, Familie, Komedie
Jaar: 2017