Sing

19-05-2017

7.8

Sing (Blu-ray)

In een wereld waar alle dieren als mensen in harmonie leven besluit Buster Moon (Matthew McConaughey) een talentenjacht uit te schrijven om zijn theater te redden. Na de audities blijven er vijf talenten over waarmee Buster aan de slag gaat. Dit zijn: Het varken en huismoeder Rosita (Reese Witherspoon), die samen met de flamboyante Gunter (Nick Kroll) een duo vormt. Mike (Seth MacFarlane), een muis die niet uit de problemen kan blijven. De gorilla Johnny (Taron Egerton), die moet kiezen tussen een carrière bij zijn vader als bankovervaller of een carrière in de muziek. Ash (Scarlett Johansson), het stekelvarken met een prachtige stem, die in de schaduw van haar vriendje leeft. En tenslotte de extreem verlegen Meena (Tori Kelly), een olifant met een prachtige stem. Alle talenten denken kans te maken op de prijs van 100.000 dollar.  Wat ze niet weten, is dat Buster deze nog wel even moet regelen.

Sing is de nieuwste film uit de Illumination-studio. Een animatiestudio die vooral bekend is van de gele Minions, maar met films als Secret Life of Pets en nu ook Sing steeds meer een eigen plaats lijkt te vinden in het animatielandschap. Op het eerste gezicht doet Sing erg denken aan de Disneyfilm Zootropolis. Ook in die film leven dieren met elkaar in harmonie en gedragen ze zich net als mensen met dezelfde soorten banen en dromen. Sing zal zeker geïnspireerd zijn door deze Disneyfilm, maar geeft genoeg een eigen draai aan het concept om zichzelf te onderscheiden. De karakters zijn stuk voor stuk erg leuk en voldoende uitgediept. Met name het verhaal van Buster, de koala die door het harde werken van zijn vader de kans heeft gekregen om een eigen theater te bezitten, maar er maar niet in lijkt te slagen om het winstgevend te maken, is erg goed uitgewerkt en zorgt ervoor dat de kijker al snel in de film zit. De muziek past goed bij de sfeer van de film, hoewel het de vraag is in hoeverre deze nummers de tand des tijds zullen doorstaan. De stemmencast heeft verrassend goede zangstemmen, wat er voor zorgt dat de vele liedjes een plezier zijn om naar te luisteren. De film is geschreven en geregisseerd door Garth Ennings, voor wie dit de eerste animatiefilm is. Dit is echter geen moment te zien, want de film ziet er prachtig uit. De stad leeft echt en al snel vergeet je dat je zit te kijken naar dieren. Het grote nadeel van de film is de reclamecampagne rondom de film. Al ruim een half jaar van tevoren is de trailer van Sing voor ongeveer elke animatiefilm in de bioscoop te zien geweest. Nou zou dit geen ramp zijn, als deze niet zo ongeveer het volledige verhaal laat zien. Maar Sing is en blijft een echte feelgood-film, die liefhebbers van animatie zeker een kans moeten geven. Probeer echter de trailer niet te zien voordat je de film gaat bekijken.

Genre: Animatie, Komedie
Jaar: 2017
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Roemeens
  • Dolby Digital Plus 5.1 - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Italiaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Roemeens
EAN: 5053083107499

• "Faith" music video
  • "Set it all free" lyric video
  • De kunst van het geluid
  • De muziek van Sing
  • Het beste van Gunter
  • Het Sing-netwerk
  • Minifilms
  • The making of Sing
  • Zing & dans - "Faith" & "Don't worry about a thing"
  • Zing mee met Ash

Sing staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 46GB is beschreven, waarbij ruim 36GB voor de film zelf is gereserveerd. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De beeldtransfer komt rechtstreeks uit de computer en de kwaliteit is uitstekend. De kleuren hebben een mooie, bijna pastelachtige kleur. De transfer bevat veel details en de dieren zien er prachtig uit en zeker bij degenen met haar heb je als kijker het gevoel dat je ze zo zou kunnen aaien. Het zwartniveau en contrast hadden een tikkeltje strakker gekund, maar dat is een miniem smetje op een verder perfecte beeldtransfer.

