Guard, The

12-03-2012

8.5

Guard, The (Blu-ray)

Sergeant Gerry Boyle (Brendan Gleeson) is politieman in een rustig dorpje in het westen van Ierland. Vandaag is de eerste werkdag van zijn nieuwe collega Aidan McBride (Rory Keenan) en het is meteen raak; in een vakantiehuisje vinden ze een dode man met een kogel in z'n hoofd. Als Wendell Everett (Don Cheadle), een zwarte Amerikaanse agent van de FBI, overkomt voor deze zaak is het duidelijk dat er iets groots aan de hand is. Aan de Ierse kust blijkt een bende drugssmokkelaars actief te zijn. Die deinzen nergens voor terug en ze zijn ook niet te beroerd om politiemensen om te kopen. Het is aan Boyle om die geneugten te weerstaan en zich te concentreren op het pakken van de smokkelaars. Door zijn racistische opmerkingen richting de FBI-agent is het echter moeilijk samenwerken. Het lijkt dan ook vrij makkelijk voor de smokkelaars om hun handel aan land te krijgen.

The Guard, van debuterend regisseur John Michael McDonagh, kan het beste omschreven worden als een combinatie van thriller en zwarte komedie. De zich geheel in Ierland afspelende film zit boordevol briljante one-liners, meestal van sergeant Gerry Boyle, maar heeft ook een vrij standaard verhaallijn. McDonagh heeft het scenario zelf geschreven en heeft een nogal onsamenhangend geheel neergepend. Is de film op het ene moment hilarisch, even later zakt het als een plumpudding in elkaar, om daarna weer fier overeind te komen via de juiste kwinkslagen en leuke vondsten. McDonagh heeft voor zijn eerste speelfilm direct een grote cast weten te strikken. Brendan Gleeson (In Bruges), Don Cheadle (Brooklyn’s Finest) en Liam Cunningham (Clash of the Titans) zijn allemaal grote namen. De karakters zijn stuk voor stuk uniek. Gerry Boyle houdt zich nergens aan de fatsoensregels. Hij is grof in de mond, asociaal en racistisch. Maar hij kan er niets aan doen, want zo zijn Ieren nu eenmaal, aldus Boyle. De gangsters filosoferen over Friedrich Nietzsche en Bertrand Russell en kunnen intens genieten van een zee-aquarium. En ook de nieuwe agent Aidan McBride en zijn vrouw hebben een bijzondere binding met elkaar. Met de invulling van de karakters zit het dus wel goed. Dat kan niet geheel van het verhaal worden gezegd dat z’n hoogtepunten, maar ook z’n dieptepunten kent. Als je de trailer hebt gezien begin je vol verwachting aan deze film, maar die worden niet geheel waargemaakt. Hoogtepunt van de film is het spel van Brendan Gleeson, die een geweldige sergeant Boyle weet neer te zetten. Gleeson en regisseur McDonagh kennen elkaar van de film In Bruges, die geregisseerd werd door McDonagh’s broer Martin. Naast de hoofdrolspelers Gleeson en Cheadle zijn ook de bijrollen leuk om naar te kijken, zoals het kleine betweterige jongetje met z’n fiets, of de Ierse man die niets van de onderzoeken van de FBI moet hebben.
Het is heel goed mogelijk dat liefhebbers van het western-genre goed uit de voeten kunnen met deze film. McDonagh refereert in The Guard naar High Noon. Boyle is de sheriff van een rustig dorpje, maar moet aan de bak als de gangsters het dorpje onveilig komen maken. Ook wat betreft de muziek, verzorgd door Calexio, neigt de film richting western. Er zijn dus voldoende elementen aanwezig om ook die liefhebbers te laten genieten van deze film. Het is alleen jammer dat het geheel wat onevenwichtig is, maar niemand zal teleurgesteld zijn na het zien van deze film. Daarvoor valt er wel degelijk voldoende te genieten van The Guard.

The Guard is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de BD-uitgave.

Genre: Komedie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045231927

The Guard staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor bijna 21 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

De beeldkwaliteit van de Blu-ray Disc van The Guard zal niet de geschiedenis ingaan als de beste ooit. De transfer heeft twee gezichten. Als we afgaan op de close-ups in de film, dan ziet het er allemaal picobello uit. De scherpte en detaillering zijn dan opperbest. Als we daarentegen de ruimere shots bekijken blijft daar weinig meer van over. Het mist de typische HD-feel die we van moderne releases op BD gewend zijn. Het oogt allemaal wat soft, de detaillering is een stuk minder en we zien vooral vrij veel posterisatie bij grote kleurvlakken in de achtergrond. Er is flink wat filmgrain aanwezig, maar storender is de mate van beeldruis die regelmatig opduikt. Kleuren zijn van een hoge verzadiging, maar dat past wel bij de film. Huidtinten blijven er daarbij vrij natuurlijk uitzien, maar als in avondscènes de schemerlamp aan gaat wordt alles wel erg geel. De transfer is zeker niet slecht en een voldoende is op z’n plaats, maar in vergelijking met andere releases behoort deze niet tot de top.

De enige aanwezige geluidstrack op de Blu-ray Disc van The Guard is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Deze voldoet zeker, maar heel spectaculair is het niet. Het mist vooral de nodige dynamiek, zeker als er geschoten wordt. Het is dan wel vooral een praatfilm, maar op de momenten dat er actie plaatsvindt knalt het niet echt uit de luidsprekers. In de eindscène vliegen de kogels je wel om de oren, maar de muziek overheerst hier. Het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen, waarbij dialogen geheel uit het middenkanaal komen. Het Engels dat door de meeste karakters wordt gesproken heeft een behoorlijk Iers accent en is daardoor niet altijd even makkelijk te volgen. Dat is op zich jammer, want sommige grappen laten zich niet of nauwelijks vertalen naar het Nederlands en de ondertiteling is niet altijd even accuraat als het om de vertaling van de one-liners gaat.

Na een aantal promotietrailers begint de film direct. Er is geen menu en er staan geen extra's op deze Blu-ray Disc-uitgave, daarvoor zul je bij een buitenlandse uitgave moeten zijn, waar onder meer een audiocommentaar, verwijderde scènes en 'achter de schermen'-features beschikbaar zijn.

Sergeant Gerry Boyle van de Ierse politie moet samenwerken met de zwarte FBI-agent Wendell Everett om te voorkomen dat een bende smokkelaars drugs aan land kunnen brengen. The Guard is een bij vlagen hilarische, dan weer onevenwichtige misdaadkomedie van regisseur John Michael McDonagh. Brendan Gleeson speelt een prima rol als de racistische en stoïcijnse Gerry Boyle met af en toe geweldige one-liners. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn voldoende, maar blinken nergens in uit. Wie op zoek is naar extra's is hier aan het verkeerde adres, want die zijn er niet. Daarvoor zul je over de grenzen moeten kijken. Voor wie op een avond onbezorgd een leuke misdaadkomedie wil kijken is The Guard zeker een optie.