Deux Jours, Une Nuit

07-11-2014

7.2

Deux Jours, Une Nuit (DVD)

Sandra Bya (Marion Cotillard) heeft net een depressie achter de rug en wil weer terugkeren op de werkvloer. Daar is ze echter overbodig geworden en haar baas M. Dumont (Batiste Sornin) wil haar ontslaan, terwijl de andere collega’s ieder een bonus van 1000 euro krijgt. Collega Juliette (Catherine Salée) is solidair met Sandra en vraagt aan M. Dumont om een stemming onder de collega’s. Als de meerderheid hun bonus wil inleveren, mag Sandra haar baan houden. Manu (Fabrizio Rongione), de man van Sandra, geeft haar de meeste kans om de stemming te winnen als ze alle collega’s afgaat om hen te overtuigen om op haar te stemmen. Sandra beseft dat dit de meeste kans heeft en heeft twee dagen om haar collega’s om te praten. De vraag is of ze voldoende tijd en energie heeft om iedereen te spreken.

De Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne maken met grote regelmaat een film. Zo ongeveer elke drie jaar komen ze met een nieuwe. Na het geslaagde Le Gamin Au Vélo uit 2011 komen ze nu met Deux Jours, Une Nuit. De films van de broers Dardenne kenmerken zich niet alleen door hun observerende filmstijl, maar ook door hun sociaal-dramatische onderwerpen. Je zou ze de Ken Loach van België kunnen noemen. Hun films draaien altijd om dilemma’s en keuzes. Dat is ook in Deux Jours, Une Nuit weer sterk aanwezig. Zestien collega’s van een van ziekteverlof terugkerende werkneemster moeten kiezen tussen hun bonus of het ontslag van deze werkneemster. Voor de een ’n blijkbaar makkelijke keuze, de ander ligt er nachten wakker van. De protagonist van dit verhaal is de werkneemster Sandra, fantastisch neergezet door de Franse actrice Marion Cotillard (La Vie en Rose, Inception). De camera volgt haar continu in haar dappere strijd om de stemmen voor haar te winnen. Haar strijd met de collega’s, maar vooral ook de strijd met zichzelf om deze stap te durven maken wordt zo overtuigend door Cotillard gespeeld dat je er een brok van in de keel krijgt. Vooral haar non-verbale communicatie is bijzonder sterk. Ze krijgt ook alle ruimte om zich te uiten, want de shots zijn lang, zonder onderbrekingen. Elk bezoek aan een collega is een lange opname van enkele minuten, waarin Sandra met overredingskracht het gesprek ingaat en – al naargelang de uitkomst van het gesprek – met grote teleurstelling of blijdschap vertrekt. En dan toch zo min mogelijk emotie laten zien aan de betreffende collega. De broers Dardenne namen een gok met de keuze van Cotillard, want ze hadden nog nooit met een buitenlandse acteur of actrice gewerkt. En al zeker niet met een persoon met naam en status, iets wat Cotillard inmiddels wel bereikt heeft. Maar het heeft uiteindelijk erg goed uitgepakt, want het spel is voortreffelijk. Dat de film wat minder sterk is dan z’n voorgangers wordt de broers dan ook vergeven. Dat heeft puur met het verhaal te maken, wat op zich boeiend is, maar na een aantal gesprekken tussen Sandra en haar collega’s ken je het allemaal wel. Dat hoeft allemaal niet zo lang te zijn, je weet het na een tijdje wel. Dit neemt niet weg dat Deux Jours, Une Nuit een prachtige karakterstudie is over een de kracht en emoties van een vrouw die anderen dwingt om een keuze te maken. Een keuze die voor haar slecht kan uitpakken. Dat alleen al maakt het zeer de moeite waard om de film gezien te hebben.

Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 2.0 - Audio Descriptie
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939772917

• Interviews
  • De Sociale Werkelijkheid

Deux Jours, Une Nuit heeft een 1.85:1 anamorf beeldformaat. Het beeld is digitaal opgenomen, maar oogt filmisch. Veel scènes zijn uit de hand gedraaid, met een licht bewegende camera. Niet alles is altijd even scherp, veel shots ogen juist behoorlijk soft. Close ups zijn iets scherper, maar ook deze zijn lang niet altijd even gestoken scherp. Het contrast is redelijk goed, maar de detaillering blijft wat achter, mede ook door de onscherpte van het beeld. De kleuren tonen heel natuurlijk en zijn nooit heel erg verzadigd. Op zich dus een heel redelijke beeldkwaliteit, zij het dat de scherpte wel wat beter had mogen zijn.

De DVD van Deux Jours, Une Nuit heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack in de oorspronkelijke Franse taal. Daarnaast is er nog een audio descriptie in het Frans aanwezig. De gebroeders Dardenne werken altijd met dezelfde geluidsman en hij neemt zijn geluid in stereo op, welk vaak zo goed is dat het direct onder de film wordt gebruikt, aangevuld met extra omgevingsgeluiden en effecten. Dat zorgt voor een heel naturel klinkend geluid, waarbij dialogen prima in de omgeving opgaan, zonder hun overredingskracht of verstaanbaarheid te verliezen. Ze komen altijd keurig uit het midden en waar nodig nog extra uit de frontspeakers. De omgevingsgeluiden staan lekker hard in de mix en men schroomt niet om ‘lelijke’ geluidseffecten als vliegtuigen of verre zaagmachines in het geluidsbeeld aan te brengen. Zoals gewoonlijk gebruiken Jean-Pierre en Luc Dardenne geen muziek in hun film en deze keer zelfs ook niet tijdens de aftiteling. Dat maakt deze geluidstrack er zeker niet minder op.

De DVD heeft een statisch menu, waarbij ook een link naar een aantal extra’s is opgenomen. Alle extra’s zijn in 1.78:1 beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview met de gebroeders Dardenne (13½ min)
De broers vertellen over hoe ze op het idee voor de film zijn gekomen en wat ze met deze film willen vertellen. Ze zijn vol lof over actrice Marion Cotillard en ze geven uitleg waarom ze zulke lange opnames gebruiken.

Interview met Marion Cotillard (11½ min)
Cotillard was erg verrast, maar ook vereerd dat ze de rol kreeg. Ze geeft haar visie op de werkwijze van de regisseurs Dardenne, die tijdens de opnames vaak aan de kijker denken. De manier van repeteren was nieuw voor haar, maar vond het wel een prettige werkwijze. Tevens vertelt ze waar haar inspiratie voor de rol vandaan heeft. Tijdens het interview is een vervelende toon te horen, die blijkbaar tijdens de opname al aanwezig was.

Interview met Fabrizio Rongione (13 min)
Fabrizio heeft al veel vaker met de gebroeders Dardenne gewerkt en hij grijpt in het begin van het interview terug over de beginperiode van hun samenwerking. Daarna gaat hij verder over de nieuwe film en het ondersteunende karakter van zijn personage. Het is een nogal pretentieus interview.

De Sociale Werkelijkheid (4 min)
Een aantal mensen wordt een paar scènes uit de film getoond waarin Sandra aan collega’s vraagt om haar te steunen of hun bonus te behouden. Daarna wordt aan deze mensen hun reactie gevraagd naar zo’n situatie. Het blijkt iets wat regelmatig voorkomt. De bedrijven waar deze mensen werken hebben bijna allemaal een constructie waarbij de werknemers wordt gevraagd om geld in te leveren om het bedrijf overeind te houden.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film.

Sandra wil terugkomen op het werk, maar daar is ze inmiddels overbodig geworden. Haar collega’s krijgen allemaal een bonus van 1000 euro. Sandra en een collega weten hun baas zo ver te krijgen dat er een stemming komt. De collega’s wordt gevraagd hun bonus in te leveren, zodat Sandra haar baan kan houden. Deux Jours, Une Nuit is wederom een sociaal-drama van de Belgische filmmakers Jean-Pierre en Luc Dardenne. Het is niet hun sterkste film, maar het werkelijk fantastische acteerwerk van Marion Cotillard maakt alles goed. De DVD-uitgave kent een voldoende beeld- en uitstekende geluidskwaliteit en heeft ook een aantal extra’s.