Heineken Ontvoering, De

Ben H.
13-03-2012

7.5

Heineken Ontvoering, De (DVD)

9 november, 1983. Op een ogenschijnlijk normale avond in Amsterdam wordt de steenrijke biermagnaat Alfred Heineken (Rutger Hauer) samen met diens chauffeur Ab Doderer ontvoerd. Achter deze ontvoering zitten vier mannen, te weten Rem (Reinout Scholten van Aschat), Cor (Gijs Naber), Jan (Korneel Evers) en Frans (Teun Kuilboer). Wanneer zij Heineken eenzaam opsluiten in een verlaten geheime loods in het Westelijk Havengebied van Amsterdam, eisen zij een losgeld van 35 miljoen gulden. Twee dagen nadat het losgeld wordt betaald, worden Heineken en zijn chauffeur door de politie bevrijd. De daders zijn inmiddels gevlucht. Er ontstaat een psychologische machtsstrijd tussen Heineken enerzijds en de ontvoerders anderzijds, waarbij beiden elkaar geen rust meer gunnen.

Al voordat De Heineken Ontvoering in de bioscopen verscheen was deze veelvuldig in de publiciteit. Willem Holleeder spande uit vrees voor imagoschade een kort geding aan, en Peter R. de Vries uitte openlijk kritiek op de fictieve elementen die de film kenmerken. Laat duidelijk zijn dat De Heineken Ontvoering geen waarheidsgetrouwe weergave van de daadwerkelijke gebeurtenissen tracht te zijn. Regisseur Maarten Treurniet (De Passievrucht, Lijn 32) heeft er samen met scenarist Kees van Beijnum bewust voor gekozen om niet een gedetailleerde blik te werpen op een stukje vaderlandse geschiedschrijving, maar puur om een spannende en onderhoudende speelfilm te maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de film een enigszins geromantiseerd beeld van de ontvoering schetst, waarbij Treurniet veel creatieve vrijheid neemt om het verhaal van een meer dramatische ondertoon te voorzien. De opvallendste wijziging in deze filmische interpretatie is de samensmelting van Willem Holleeder en Martin Erkamps tot het fictieve personage Rem Hubrechts. Het is een doordachte keuze van de filmmakers, aangezien het personage een ontwikkeling door kan maken van een jonge, onervaren en relatief onschuldige kruimeldief tot een meedogenloze crimineel. Deze karakterstudie zorgt ervoor dat Rem zich van de andere ontvoerders onderscheidt en dat niet alle vier de personages (of vijf zonder deze samensmelting) op narratief niveau vrijwel gelijk zijn. Alhoewel deze aanpassing uitstekend binnen de visie van Treurniet past, zal het voor menig kijker die bekend is met de Heinekenontvoering wellicht vreemd zijn om naar dit fictieve personage te kijken (zeker gezien Reinout Scholten van Aschat veel fysieke overeenkomsten toont met Holleeder). “Om een interessante film te maken, moet je feit en fictie vermengen”, aldus Treurniet. Alhoewel de artistieke keuzes van Treurniet en Van Beijnum te verdedigen zijn, ben ik van mening dat het originele bronmateriaal ook zonder fictionele toevoegingen genoeg ruimte biedt voor een onderhoudende film. Sterker nog, door het gebrek aan waarheidsgehalte miste ik een bepaalde emotionele betrokkenheid die anderzijds wellicht wél bereikt zou zijn. Persoonlijk had ik hier aanvankelijk wat moeite mee, maar kan je als kijker deze drempel overkomen blijft er een prima film over. De focus in De Heineken Ontvoering ligt niet zozeer op de daadwerkelijke ontvoering zelf, maar meer op de toeloop en de nasleep hiervan. De psychologische machtsstrijd tussen Heineken en Rem staat hierbij centraal, waarbij de ervaren Hauer en de jonge Scholten van Aschat op zeer geloofwaardige en sterke wijze hun rol invullen. Het is mooi om Hauer weer eens een Nederlandstalige hoofdrol te zien vertolken, en Scholten van Aschat bewijst over hetzelfde talent als zijn vader te beschikken. Helaas zorgt dit ervoor dat de overige personages wat ondergesneeuwd raken. De rollen van Naber, Kuilboer en Evers komen minder goed uit de verf, waardoor de kijker hen nooit echt goed leert kennen. Ook is er (in de uiteindelijke cut) vrijwel geen aandacht besteed aan het personage van Doderer, wiens tekst in de film beperkt wordt tot slechts één zin. De film bouwt voort op een bepaalde voorkennis die de Nederlandse kijker reeds bezit. De plot zal daardoor wat vaag overkomen op de internationale kijker (de film is onlangs verkocht aan de Verenigde Staten) die niet over deze context beschikt. Daar staat positief tegenover dat de balans in de film goed is uitgewerkt. Halverwege de film wisselen Heineken en diens ontvoerders van positie. Waar in de eerste helft het perspectief van Rem wordt besproken, behandelt de tweede helft het perspectief van Heineken. Niet vaak wordt de aandacht zo abrupt van het ene personage op het andere personage verschoven, maar gelukkig is het een keuze die goed uitpakt. Ook mag er grote bewondering uitgaan naar het art department, die de sfeer uit de jaren tachtig feilloos weet neer te zetten. Toch bekruipt me het gevoel dat er wellicht iets meer te halen was uit het geheel. Zo zou de afspraak tussen Heineken en diens ontvoerders nadat hun straf was uitgezeten thematisch perfect in de film passen. De psychologische oorlogsvoering duurde immers nog jaren voort, ook nadat de ontvoerders waren opgepakt. Dat neemt niet weg dat De Heineken Ontvoering een prima film is geworden, mits je het beperkte realiteitsgehalte kan overkomen. Ben je geïntrigeerd door de daadwerkelijke geschiedenis die achter de film verscholen gaat, raad ik je aan om een van de vele documentaires te bekijken. Eventueel kan je ook wachten op het aankomende Amerikaanse project met Peter R. de Vries als consultant (dat diens waarheidsgetrouwe boek als uitgangspunt zal nemen) of de vierdelige miniserie met Thom Hoffman in de titelrol, die deze zomer door de Tros zal worden uitgezonden.

