The Captive

Ferdi Akkulak
20-03-2015

7

The Captive (DVD)

Matthew (Ryan Reynolds) is samen met zijn negenjarige dochtertje Cassandra (Peyton Kennedy) een eindje aan het rijden met de auto. Wanneer Matthew zijn dochter voor een paar minuten alleen achterlaat in de auto om iets in een winkel te halen, verdwijnt ze op onverklaarbare wijze. Dit tot grote opzet en woede bij zijn vrouw Tina (Mireille Enos). Rechercheurs Nicole (Rosario Dawson) en Jeffrey (Scott Speedman) nemen de zaak volledig op hun. Er zijn inmiddels acht jaar verstreken sinds de verdwijning van Cassandra. Plotseling worden er diverse verontrustende bewijzen gevonden dat zij nog steeds in leven is. Vanaf dat zekere moment wordt alles op alles gezet om het mysterie op te lossen en om Cassandra terug te vinden.

The Captive is geschreven en geregisseerd door de met een Oscar genomineerde Atom Egoyan (The Sweet Hereafter, Adoration, Devil's Knot). De cast wordt geleid door Ryan Reynolds (The Proposal, Safe House), Scott Speedman (Underworld, The Strangers), Rosario Dawson (Sin City, Death Proof) en Mireille Enos (World War Z, If I Stay). De film werd vorig jaar bij het filmfestival in Cannes genomineerd voor de felbegeerde Palme d'Or. The Captive is een interessante drama/thriller. De eerste helft van de film weet niet zodanig te overtuigen, dit met name door de opmerkelijke tijdsprongen die het verhaal maakt. Dit zal alleen maar voor verwarring zorgen bij de kijker en vormt geen verdere toegevoegde waarde. Er is weinig tot geen spanning aanwezig in de film, wat alleen maar opsomt dat de trailer misleidend te noemen is. De acteerprestaties van de acteurs zijn uitstekend, met name de vertolkingen van Ryan Reynolds en Mireille Enos. De film is prachtig in beeld gebracht en de soundtrack is meevoerend. Aangezien er vrijwel veel in het begin van de film wordt weggegeven, bevat The Captive maar weinig verrassingen. Het verhaal blijft echter wel intrigeren van begin tot einde. De karakters worden goed aan ons geïntroduceerd en krijgen ieder een uitstekende ontwikkeling met zich mee. Ondanks dat de kijker aan het begin van de film op de proef wordt gesteld met een aaneenschakeling van tijdsprongen die van het heden naar het verleden gaan en andersom is The Captive toch het bekijken waard. Het verhaal is bijzonder om te volgen en de acteerprestaties zijn van hoog niveau. Regisseur Atom Egoyan heeft betere films op zijn naam staan, maar The Captive is zeker geen misser.

Genre: Thriller
Speelduur: 112 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033102

The Captive wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe, 2.35:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit op deze DVD-uitgave is van hoog niveau. De kleuren ogen in zowel de dag- als nachtscènes uitstekend. Het oog voor detail is ook zeer bijzonder op deze DVD-uitgave, dat komt voornamelijk omdat er veel sneeuw in de film te zien is en omdat de camera veelvuldig de focus goed legt op personen en objecten. Af en toe verliest het beeld haar scherpte, maar dat komt niet vaak voor. Vreemd ogend schaduwdetail is bijna nooit zichtbaar tijdens de film. The Captive heeft een prima beeldskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en is netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van The Captive bevat naast een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engelstalig audiospoor ook een DTS 5.1 (754 kb/s) Engelstalig audiospoor. Wat opvalt is dat de Dolby Digital 5.1-track aan de teleurstellende kant is. De geluiden zijn voornamelijk zeer zacht waardoor het geluid verhoogd moet worden. Dit probleem was echter niet het geval bij de DTS 5.1-track, die naar behoren is. De dialogen zijn goed te verstaan vanuit de centerspeaker. De muziek in de film komt ook netjes uit de frontspeakers. Wat wel noemenswaardig is, is dat de omgevingsgeluiden met de Dolby Digital 5.1-track heel erg goed te horen zijn. Bij de DTS 5.1-track zijn de details in de surroundkanalen iets meer te onderscheiden. The Captive heeft al met al een goede geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Na het opstarten van de DVD-schijf komen we in een keuzemenu terecht waarin de kijker de ondertiteling kan selecteren. Vervolgens start de film meteen, er zijn geen extra's aanwezig op de DVD-uitgave van The Captive. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Op buitenlandse uitgaves van The Captive staan er echter verwijderde scènes, een alternatief einde, een featurette en audiocommentaar van de regisseur als extra's. Een groot gemis op deze DVD-uitgave.

De werelden van Matthew (Ryan Reynolds) en Tina (Mireille Enos) storten volledig in wanneer hun negenjarige dochtertje Cassandra (Peyton Kennedy) op onverklaarbare wijze komt te verdwijnen. Acht jaar na de verdwijning komen er echter diverse verontrustende bewijzen boven water die duiden dat Cassandra nog steeds in leven is. The Captive is een redelijk goede film die een rommelige eerste helft kent. De acteerprestaties van de acteurs zijn indrukwekkend, visueel is de film prachtig en het verhaal is van begin tot einde interessant om te volgen. De film is het bekijken waard, zeker voor de liefhebbers van de cast en regisseur. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn goed verzorgd, maar helaas bevat de DVD geen extra's.