Deliver Us From Evil

Ferdi Akkulak
13-02-2015

8

Deliver Us From Evil (DVD)

Twee politieagenten uit New York, Ralph Sarchie (Eric Bana) en Butler (Joel McHale), onderzoeken een serie onverklaarbare en gruwelijke misdaden. Als ze erachter komen dat ze van bovennatuurlijke aard zijn, moet Sarchie de hulp inschakelen van de onorthodoxe priester Joe Mendoza (Edgar Ramírez). Hij is gespecialiseerd in de rituelen van het exorcisme en samen bestrijden ze de vele ijzingwekkende zaken van demonische bezetenheid. Het wordt een spannende strijd tegen de klok, vooral als een van de bezetenen Santino (Sean Harris) Sarchie's vrouw Jen (Olivia Munn) en dochter Christina (Lulu Wilson) in gevaar brengt.

Deliver Us From Evil is gebaseerd op het boek Beware the Night van politieagent Ralph Sarchie met daarin zijn griezelige en 'waargebeurde' zaken. De film is geschreven en geregisseerd door Scott Derrickson, die ons eerder de horrorfilms The Exorcism of Emily Rose en Sinister leverde. De film is geproduceerd door Jerry Bruckheimer, die eerder films als Top Gun en Con Air produceerde. De cast wordt geleid door Eric Bana (Black Hawk Down, Star Trek), Edgar Ramírez (Domino, The Bourne Ultimatum), Olivia Munn (Iron Man 2, Magic Mike), Sean Harris (Harry Brown, Prometheus) en Joel McHale (What's Your Number?, Ted). Deliver Us From Evil is een spannende film met voldoende verrassingselementen. De acteerprestaties zijn deels in orde, met hele goede vertolkingen van Edgar Ramírez en Olivia Munn. Het verhaal steekt mooi in elkaar en de film heeft een goede ontknoping. De film had veel beter kunnen uitpakken als de speelduur 20 minuten korter was geweest. Soms maakt de film het onduidelijk voor de kijker wat voor soort genre het probeert te zijn: horror, bovennatuurlijke thriller, drama? Niet alle personages zijn even interessant, maar de uitwerkingen van de personages zijn zeer goed te noemen. De regie van Scott Derrickson is geweldig en de spannende muziek tijdens de film werkt effectief. Er had in het middenstuk van de film wel wat meer spanning mogen zitten, maar daartegenover staan gelukkig interessante karakterontwikkelingen. Ook noemenswaardig zijn de uitstekende make-up-effecten die volledig weten te overtuigen. Deliver Us From Evil is een redelijk geslaagde horrorfilm met een aantal goed getimede schrikmomenten, een luguber sfeertje en over het algemeen een prima cast. De film is zonder twijfel het bekijken waard, zeker voor de horrorfilm-liefhebbers.

Genre: Drama, Horror, Thriller
Speelduur: 114 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609650709

• Audiocommentaar van de regisseur
  • Illuminating Evil: Het maken van Deliver Us From Evil

Deliver Us From Evil wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in een anamorf 2.40:1 beeldformaat. Het beeld is van uitstekende kwaliteit. In zowel de dag- als nachtscènes is het beeld zeer scherp en er valt weinig tot geen schaduwdetail te bespeuren. Op heel weinig fronten valt er iets op of aan te merken over het beeld. Deliver Us From Evil heeft een nette beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling staat netjes onderin het beeld en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van Deliver Us From Evil bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid is van zeer goede kwaliteit op deze DVD-uitgave. De dialogen zijn altijd duidelijk verstaanbaar en komen zuiver vanuit de centerspeaker. In Deliver Us From Evil speelt de muziek een belangrijke rol en wordt je meegevoerd door de dynamische geluiden uit de frontspeakers. Er wordt ook bijzonder veel gebruik gemaakt van de surroundkanalen en dat is goed om te zien bij een horrorfilm. Deliver Us From Evil heeft ruimschoots voldoende geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Deliver Us From Evil krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een statisch menu met achtergrondmuziek terecht. Hierin zijn een tweetal aan extra's te vinden. Leuk om te bekijken na de film en zeker heel informatief, maar er zijn iets meer extra's te vinden op de Blu-ray Disc-uitgave van Deliver Us From Evil. Alle extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaar van de regisseur
De kijker krijgt de optie om de film te bekijken met audiocommentaar van regisseur Scott Derrickson. De regisseur bespreekt interessante onderwerpen en brengt een aantal leuke weetjes aan tafel. Een uitstekende en goed geformuleerde audiocommentaar die het beluisteren meer dan waard is.

Illuminating Evil: Het maken van Deliver Us From Evil (13 min.)
Een korte, maar gedetailleerde making-of featurette waarin we interviews te zien krijgen met de cast en crew en de echte Ralph Sarchie. In deze featurette worden de connecties gemaakt tussen het boek met waargebeurde zaken van Sarchie en de gebeurtenissen in de film. Ook krijgen we meer achtergrondinformatie over de personages en worden de verschillende locaties besproken waar de film werd opgenomen.

Twee politieagenten uit New York onderzoeken een serie bizarre misdaden. Wanneer de ene agent erachter komt dat de misdaden van bovennatuurlijke aard zijn, moet hij de hulp inschakelen van een onorthodoxe priester. Hij is gespecialiseerd in de rituelen van het exorcisme en samen slaan ze de handen ineen om de vele gruwellijke zaken te bestrijden. Deliver Us From Evil is een redelijk geslaagde film die vooral inhouddelijk meer weet te bieden dan de meeste horrorfilms van tegenwoordig. De regie van Scott Derrickson is zeer goed en de acteerprestaties zijn over het algemeen overtuigend. Er had af en toe wel wat meer spanning ingekund en de speelduur is een beetje aan de lange kant. Deliver Us From Evil bevat een aantal goed getimede schrikmomenten, heeft een effectieve soundtrack en profiteert ook van uitstekende make-up effecten. Zeker het bekijken waard, vooral voor de liefhebbers van horrorfilms, al is het maar voor een keer. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn van uitstekende kwaliteit. De extra's zijn wel wat aan de magere kant, maar zeker niet onmisbaar.