De Heineken Ontvoering is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de DVD-uitgave. De bespreking van de Blu-ray Disc-uitgave vind je hier.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 118 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777939338

• Teaser
  • Interview met Reinout Scholten van Aschat & Gijs Naber
  • Interview met Korneel Evers & Teun Kuilboer
  • Interview met Maarten Treurniet
  • Effect Shots
  • Videoclip Bloedgabbers – Lange Frans ft. Trijntje Oosterhuis

De Heineken Ontvoering heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit valt helaas wat tegen doordat de transfer de nodige slordigheden kent en vrij inconsistent is. Regelmatig is er lichte aliasing zichtbaar, met name tijdens scènes die berusten op wat snellere camerabewegingen. Daarnaast treedt er sporadisch ghosting op en zijn er tijdens diverse scènes compressieblokjes en edge enhancement merkbaar. Ook is er gedurende de gehele film lichte filmgrain zichtbaar, maar dat is absoluut niet storend. Daar tegenover staat dat de film in het algemeen redelijk scherp oogt, een goed contrast heeft en bovendien uitstekend verzadigde kleuren bevat. De film kent tegen het einde enkele scènes waarin Frans en Engels wordt gesproken, waarbij de ingebakken Nederlandse ondertiteling duidelijk leesbaar is en op een goede hoogte in het beeld staat geplaatst. Tijdens de Nederlandstalige scènes is er geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken.

Op de DVD is slechts één geluidstracks te vinden, namelijk de originele Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) in de Nederlandse taal. In tegenstelling tot de beeldkwaliteit is de geluidstrack van een aanzienlijk hoger niveau. Alle dialoog verschijnt duidelijk en helder uit de centerspeaker. Tijdens de vele scènes die ondersteund worden door filmmuziek of omgevingsgeluiden wordt er een mooi ruimtelijk beeld gecreëerd uit de surroundspeakers. Dit komt het meest tot zijn recht in de scène waarin de ontvoering plaats vindt. Ook wordt er hierbij een uitstekend beroep gedaan op het LFE-kanaal, wat er voor zorgt dat scène intens overkomt en afsteekt tegen de wat rustigere scènes die eraan voorafgaan. Er zijn geen beschadigingen hoorbaar.

