Boardwalk Empire - Seizoen 5

18-03-2015

6.6

Boardwalk Empire - Seizoen 5 (DVD)

Nu het einde van de drooglegging nadert hoopt Nucky Thompson (Steve Buscemi) een grote slag te slaan. Voordat de alcohol weer overal rijkelijk mag vloeien wil hij zorgen voor een exclusieve importdeal met het Cubaanse Bacardi en een deel bezitten van de graanproductie die straks enorm profiteren van de verhoogde vraag naar rum en bier. Zijn rivalen zitten echter ook niet stil, waaronder Al Capone (Stephen Graham), 'Lucky' Luciano (Vincent Piazza) en Meyer Lansky (Anatol Yusef). Nu de tijd echt begint te dringen en het net rond Nucky begint te sluiten, denkt hij terug aan waar hij vandaan komt, wat hij heeft moeten doen om succes te krijgen. De vraag is of hij ooit ver van het verkeerde pad af kan wijken.

Ondanks een grote schare toegewijde kijkers is Boardwalk Empire voor HBO nooit het kijkcijferkanon geweest waar op gehoopt was. Na een inhoudelijk sterk vierde seizoen werd kort daarop aangekondigd dat er nog één keer naar Nucky zou worden teruggekeerd. Hoewel er een duidelijke opzet werd gegeven naar een gelaagd en veelzijdig vijfde seizoen, werden de makers hierdoor gedwongen hun ambitie te temmen en in acht afleveringen een gepast einde te maken aan Boardwalk Empire. Een lastige, maar niet onmogelijke opgave. Boardwalk Empire is nog steeds één van de mooiste series om naar te kijken. Er is enorm veel werk in gestoken om de sfeer van de drooglegging van het scherm te laten spatten. Het acteerwerk is op een enkeling na van de bovenste plank, wat je als kijker wederom in de serie zuigt. Dit zijn over de loop der jaren echter zaken die kijkers zijn gaan verwachten. Het belangrijkste is het verhaal dat verteld wordt. Voor het eerst in de serie is er voor gekozen om verschillende jaren vooruit in de tijd te gaan, zodat het afsluitende seizoen zich in een historisch interessante periode zou plaatsvinden. Een begrijpelijke keuze, waardoor helaas wel bepaalde intrigerende personages opeens verdwenen zijn. Op die manier is er wel meer ruimte gecreëerd om de overgebleven karakters het einde te geven wat ze verdienen. Of zo lijkt het.
Boardwalk Empire – Seizoen 5 zit in een spagaat waar al vrij snel niet meer uit te komen is. Er wordt aanzienlijk veel tijd besteed aan het humaniseren van Nucky Thompson, die de gehele serie één van de meest oninteressante personages is gebleken. Met veel moeite en aandacht wordt de jeugd van Nucky uitgebeeld en zijn transformatie van jongen die nooit geluk heeft naar een sluwe, berekenende politicus. Daarbij komen wij meer te weten over zijn ontmoeting en relatie met Gillian Darmody (Gretchen Mol), die hem tot dusver in de serie vrij koud heeft gelaten. Of je aan het einde van dit seizoen echt om Nucky bent gaan geven is nog maar de vraag, zeker omdat Steve Buscemi ook in Boardwalk Empire – Seizoen 5 weinig sympathie opwekt. Veel belangrijker nog, de tijd die hieraan wordt besteed gaat ten koste van bestaande personages, wiens verhaallijnen nu in vrij korte tijd moet worden afgerond. Geregeld wordt er gezocht naar de makkelijkste manier om dit te doen, hoe geforceerd dit ook mag zijn. Chalky White (Michael K. Williams) en Dr. Narcisse (Jeffrey Wright) zijn hier voornamelijk de dupe van, tot dusver stuk voor stuk zeer sterke personages en acteurs. De historische karakters zoals Meyer Lansky en Lucky Luciano zijn vervallen tot een reeks historische gebeurtenissen, ogenschijnlijk zonder echte interesse van de acteurs of de seriemakers. In verschillende gevallen is gelukkig er wel een einde gevonden dat echt bij het karakter past. Nelson van Alden (Michael Shannon) en Al Capone (Stephen Graham), die al sinds het begin van de serie elke scène stelen waarin ze zitten, zijn hier het beste voorbeeld van. Ondanks alle grootse opbouw eindigt Nucky's verhaallijn erg geforceerd, hoe mooi de makers het er ook uit hebben laten zien. Concluderend is Boardwalk Empire – Seizoen 5 niet het einde wat deze serie had verdiend. Er is veel om van te genieten, maar sommige keuzes van de makers maken deze laatste acht afleveringen vooral een teleurstellende zit.

