Dead Sexy

13-12-2001

2.9

Dead Sexy (DVD)

Politie inspecteur Rackles (Sam J. Jones) moet de dood van een jonge vrouw, die vanaf een balkon van grote hoogte naar beneden is gevallen, onderzoeken. Hij heeft al snel zijn conclusie klaar, het is een typisch geval van zelfmoord. Maar Kate McBain (Shannon Tweed), kortgeleden aan het team toegevoegd, denkt daar anders over. Zij heeft al een indrukwekkende hoeveelheid bewijs verzamelt en komt bovendien met vier eerdere vergelijkbare zaken. Alle vrouwen zijn callgirls, blond en hebben champagne en XTC ingenomen. Verder hebben alle vrouwen dezelfde lippenstift op. Haar theorie is dan ook dat er een seriemoordenaar actief is. Rackles voelt zich belachelijk gemaakt door Kate en dus verloopt de samenwerking tussen de twee niet bepaald gemakkelijk. Tijdens het onderzoek komen drie belangrijke verdachten naar voren, één daarvan is Rutherford Dresden (John Enos), die in de nachtelijke kringen bekend is onder de naam Blue. Kate moet deze man verder onderzoeken en voelt zich erg tot hem aangetrokken. Rackles is ervan overtuigd dat Blue de dader is. Maar Kate denkt daar anders over.

‘Dead Sexy’ is een vrij voorspelbare thriller. Het onderzoek, de wrevelige samenwerking, de verdachte die misschien geen verdachte is, ja zelfs het einde… het is allemaal bekend. Het verhaal, dat zich vooral afspeelt in de wereld van callgirls en nachtclubs, dient dan ook meer als een soort kapstok voor een aantal erotische scènes. Ook hier weinig verrassing, de erotische scènes worden vergezeld door de overbekende trage saxofoon muziek en in het schemerdonker gaan alleen de dames uit de kleren. Verwacht bij deze film van het verdere acteerspel ook geen hoogstaand niveau. In de scène waar Shannon Tweed, een voormalig Playboy Playmate, uit de kleren gaat, is een ‘body double’ gebruikt.
‘Dead Sexy’ is geen bioscoopfilm, maar is gemaakt voor de Amerikaanse televisie en voor directe videorelease.

Genre: Erotiek, Thriller
Jaar: 2000
Speelduur: 86 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: -

Omdat de film voor televisie en directe videorelease is gemaakt, is het beeldformaat 4x3 (1.33:1) full frame. En zo staat de film dus ook op de DVD. De beeldkwaliteit is redelijk. Scherpte en detaillering zijn redelijk, de kleuren zijn natuurlijk. Het contrast en het zwartniveau is goed, tijdens de vele donkere scènes is alles nog goed te volgen. De film is vrij nieuw, dus verder ook vrij van ongerechtigheden, alleen filmgrain (grove korrel) is wel zichtbaar. Een redelijk beeld.
De film is verdeeld in 28 tracks. De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld. De DVD is van het type DVD-5, dus een enkellaags DVD. Dus is er geen sprake van een laagwisseling.

De Engelse soundtrack is gewoon stereo, in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Een redelijke soundtrack, waarbij het geluidsbeeld zich vooral concentreert op het midden. De muziek heeft een redelijke stereospreiding. De dynamiek is erg beperkt, het hoog klinkt goed. Het laag is zeer duidelijk, eigen een beetje te duidelijk waardoor het wat ‘boemerig’ wordt, aanwezig.
Als je de soundtrack via de prologic decoder speelt, geeft dit een iets ruimtelijk gevoel, maar dit gaat ten koste van de detaillering van het geluid. De stemmen zijn goed te volgen en komen bij prologic netjes uit het centerkanaal.

De Engelstalige menu's zijn statische plaatjes in 4x3 beeldformaat, zonder geluid. Als extra’s staan een ‘theatrical (?) trailer’ (in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid) en een filmoverzicht van Shannon Tweed en John Enos (beide één tekstscherm) op de schijf. Bij de DVD zit een inlay met een tracklisting.

‘Dead Sexy’ is een vrij voorspelbare thriller, waarbij het politieonderzoek naar enkele moorden in de wereld van callgirls en nachtclubs dient als kapstok voor een aantal erotische scènes.
Kijkend naar de catalogus van Columbia een toch wel verrassende release op dit label. De beeld- en geluidskwaliteit zijn redelijk tot goed. Een trailer is de enige extra. Het zal liefhebbers van dit genre aanspreken, maar anders zou ik zeggen, laten liggen en misschien een keertje huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.