Bij het opstarten van de disc kom je automatisch in een statisch en toepasselijk menu terecht, terwijl op de achtergrond de soundtrack van de film te horen is.

Disc 1:

De trailers van een aantal door A-Film uitgebrachte films, te weten De Heineken Ontvoering, Plan C, Isabelle en Haywire. Deze laatst is Nederlands ondertiteld.

Disc 2:

Teaser (1 min.)
Korte teaser die meer beelden van de film laat zien dan je aanvankelijk zou verwachten.

Deleted Scenes (13 min.)
Tiental verwijderde scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. Met name de scènes met Ab Doderer zijn interessant, gezien zijn aanwezigheid in de uiteindelijke cut zeer minimaal is. Het is jammer dat er geen gesproken toelichting aanwezig is, waarin Treurniet eventueel toelicht waarom hij de scènes achterwege heeft gelaten.

Behind the Scenes (11 min.)
De gebruikelijke korte blik achter de schermen. Cast en crew komen tijdens de draaidagen aan het woord en praten over hun dagelijkse bezigheden, terwijl hun bevindingen worden afgewisseld met beelden uit de film. Alhoewel het een leuke sfeerimpressie is, voegt het inhoudelijk weinig toe.

Interview met Reinout Scholten van Aschat & Gijs Naber (15 min.)
Interessant interview waarin de acteurs hun betrokkenheid bij het project toelichten en spreken over de ervaringen die ze op de set hebben opgedaan. De interviewster is door de rumoerige achtergrondgeluiden af en toe lastig te verstaan, maar door haar beperkte inbreng is dat niet zo erg.

Interview met Korneel Evers & Teun Kuilboer (13 min.)
Soortgelijk interview als met Scholten van Aschat en Naber (met een eveneens soms lastig verstaanbare interviewster), waarbij het plezier van de acteurs de boventoon voert. Inhoudelijk voegt het minder toe dan de andere interviews.

Interview met Maarten Treurniet (14 min.)
In tegenstelling tot de twee bovenstaande interviews is het interview met Treurniet serieuzer van aard. De filmmaker verdedigt en becommentarieert zijn artistieke keuzes, en geeft een wat beter inzicht in de totstandkoming van de film. Met afstand het interessantste interview.

Effect Shots (2 min.)
Overzicht van de toegepaste CGI (computer gegenereerde beelden) in de film. Steeds volgt er een vergelijking van het originele shot met het bewerkte shot.

Videoclip Bloedgabbers – Lange Frans ft. Trijntje Oosterhuis (4 min.)
Officiële videoclip van het titelnummer van De Heineken Ontvoering.

De Heineken Ontvoering vertelt het verhaal over de ontvoering van biermagnaat Alfred Heineken en diens chauffeur, die gedurende drie weken in een geheime loods in Amsterdam gevangen werden gehouden. Eenmaal bevrijd, ontstaat er een psychologische machtsstrijd tussen Heineken enerzijds en de ontvoerders anderzijds. Regisseur Maarten Treurniet baseert de film weliswaar op historische gebeurtenissen, maar neemt bewust veel artistieke vrijheid. Alhoewel zijn keuzes te verdedigen zijn, zullen sommige kijkers het wellicht storend vinden dat de film niet waarheidsgetrouw is. Kan je dit overkomen, dan blijft er – vooral door het sterke acteerwerk – een prima film over. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave valt enigszins tegen, de geluidskwaliteit is daarentegen van een stuk hoger niveau. Er zijn daarnaast interessante extra’s aanwezig, met de verwijderde scènes en het interview met Treurniet als hoogtepunt. Al met al een verzorgde DVD-uitgave, waarbij er iets meer aandacht aan de beeldkwaliteit had gegeven moeten worden.