Gamin Au Vélo, Le

09-12-2011

7.7

Gamin Au Vélo, Le (DVD)

Cyril Catoul (Thomas Doret) is 12 jaar en door zijn vader in een opvanghuis voor jongeren geplaatst. De afspraak is dat zijn vader Guy (Jérémie Renier) hem na een maand weer komt ophalen als hij zijn zaakjes weer op orde heeft. Maar hij komt niet terug en als Cyril hem probeert te bellen blijkt de telefoon afgesloten en ook de huur van hun appartement is opgezegd. Cyril is razend en zet alles op alles om zijn vader te vinden. De plaatselijke kapster Samantha (Cécile De France) komt toevallig op zijn pad terecht en gaat ermee akkoord hem in de weekenden op te vangen. Maar de speurtocht naar vader heeft Cyrils prioriteit.

De gebroeders Dardenne, Jean-Pierre en Luc, staan bekend om hun sociaal zeer bewogen dramafilms, zoals L'Enfant, Le Fils, Rosetta en La Promesse. Stuk voor stuk films waarin dilemma's en hartverscheurende keuzes een grote rol spelen. Le Gamin Au Vélo is niet anders. Hoe voelt een twaalfjarig jongentje zich als hij door zijn vader in de steek wordt gelaten? De gebroeders weten dat pijnlijk duidelijk te maken in een ijzersterke film, waarin zonder al te veel woorden en zonder uitleg de situatie duidelijk wordt en je de innerlijke woede van Cyril voelt zinderen. Met zo weinig mogelijk camerabewegingen en sober spel geeft deze film een goed beeld van de eenzame wereld van het in de steek gelaten jochie en zijn gevecht om ergens, waar dan ook, een veilige plek te hebben.
Het sterke spel van beginnend acteur Thomas Doret maakt indruk. Eigenlijk is het een heel heftig verhaal, maar door het pure acteren en het juist niet al te veel uitleggen van de karakters lijkt het in eerste instantie gewoon een verhaal. Maar daaronder liggen de onuitgesproken emoties en de vragen die opborrelen: waarom kan of wil Guy niet voor zijn zoontje zorgen, waarom trekt Samantha zich het lot van Cyril zo aan? Allemaal vragen die niet beantwoord worden, maar gek genoeg mis je dat uiteindelijk niet. Het maakt nieuwsgierig, maar het onbeantwoord laten van deze vragen doet absoluut niets af aan het verhaal.
De film had als eerste titel Pitbull, een naam die terugkomt in de film en die ook een goede indruk geeft van de vechtlust van Cyril. Maar uiteindelijk is de naam toch veranderd in het neutralere Le Gamin Au Vélo ofterwijl: Het Kind op de Fiets. Ik denk dat deze titel heel geschikt is voor de film. Het heeft hetzelfde neutrale karakter als de manier waarop er gefilmd is en waarop de karakters vorm hebben gekregen. Zoals altijd wordt er veel met de handheld camera gedraaid, hoewel het lijkt alsof er wat meer afstand is genomen dan bij vorige films. Toch blijft het een indringend geheel en krijg je als kijker regelmatig een brok in de keel.
De film heeft verschillende prijzen gewonnen voor onder andere Beste Film en ook Thomas Doret heeft voor zijn rol een prijs ontvangen. Le Gamin Au Vélo is een sterke film die bij de kijker nog een paar dagen nawerkt. Een aanrader voor liefhebbers van goed drama!

Jaar: 2011
Speelduur: 87 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939148880

• Promotietrailer
  • Interview met Cécile de Frans
  • Terug naar Seraing

Le Gamin Au Vélo staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is ruim voldoende. De scherpte is niet altijd even optimaal, zeker de wat ruimere shots ogen wat soft, maar de details blijven voldoende overeind. Datzelfde geldt in donkere delen, waarbij contrast en schaduwdetail prima in orde zijn. Wat vooral opvalt bij deze film zijn de frisse en heldere kleuren. Die worden uitstekend weergegeven. Er is bewust gekozen om felle accenten in de kleuren te gebruiken, zoals het rode T-shirt van Cyril, of een gele voetbal. Er is continue wat lichte grain aanwezig, maar dat maakt alleen de filmische beleving wat groter en zorgt ervoor dat het beeld er niet al te glad uitziet. Door de hoge bitrate zijn er geen compressiefoutjes te zien. Verder komen we geen vervelende artefacten tegen en verdient deze transfer dan ook een ruime voldoende.

De enige geluidstrack op de DVD van Le Gamin Au Vélo is een Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid van de Dardenne-films is altijd vrij bijzonder, omdat er altijd met een speciale stereo-techniek wordt opgenomen, de zogenaamde MS-methode. Dat zorgt voor een ruimtelijk stereobeeld in de voorste kanalen. Dat houdt in dat dialogen niet automatisch alleen uit het centerkanaal komen, maar 'meegaan' met de cameravoering. Als iemand buiten beeld verdwijnt, gaat de dialoog mee die richting op. De surroundkanalen worden niet vergeten en worden veelvuldig gebruikt voor atmosfeergeluiden en de spaarzame muziek. Het geheel klinkt erg naturel en verzorgd, waarbij de dialogen goed verstaanbaar blijven en qua ruimtelijkheid uitstekend bij het beeldkader passen. Dat resulteert in een mooie en sfeervolle geluidstrack.

De DVD heeft een anamorf menuscherm in 1.85:1 beeldformaat met een fragment uit de themamuziek van de film als achtergrondgeluid. De hieronder beschreven extra's zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Terug naar Seraing (32 min)
Een aantal scènes die worden uitgelegd en beschreven door de gebroeders Dardenne. Dit item is vooral filmtechnisch interessant: ze geven uitleg over hoe ze de camera hebben geplaatst en waarom, wat hun
keuzes en overwegingen zijn geweest.

Interview met Cécile de France (19 min)
Het interview met Cécile de France is heel leuk. Zij vertelt bijvoorbeeld over haar voorbereiding voor deze film die vooral bestond uit het leren knippen (van haar). Ze is in deze film tenslotte kapster en ze wilde dat zo echt mogelijk laten lijken. Daarvoor heeft ze zelfs stage gelopen bij een kapsalon in Luik. Ook vertelt ze dat ze in deze film juist erg moest leren om niet alles te willen uitbeelden in haar rol. Ze moest vooral Samantha “zijn” en niet het karakter willen “doen” of uitleggen. Zo was het ook belangrijk dat ze niet te veel stilstond bij de beweegredenen van haar karakter, maar dat ze zich concentreerde op het "zijn" en op de interactie met Cyril voor wie ze een moeder-en vaderfiguur moest zijn. Maar niet te moederlijk, niet te lief. Dat is goed gelukt

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 1.85:1 anamorf beeldformaat. De promotietrailers op deze DVD zijn ook van films van Jean-Pierre en Luc Dardenne.

Cyril is door zijn vader in een opvanghuis voor jongeren geplaatst. Als zijn vader hem na een maand niet komt ophalen gaat hij zelf op zoek naar hem. Hij wordt daarbij geholpen door kapster Samantha. Le Gamin Au Vélo is alweer de zoveelste goede film van de broers Jean-Pierre en Luc Dardenne. Sterk sociaal drama met uitstekend acteerwerk, vooral van de debuterende Thomas Doret als Cyril. Technisch is de DVD-uitgave prima verzorgd, zowel qua beeld als geluid. Een paar extra's geven meer achtergrondinformatie over het maken van de film. In z'n geheel gezien dus zeker een DVD die het overwegen waard is en verplichte aanschaf voor de fans van de gebroeders Dardenne.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.