Het geluid van Sing wordt op Blu-ray Disc ten gehore gebracht via een Engelstalige Dolby True-HD 7.1-track met Dolby Atmos-extensie. Wie de film in het Nederlands of Vlaams wil horen is er een Dolby Digital Plus 7.1-track (Nederlands) of Dolby Digital 5.1-track (Vlaams) beschikbaar. Let wel dat de liedjes in de Nederlandstalige tracks gewoon in het Engels zijn. Alleen de dialogen zijn in het Nederlands/Vlaams. Het originele geluid is bijzonder fraai. De dialogen komen voornamelijk uit het middenkanaal, maar ook wel eens uit de frontkanalen. Ze zijn over het algemeen goed te verstaan, ook tijdens de soms zeer aanwezige omgevingsgeluiden of effectgeluiden. Zo is het altijd druk in het huis van varken Rosetta, met al haar kinderen. Sing bevat een flink aantal liedjes, gezongen door veel verschillende dieren en deze gaan van heel subtiel tot harde rock. De liedjes klinken heel open en helder. Alles wordt ondersteund met een breed geluidsbeeld aan geluidseffecten en omgevingsgeluiden, waardoor het geluid echt af klinkt.

De Blu-ray Disc-uitgave van Sing begint met een aantal promotietrailers, om de kijker vervolgens in een interactief menu, met lekker harde achtergrondmuziek, te laten kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s. De extra’s zijn allemaal in HD-resolutie en bevatten Nederlandse ondertiteling, behalve de muziekclips.

Minifilms (16 min.)
Drie minifilms van ieder vier minuten met wat minder prominente karakters in de hoofdrol. Een leuke extra die ervoor zorgt dat liefhebbers van de film nog even terug kunnen in de wereld van Sing. Daarnaast komen de makers van de shorts ook nog even aan het woord om uit te leggen waarom ze voor juist dit verhaal hebben gekozen.

The making of Sing (5 min.)
Een korte making of, die voornamelijk bestaat uit interviews, waarin de basis van de film wordt besproken, het concept art, de stemmen of het animatieproces, waarbij honderd mensen ruim een jaar aan de film hebben gewerkt. Een kort item, maar op zich wel leuk, zeker door het enthousiasme van regisseur Garth Jennings.

Het Ritme Vinden: Het Monteren van Sing (3 min.)
Editor Gregory Perler legt in het kort uit hoe je het ritme vindt tijdens het monteren. Wanneer maak je snelle overgangen en wanneer gebruik je lange opnames.

Personageprofielen (12½ min.)
Zes korte profielen, waarin de acteurs hun rollen toelichten. We zien Matthew McConaughey (Buster Moon), Reese Witherspoon (Rosita), Tori Kelly (Meena), Taron Egerton (Johnny), Nick Kroll (Gunter) en Garth Jennings (Miss Crawly).

Don't Worry 'Bout a Thing muziekclip (3 min.)
De muziekclip van Tori Kelly van Don't Worry 'Bout a Thing.

Making of Don't Worry 'Bout a Thing muziekclip (3 min.)
Tori Kelly neemt de kijker mee naar de set waar de muziekclip van Don't Worry 'Bout a Thing is gemaakt.

Faith muziekclip (3 min.)
De clip van de titelsong van de film, Faith, gezongen door Stevie Wonder en Ariane Grande.

Faith tekstvideo (3 min.)
Nogmaals Faith maar dan als animatievideo met de teksten van het liedje in beeld.

Set It All Free tekstvideo (4 min.)
Het nummer Set It All Free gezongen door Scarlett Johansson, met beelden van de film en de teksten van het liedje in beeld.

Zing en dans Faith (6½ min.)
Een choreograaf doet een aantal dansen voor op het nummer Faith. Vooral leuk voor kinderen die graag meedansen met de film.

Het Sing netwerk (13 min.)
Vier reclames in de wereld van Sing en een fictieve documentaire over de verschillende personages in de film. Erg leuk om te zien.

Beste van Gunter (1 min.)
Een aantal scènes van Gunter achter elkaar, een vrij overbodige extra, want geen nieuwe beelden.

De DVD van de film.

Buster Moon schrijft een talentenjacht uit om zijn theater te redden. Wat de deelnemers echter niet weten is dat de 100.000 dollar prijzengeld nog wel even moet worden geregeld. Sing lijkt in eerste instantie erg op de Disneyfilm Zootropolis, maar al vrij snel wordt duidelijk dat de film zich voldoende onderscheidt. De stemmencast is uitstekend en heeft verrassend goede zingstemmen. De karakters zijn voldoende uitgewerkt en zorgen ervoor dat de kijker als snel in de film zit. De Blu-ray Disc-uitgave is uitstekend met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een flink aantal leuke extra’s. Met name de drie minifilms en de reclames zijn zeer de moeite waard. Sing is een echte feelgood-film die geschikt is voor jong en oud en een aanrader voor liefhebbers van animatiefilms.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.