Joy

13-06-2016

6.4

Joy (Blu-ray)

Joy (Jeniffer Lawrence) heeft als kind al aanleg voor het uitvinden en ontwerpen van handige voorwerpen. Op latere leeftijd wordt de drang ook steeds groter om deze ideeën werkelijkheid te maken. Om ze in productie en verkoop te brengen en zo een succesvol ondernemer te worden. Haar grootmoeder Mimi (Diane Ladd) heeft haar altijd in deze passie ondersteund en aangemoedigd. Deze ambities worden echter bemoeilijkt doordat Joy er altijd wil zijn voor haar familie. Om deze reden heeft ze bijvoorbeeld nooit een hogere opleiding afgemaakt en heeft ze vrijwel geen cent te makken. Ze heeft haar handen vol aan haar moeder (Virginia Madsen) die de hele dag op de bank zit, haar ex-man Tony (Edgar Ramirez) en haar twee kinderen. Haar vader Rudy (Robert De Niro) is ook ondernemer en haar half zus Peggy (Elisabeth Röhm) helpt hem in zijn garage. In het midden van al deze bezigheden zet Joy toch alles op alles om haar droom te verwezenlijken.

Verhalen die gaan over het opbouwen van iets uit niets, tegen alle verwachtingen in, spreken altijd al tot de verbeelding. Dit beproefde concept wordt ook in Joy toegepast met als extra uitdaging een vrouwelijke hoofdrolspeler die ook een druk familieleven heeft. Regisseur David O. Russel (American Hustle, Silver Linings Playbook, The Fighter) werkt voor de vierde keer samen met Jennifer Lawrence en Bradley Cooper. Hij geloof duidelijk in de uitspraak ‘never change a winning team’. Het allergrootste pluspunt van Joy is de sterke hoofdrol van Jennifer Lawrence. Ze omarmt de rol echt en is zeer geloofwaardig hierin. Vanaf de eerste minuut leef je met haar mee en vergeet je dat je naar een beroemde actrice zit te kijken. Je ziet alleen nog het personage dat ze vertolkt. Dit redt de film op vele fronten, want verder zit deze niet heel sterk in elkaar. In het eerste uur is de opbouw vrij rommelig en gebeurt er eigenlijk weinig noemenswaardigs. De film lijkt wat doelloos en niet goed te weten welke kant het op moet. Sommige scènes zijn ronduit overbodig. Naar gelang de film vordert krijgt deze wat meer momentum. Je kent de personages nu beter en er komt meer vaart in het verhaal. Naast de hoofdrol voor Lawrence zijn ook de andere rollen prima ingevuld. De personages zijn soms wat oppervlakkig, maar dit is ten faveure van het zoveel mogelijk focus en diepgang geven aan de hoofdrol. Joy is op geen enkel vlak baanbrekend. Het is zeer veilig film maken volgens de vaste regeltjes. Hierdoor ligt de valkuil dat het saai wordt continu op de loer. Het klassieke boeiende verhaal en de sterke hoofdrol compenseren hier echter in voldoende mate voor, waardoor het geheel toch onderhoudend is en blijft.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • Dolby Digitial 5.1 EX - Tsjechisch
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626081289

• Joy, krachtig en volhardend
  • Times Talk

De Blu-ray Disc-uitgave van Joy heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Vrijwel alle films worden tegenwoordig digitaal gefilmd, maar dat is hier niet het geval. Het beeld van Joy heeft dan ook een wat ouderwetse uitstraling. Maar dan wel op een positieve manier, het past goed bij de sfeer. Hierdoor is er soms wel wat ruis in beeld, maar deze neemt nergens storende vormen aan. De filmstijl kent meerdere artistieke bedoelde kenmerkende elementen, zoals vormen van overbelichting. Voor zover wij kunnen beoordelen komt dit echter allemaal accuraat over op deze transfer. Er is sprake van voldoende detaillering onder verschillende omstandigheden. De kleuren zijn duidelijk na bewerkt, maar worden mooi helder weergegeven op deze transfer. Het beeld komt het beste tot zijn recht onder goed verlichte omstandigheden, maar deze transfer van Joy laat op alle momenten ruim voldoende basis zien. Er zijn geen defecten in het beeld waargenomen.

Joy wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 audio track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Ondanks dat je dat niet zo verwachten bij een ‘praatfilm’ als deze, wordt er ook goed gebruik gemaakt van de achterste speakers. Dit zit dan vooral in de omgevingsgeluiden. Het zorgt in ieder geval voor een meer complete ervaring. De dialogen, het belangrijkste, zijn altijd heel helder en goed verstaanbaar. De prioritering en plaatsing van de verschillende elementen is prima en er zijn geen tekortkomingen in het geluidsbeeld.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder omschreven. Ze zijn in HD beeldkwaliteit, hebben Dolby Digital 2.0 (224kb/s) audio en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Joy, krachtig en volhardend (20 min.)
Dit is een vrij algemene making of, maar wel met wat leuke diepgang via de interviews.

Times talk (68 min.)
Met Jennifer Lawrence, David O. Russel en Maureen Dowd. Voor wie meer diepgang wil is dit een interview dat zowel breed gaat als de diepte in. Gezien de speelduur is hier ook ruim de tijd voor.

Deze extra bevat een handjevol foto’s en is binnen 1 minuut bekeken. Daarmee is deze feitelijk bijna overbodig.

Joy is van kind af aan al in staat om met goede ideeën te komen voor nieuwe producten. Als volwassene wil ze hier werk van maken en succesvol ondernemer worden, maar ze moet dit zien te combineren met een druk gezinsleven. Joy is de vierde samenwerking van deze regisseur en hoofdrolspelers en dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten. Het acteerwerk is sterk, het verhaal degelijk maar nergens verrassend. De BD-uitgave is prima verzorgd met goede beeld- en geluidskwaliteit en een paar extra’s.