Labyrinth

Henrieke van Assen
25-05-2010

7.4

Labyrinth (Blu-ray)

De 15-jarige Sarah Williams (Jennifer Connolly) is dol op het lezen en het naspelen van sprookjes. Haar lievelingsboek is Labyrinth. Via de sprookjes kan Sarah ontsnappen uit haar eigen saaie leven. Zij is het zat is om steeds te worden opgescheept met haar jongere halfbroertje Toby als haar vader en stiefmoeder de bloemetjes buitenzetten. In haar wanhoop roept Sarah de hulp van de Goblins in om haar broertje voor altijd weg te halen. De Goblins nemen meteen actie en halen daadwerkelijk Toby bij haar vandaan. Vlak daarna komt Jareth, de koning van de Goblins, (David Bowie) het venster binnenwaaien. Sarah eist dat Toby meteen wordt teruggebracht. Jareth geeft Sarah 13 uur de tijd om via een labyrint naar zijn kasteel te komen om haar broertje op te halen.

Poppenspeler Jim Henson heeft zijn sporen verdiend door onder andere het ontwikkelen van Sesame Street (Sesamstraat) en de Muppet Show. In de jaren ’80 verlegde hij zijn grenzen door het regisseren van twee fantasyfilms. In 1982 zag The Dark Crystal het levenslicht. De film werd door het grote publiek koel ontvangen en in 1986 deed Jim met Labyrinth een nieuwe poging om de bioscoopzalen te vullen. In tegenstelling tot het donkere The Dark Crystal kreeg Labyrinth een verhaal waarin plek was voor de nodige humor en twee acteurs van vlees en bloed. Terry Jones van Monty Python schreef het verhaal dat verschillende belevenissen binnen het labyrint aan elkaar koppelt. In de film is het verhaal ondergeschikt gemaakt aan de visuele pracht die op de kijker wordt losgelaten. Het is jammer dat alle aandacht naar het maken van het labyrint is gegaan. Het verhaal het nog wel wat meer aandacht kunnen gebruiken. Daarbij gevoegd zijn de acteerprestaties van de Connelly en Bowie matig, ze worden beiden door de poppen van het scherm gespeeld. Labyrinth is visueel een zeer aantrekkelijke film geworden, jammer dat het script en de acteerprestaties de nodige steekjes hebben laten vallen.
Net als eerste film van Henson wist Labyrinth ook niet veel bezoekers in 1986 naar de bioscoop te trekken. Vier jaar na de release van deze film overleed Jim Henson onverwachts aan een verwaarloosde longontsteking. Inmiddels bereikten The Dark Crystal en Labyrinth de status van cultklassiekers. De films laten zien hoe fantasy films werden gemaakt met behulp van onder andere schaalmodellen en poppen. De beide Hensonfilms worden door filmcritici gezien als hoogtepunten in het geloofwaardig creëren van een niet bestaande wereld. Het opmerkelijke van deze films is dat dit is gedaan zonder gebruik te maken van de computer. Beide films worden gezien als de voorlopers van onder andere de Lord of the Rings triologie en de Harry Potter films.

Genre: Fantasy
Jaar: 1986
Speelduur: 101 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
EAN: 8712609665024

• BD-Live
  • The Storytellers
  • Inside The Labyrinth - Making Of
  • Journey Through The Labyrinth - Kingdom Of Characters
  • Journey Through The Labyrinth - The Quest For Goblin City

