100, The - Seizoen 2

Laurens van der Molen
06-07-2016

8.8

100, The - Seizoen 2 (DVD)

97 jaar na een nucleaire ramp die al het leven op aarde heeft vernietigd, leven de enige overlevenden in de ruimte, in twaalf ruimtestations die samen de Ark vormen. De lucht begint echter op te raken in de Ark en daarom besluit kanselier Jaha (Isaiah Washington) om 100 veroordeelde jongeren onder de 18 naar de aarde te sturen, om te kijken of deze inmiddels weer leefbaar is. Clarke (Eliza Taylor) is één van deze 100 en ze neemt al snel de rol van leider op zich. Ze wordt hierbij geholpen door Bellamy (Bob Morley), Octavia (Marie Avgeropoulos) en Finn (Thomas McDonnel). Wanneer de groep op aarde landt, komen ze erachter dat ze niet de enigen zijn. De oorspronkelijke bewoners van de aarde (Grounders) moeten niets hebben van de indringers en er ontstaat al snel een oorlog tussen de twee groepen. Seizoen 2 begint direct na deze oorlog en introduceert een nieuwe groep, namelijk de inwoners van Mount Weather. Clarke en haar vrienden moeten bepalen of deze groep hun vrienden of vijanden zijn. Ondertussen komen de overige bewoners van de Ark ook naar aarde, nu blijkt dat deze weer bewoonbaar is.

Het is erg moeilijk om het verhaal van The 100 uit te leggen in een paar zinnen. De boekenreeks met dezelfde naam, geschreven door Kass Morgan, is redelijk recht toe recht aan. Jason Rothenberg, de maker van de serie, heeft echter om het idee van Kass Morgan een hele wereld heen gebouwd. De verschillende groepen in de serie hebben allemaal een rijke geschiedenis, die langzaam maar zeker steeds interessanter wordt. The 100 is dan ook niet een typische jongerenserie zoals The O.C of Revenge. De serie bevat wel elementen van deze series, maar combineert deze met politieke intriges, uitstekende science fiction en goede actie. De serie doet bovendien erg volwassen aan met haar thema’s en is niet bang om hoofdpersonages te laten sneuvelen wanneer dit het beste is voor het verhaal. Hierdoor zit je als kijker vaak op het puntje van je stoel en is de serie uitermate geschikt om te “binge-watchen”. Waar seizoen 1 nog wel eens iets mindere episodes had, is dit bij seizoen 2 niet het geval. De acteurs hebben hun karakters allemaal uitstekend onder de knie en de wending die het verhaal neemt, zorgt ook voor interessante verhalen. Seizoen 2 geeft de karakters uit seizoen 1 meer diepgang, maar introduceert ook een flink aantal nieuwe interessante personages. Met name Lexa, gespeeld door Alycia Debnam-Carey, is een uitstekende toevoeging als de leider van de Grounders. De chemie tussen haar en Clark is geweldig en dit zorgt voor een aantal van de beste scènes van het seizoen. In het eerste seizoen bevatte de serie al een aantal sterke vrouwen en dit zet dit tweede seizoen door. Zowel de bewoners van de Ark op aarde als de Grounders worden namelijk geleid door een vrouw. Het zijn ook deze vrouwen die de zware beslissingen moeten nemen en dat op hun jonge leeftijd. Dit is een welkome verandering van het dame-in-nood-scenario dat nog te vaak wordt gebruikt in series. Eliza Taylor draagt de serie met haar vertolking van het personage Clarke, maar ook de andere acteurs zijn stuk voor stuk erg goed. Nederland loopt wel wat achter met de serie, want in Amerika is seizoen 3 inmiddels al uitgezonden. Het komt daar later dit jaar uit op DVD. Seizoen 4 zal begin 2017 in Amerika uit worden uitgezonden. Dat wij in Nederland achterlopen, laat onverlet dat de serie een absolute aanrader is voor iedereen die van science fiction en apocalyptische series houdt. Liefhebbers van series als Battlestar Gallactica, The Walking Dead en Lost zouden deze serie dan ook zeker een kans moeten geven!