Genre: Misdaad, TV
Speelduur: 440 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Pools, Tsjechisch
Uitgever: Warner Home Video
EAN: 5051888209080

• Season 4 Recap
  • Scouting the Boardwalk
  • 2 afleveringen van The Knick

Op deze DVD-uitgave van Boardwalk Empire - Seizoen 5 worden alle acht afleveringen in het anamorfe 1.78:1 beeldformaat gepresenteerd. In dit seizoen is niet veel afgeweken van de Boardwalk Empire-stijl, die voornamelijk bestaat uit veel bruin- en grijstinten. De scènes in Cuba zijn iets warmer en Nucky's jeugd oogt net iets frisser dan de rest van de serie, wat hoogstwaarschijnlijk een bewuste keuze van de maker is geweest. Alles oogt scherp op de voorgrond, maar wordt snel wat vaag naarmate karakters/gebouwen ed. zich meer op de achtergrond begeven (zie Al Capone in het midden van afbeelding 3). Er is sprake van een hoge zwartwaarde en redelijk verzadigde kleuren, wat de serie een filmische sfeer geeft. Af en toe oogt het beeld iets te flets of iets te donker, deels door de voornamelijk natuurlijke manier van belichten. Vooral in de donkere plekken zijn compressieblokken te bespeuren en hier en daar is er gebruik gemaakt van edge enhancement. Gelukkig is dit nergens echt storend. Al met al gaat het hier om een prima beeldkwaliteit.

Boardwalk Empire is voorzien van de oorspronkelijke Engelse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448 kb/s). Daarnaast zijn er nog een Franse DD 5.1-track en Poolse en Tsjechische stereo-track aanwezig. Hieronder zal de originele Engelse soundtrack worden besproken. Zoals gebruikelijk worden de dialogen via het middenkanaal gepresenteerd. Ze zijn scherp en duidelijk, hoewel sommige acteurs wat binnensmonds praten. Waar het audiotrack nog meer straalt, is in de omgevingsgeluiden, die elke scène verrijken. Vooral de vele beelden op en rond de promenade (boardwalk) zijn hierdoor een genot om naar te kijken en luisteren. Ook de geluidseffecten zijn erg gelaagd en divers, waardoor je als kijker constant geboeid blijft, in ieder geval door wat er te horen is. Het LFE-kanaal komt hier en daar in actie als er veel wordt geschoten. Een uitstekende geluidskwaliteit.

Deze DVD-uitgave van Boardwalk Empire – Seizoen 5 bestaat uit drie schijven met drie afleveringen op de eerste twee en de resterende twee op de laatste disc. In het Engelstalige hoofdmenu kunnen de afleveringen geselecteerd worden, naast het instellen van de taal. Vanuit hier zijn ook de verschillende extra's te bekijken. De extra's van deze DVD-uitgave zijn gelijk aan die op de Blu-ray Disc-uitgave.

Season 4 Recap (10 min)
Een extra die niet op de DVD-hoes staat aangegeven, maar wel nuttig is voor diegenen die graag hun geheugen willen opfrissen over het vorige seizoen. Een handige extra.

Scouting the Boardwalk
Voor alle afleveringen is er een kort filmpje (2 tot 3 minuten) waarin een belangrijke locatie besproken wordt voor de respectievelijke aflevering. Dit toont wederom hoeveel moeite er in het selecteren van de locaties voor Boardwalk Empire is gestoken. Op den duur wel wat herhalend, maar redelijk interessant.

De helft van de afleveringen is voorzien van ondertiteld audiocommentaar, waar onder meer Boardwalk Empire-bedenker Terrence Winter, regisseur Tim van Patten en hoofdrolspeler Steve Buscemi aan het woord komen. Het voornaamste sentiment is vooral trots voor dit laatste seizoen, inclusief schouderklopjes aan elkaar. Verder wordt er zoals in eerdere seizoenen ingegaan op hoe verschillende scènes tot stand zijn gekomen en krijgen acteurs (verdiende) lof.

Twee afleveringen van The Knick
Puur ter promotie zijn er op deze DVD-uitgave van Boardwalk Empire – Seizoen 5 ook twee afleveringen van de nieuwe tv-serie The Knick op een aparte schijf aanwezig. Voor de geïnteresseerden.

Nu het einde van de drooglegging nadert, moet Nucky er alles aan doen om zijn macht te behouden. Boardwalk Empire - Seizoen 5 moest binnen acht afleveringen een eind maken aan deze gangsterserie. Helaas is de focus teveel gelegd op oninteressante personages waardoor de rest gehaast en geforceerd overkomt. Een jammer slot, wat er wel nog steeds prachtig uitziet. Op technisch gebied is er weinig te klagen. Qua beeld zijn er wat artefacten op deze DVD-uitgave, maar nergens storend. Het audio is van een hoge kwaliteit. In tegenstelling tot de uitgaven van vorige seizoen, zijn de extra's voor dit vijfde seizoen schaars. Dit is teleurstellend, zeker omdat er een online verschillende andere extra's – zoals een drie kwartier durend afscheid van de serie door iedereen die eraan heeft meegemaakt – makkelijk op te sporen zijn. Concluderend is Boardwalk Empire – Seizoen 5 een gehaast einde aan een serie die beter had verdiend. Er is genoeg om van te genieten, maar teleurstelling regeert.