De Blu-ray Disc uitgave van Labyrinth heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual-layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Labyrinth is afkomstig uit 1986 en dat is te zien. Het beeld mist de scherpte van de recente HD-films en de kleuren spetteren niet van het scherm af. In de heldere kleurvlakken valt de hoeveelheid filmgrain op. Gelukkig zijn er weinig vuiltjes en beschadigingen op het beeld te zien, verder is er weinig edge enhancement aanwezig in het filmbeeld. Tegenvallend is het schaduwdetail in de donkere scènes. Het zwartniveau is voor een film van deze leeftijd uitstekend verzorgd en dat geldt ook voor de detailweergave. Dat het hier gaat om een film voor de invoering van computer in de filmwereld is te zien aan de aanwezigheid van de draden aan de poppen en aan het harnas van Jennifer Connolly. Kortom, deze transfer verdient gezien de leeftijd van de film een ruime voldoende. De film is verdeeld in 16 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling wordt in een te groot lettertype met een regel in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de Blu-ray Disc zijn drie Dolby TrueHD 5.1 geluidssporen te vinden: een Engelse, Franse en Duitse track, allen 24bit/48kHz. Bij het bekijken van de film is alleen naar de Engelse track geluisterd. Ook in het geluid is te horen dat het gaat om een film uit de jaren ’80 van de vorige eeuw. In de liedjes in de film, geschreven en gecomponeerd door David Bowie, wordt veel gebruik gemaakt van synthesizers en drumcomputers.
Het accent van de soundtrack ligt op de center- en frontspeakers. De dialogen en liedjes zijn niet altijd duidelijk te verstaan, maar de stemmen worden wel goed in het midden van het beeld geplaatst. De stem van Jennifer Connoly klinkt een enkele keer schel en vlak. De surroundspeakers komen niet vaak in het verhaal voor. Zo nu en dan worden ze uit de slaapstand gehaald om een geluidseffect te laten horen. De subwoofer heeft het helemaal makkelijk, alleen tijdens de liedjes van David Bowie wordt actie gevraagd. Toch is de geluidskwaliteit niet teleurstellend. Als de leeftijd van de film in acht wordt genomen dan scoort deze soundtrack, net als de kwaliteit van het beeld, ook een voldoende.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. De bijgevoegde extra’s zijn bijna allemaal ook terug te vinden op verschillende DVD-uitgaven van Labyrinth. Gelukkig is de bonus The Storytellers speciaal voor de Blu-ray Disc uitgave gemaakt. De extra’s worden in een resolutie van 480i, 4:3 formaat getoond en zijn voorzien van een Dolby Digital 2.0 track en Nederlandse ondertiteling.

Fantasy-illustrator Brian Froud voorziet de film van audiocommentaar. In het in 2007 opgenomen commentaar gaat hij dieper in op het ontstaan van de verschillende poppen en het labyrint. Een leuk weetje is het feit dat baby Toby de zoon van Brian is. Deze commentraartrack is een echte aanrader voor de filmliefhebber en fans van Labyrinth.

The Storytellers
In deze picture-in-picture extra wordt in een scherm rechtsonder in de film toelichting gegeven op scènes die op hetzelfde moment in de film worden getoond. Op deze manier wordt de kijker voorzien van achtergrondinformatie terwijl naar de film wordt gekeken. Deze extra is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Inside The Labyrinth - Making Of (56 min.)
In deze making of uit 1986 leveren o.a. Jim Henson, David Bowie en Jennifer Connely commentaar op het maken van de film. Voor liefhebbers van de serie Star Trek The Next Generation is het opletten als choreografe Cheryl McFadden aan het woord komt. In het Star Trek universum vertolkt zij als Gates McFadden de rol van dokter Beverly Crusher.

Journey Through The Labyrinth - Kingdom Of Characters (28 min.)
In dit segment komen de poppenspelers David Goelz en Brian Henson (zoon van), poppenontwerper Jane Gootnick, producent George Lucas en fantasy-illustrator Brian Froud aan het woord. Zij gaan dieper in op verschillende personages uit de film. Deze extra is in 2007 opgenomen en is voorzien van 16:9 beeld.

Journey Through The Labyrinth - The Quest For Goblin City (30 min.)
In een vervolg op de hierboven genoemde extra wordt het verhaal, de productie en de diepere betekenis van het labyrint behandeld. Ook wordt met de verschillende geïnterviewden teruggekeken op de samenwerking met Jim Henson.

BD-Live
Bezitters van een op internet aangesloten profile 2.0 BD-speler kunnen via BD-Live verschillende previews zien van Sony BD-films. Speciaal voor het aankomende WK voetbal is de Sony FIFA World Cup Portal toegevoegd. Hierin is informatie te vinden over de verschillende ploegen en de loting van de eerste speelronde. Het inladen van deze extra vraagt wel wat geduld.

Labyrinth is de laatste speelfilm van de in 1990 overleden Jim Henson. In tegenstelling tot zijn eerste speelfilm The Dark Crystal is de film voorzien van de nodige humor en zijn naast de poppen ook twee menselijke acteurs gecast. Het is duidelijk te zien en te horen dat deze film een product is uit de jaren ’80. Voor een film van deze leeftijd scoort de beeld- en geluidskwaliteit een voldoende. De bijgevoegde extra’s zijn de moeite waard en geven veel informatie over de totstandkoming van deze film. Labyrinth is niet alleen een aanrader voor liefhebbers van fantasyfilms. Ook voor de Harry Potter fans onder ons is deze film de moeite waard om te bekijken. Zo is er het nodige te ontdekken wat hen bekend moet voorkomen uit de wereld rondom de tovenaarsleerling.