Genre: Drama, Science fiction, Televisie
Speelduur: 640 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051888221013

• Deleted scenes
  • The 100: Unlocking the Mountain
  • The 100: Pre-Viz Stunts
  • 2014 Comic Con Panel
  • Gag Reel

Het beeld van de DVD-uitgave van seizoen 2 van The 100 is van een uitstekende kwaliteit en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kleuren zijn mooi verzadigd en ook het contrast is goed. De verschillende omgevingen hebben allemaal hun eigen kleurenpalet en de transfer laat dat goed zien. Zo is alles in Mount Weather erg klinisch en wit, terwijl de scènes in het kamp van de Grounders juist meer een  verwilderde uitstraling hebben met veel gebruik van groen en bruin. De serie bevat ook een flink aantal donkere scènes die door het uitstekende zwartniveau altijd goed te volgen zijn. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van The 100 seizoen 2 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. Daarnaast bevat de DVD-uitgave ook nog een Frans en Spaans 2.0 audiospoor. Voor deze recensie is gebruik gemaakt van het Engelse audiospoor. De dialogen zijn uitstekend te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. Alle speakers worden erg goed gebruikt en de omgevingsgeluiden komen uitstekend tot hun recht. In het bos hoor je heel zacht de wind en de dieren en in Mount Weather hoor je zachtjes de machines die zorgen voor lucht. Nergens zitten deze omgevingsgeluiden echter de dialogen in de weg. De serie bevat een uitstekende instrumentale soundtrack die bijdraagt aan de sfeer van dat moment. De subwoofer wordt in de actiescènes volop gebruikt en zorgt dan voor extra spanning.

Het tweede seizoen van The 100 heeft een flink aantal extra's meegekregen. De DVD-uitgave bestaat uit vier discs, die in een compacte keepcase met sleeve zitten.  In totaal staan er 16 episodes op de deze vier discs. De deleted scenes zijn verspreid over de vier discs, maar de rest van de extra’s is terug te vinden op de vierde disc. De DVD begint met een menu. Hier kan worden gekozen om alles af te spelen, een episode te selecteren of naar de special features te gaan. Deze zijn, net als de serie zelf, Nederlands ondertiteld.

Deleted scenes  (13 min)
De deleted scenes zijn verdeeld over alle episodes en zijn bij de episode te kijken waar ze bij horen. Een fijn systeem waardoor duidelijk is waar alles precies hoort. De scènes zijn interessant en een leuke toevoeging, maar geen groot gemis voor de oorspronkelijke aflevering.

The 100: Unlocking the Mountain (9 min)
Een erg interessante feature over Mount Weather, een locatie waar de cast zich een groot deel van dit seizoen bevindt. Erg leuk om te horen dat Mount Weather echt bestaat en dat in geval van een nucleaire ramp de Amerikaanse overheid daar wordt geplaatst om te overleven.

The 100: Pre-Viz Stunts (6 min)
In deze feature worden de stuntmensen in het zonnetje gezet. We zien hoe een scène wordt getraind en vervolgens opgenomen en wat het uiteindelijke resultaat is. Leuk om een keertje te bekijken.

2014 Comic Con Panel (29 min)
Het half uur durende panel dat de acteurs en maker van de serie in 2014 hebben gehouden bij Comic Con. Erg leuk om te zien en ook leuk om te horen dat de meeste acteurs in het dagelijks leven een heel ander accent hebben dan de karakters die ze spelen. Verreweg de leukste extra!

Gag reel (4 min)
De welbekende bloopers. Leuk om een keer te kijken.

Nadat Clarke en 99 andere jongeren op aarde landen na 98 jaar afwezigheid, komen ze er al snel achter dat ze niet alleen zijn. Ze moeten zien te overleven naast de verschillende partijen op de aarde, zoals de Grounders en de inwoners van Mount Weather. The 100 is een geweldige science fiction serie met interessante personages en verhaallijnen. Seizoen 1 was al erg sterk, maar seizoen 2 overtreft dit. De serie behandelt volwassen thema’s en is niet bang om hoofdpersonages te offeren indien dit het beste is voor het verhaal. De acteurs zijn stuk voor stuk uitstekend, met hoofdrolspeelster Eliza Taylor voorop. De DVD-uitgave is zeer goed, met een prima beeld- en geluidskwaliteit en een aantal leuke extra’s. Een absolute aanrader voor liefhebbers van series als The Walking Dead en Battlestar Gallactica.