Step Brothers

20-03-2009

4.6

Step Brothers (Blu-ray)

Brennan Huff (Will Ferrell) woont nog bij zijn moeder (Mary Steenburgen). Op zich niks mis mee, behalve als je weet dat Brennan tegen de veertig loopt en zich gedraagt als een luie puber. Dale Doback (John C. Reilly) zit in eenzelfde situatie. Ook hij woont als veertiger bij zijn vader (Richard Jenkins) en loopt er de kantjes vanaf. Het leven van de twee volwassen pubers wordt volledig op zijn kop gezet op het moment dat Brennan\'s moeder en Dale\'s vader verliefd op elkaar worden. Als de twee gaan samenwonen betekent dat voor Dale en Brennan niet alleen dat ze er een ouder bij krijgen, maar ook een (stief)broer. En dit blijkt niet mee te vallen. De twee kunnen elkaar namelijk niet uitstaan en ruziën erop los. Er blijkt een gezamenlijke vijand nodig te zijn om hen dichter bij elkaar te brengen.

Zoals hierboven te lezen draait Step Brothers (2008) om twee veertigers die nog bij hun ouders wonen en zich gedragen alsof ze pubers zijn. Laat het maar aan acteurs Will Ferrell en John C. Reilly over om zich eens flink in en uit te leven in deze rol. Beide heren werkten al eerder samen bij het vermakelijke Talladaga Nights: The Ballad of Ricky Bobby en blijkbaar is die samenwerking goed bevallen. Ook vast Ferrell-regisseur Adam McKay (Talladega Nights, Anchor Man) is weer van de partij. Een vertrouwde basis dus, wat de kwaliteit van de film ten goede zou moeten komen. En inderdaad; wanneer je hartelijk hebt kunnen lachen om Talladega Nights, dan zul je Step Brothers ook wel kunnen waarderen. De soort humor is namelijk identiek, met een belangrijke rol voor dik aangezette stereotypes. Tevens wordt er flink op los gescholden en zijn veel van de grappen seksueel getint (drummen met testikels) of pure slapstick (een zelfgemaakt stapelbed dat instort). Exact wat je als liefhebber gewend bent van de Ferrell/Reilly/McKay-combo. Toch is Step Brothers niet perfect. Dit is vooral te wijten aan het script (geschreven door Ferrell en McKay). Rond het gegeven van veertigjarige pubers zijn voldoende grappen te bedenken - op dat gebied stelt de film niet teleur - maar om er een goed gestructureerd verhaal omheen te schrijven bleek toch een moeilijkere taak. Plotsgewijs maakt Step Brothers dan ook een rommelige indruk, met een script dat stuurloos naar een ongeïnspireerd einde toewerkt. Maar goed, voor het verhaal zul je een film als dit sowieso niet in huis halen. Lachen, daar gaat het om. En wat dat betreft heeft Step Brothers voldoende te bieden. Weliswaar zijn niet alle grappen even origineel, maar de liefhebber van Ferrell/Reilly zal zich ongetwijfeld met de film vermaken. Bovendien is het acteerwerk dik in orde. Naast de twee hoofdrolspeler zijn namelijk ook Mary Steenburgen en Richard Jenkins goed op dreef. De rollen van irritante broer Derek (gespeeld door Adam Scott) en zijn vrouw Alice (Kathryn Hahn) zijn eveneens goed gecast. Al met al is Step Brothers wellicht geen comedy die je lang bij zal blijven, maar voor fans van Ferrell is het een onderhoudend tussendoortje.

Step Brothers is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, die zowel de bioscoopversie (98 min) als de iets grovere “unrated version” (106 min) van de film bevat. In het hoofdmenu kun je kiezen welke versie je wilt bekijken.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 106 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609663532

• Gag Reel
  • Line-O-Rama
  • Boats ’N Hoes Music Video Editor
  • Extended & Alternate Scenes
  • Prestige Worldwide Full Presentation
  • Dale Vs. Brennan: Sibling Rivalry
  • The Making of Step Brothers
  • The Music of Step Brothers

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc (45,9GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van de HD-transfer van Step Brothers is over het algemeen dik in orde. Zo is de scherpte meestal prima, met slechts minimale edge enhancement. Bepaalde shots zijn wat minder scherp (zie bijvoorbeeld het tweede screenshot), maar dit lijkt vaak samen te hangen met het gebruik van de ‘green screen’-effecttechniek. De lichte beeldruis is totaal niet hinderlijk. De kleurweergave is eveneens uitstekend. De kleuren zijn weliswaar een tikje minder verzadigd, maar dit bewust gedaan om een soort van ‘oude familiefilm sfeer’ neer te zetten. Prima dus. Eveneens positief is het ontbreken van vuil, beschadigingen en storende artefacting. Het zwartniveau had echter wel ietsje beter gekund. Het schaduwdetail is wel dik in orde. Al met al is het niet de beste HD-transfer die we ooit hebben gezien, maar de kwaliteit verdient zeker een dikke voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de BD-uitgave van Step Brothers tref je het geluid als Dolby TrueHD 5.1-track aan (16bit/48kHz). Vooropgesteld dat we hier met een comedy te maken hebben, die logischerwijs minder audiospektakel te bieden heeft dan een grote actiefilm, levert het spoor prima prestaties. Zo heeft het geluid een goede detaillering en een mooie warme en heldere klank. De nadruk van de track ligt meestal op de voorkanalen, met subtiel gebruik van de surroundspeakers voor muziek en omgevingsgeluiden. Zo nu en dan is het surroundgebruik wat actiever, maar toch krijg je de indruk dat er iets meer mee gedaan had kunnen worden. Verder valt er eigenlijk weinig te klagen. De dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd prima verstaanbaar. Bovendien klinkt het geluid nergens overstuurd en ontbreekt iedere vorm van ruis of gekraak (natuurlijk niet zo vreemd, aangezien het om een recente prent gaat). Geen demonstratiemateriaal, maar wel een prima track gezien het type film.

De Amerikaanse BD-uitgave van Step Brothers bestaat uit twee schijfjes en bevat vele uren extra’s. De in Nederland verkrijgbare uitgave bevat slechts een enkele disc, met een ietwat beperktere set extra’s tot gevolg. De beperking zit hem vooral in verwijderde scènes (twee uur op de Amerikaanse versie, een half uur op de Nederlandse), met daarnaast enkele ontbrekende featurettes. Maar dan blijft er nog steeds een flinke lijst aan materiaal over, zoals hieronder te lezen is. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, met beeld in 1080p/1080i resolutie en DD 2.0 geluid (tenzij anders vermeld).

Een toelichting van regisseur Adam McKay en hoofdrolspelers Will Ferrell en John C. Reilly. Van begin af aan is duidelijk dat dit een commentaartrack is zoals je die nog nooit hebt gehoord. Driekwart van de tijd wordt het commentaar namelijk gezongen (!), terwijl componist Jon Brion improviseert op zijn synthesizer. Tegen verwachting is het eindresultaat nog best interessant ook. En melig, dat ook.

Boats ’N Hoes Music Video Editor
Hier krijg je de gelegenheid om je eigen versie van de “Boats ’N Hoes” videoclip te monteren. Je krijgt negen verschillende opnames waartussen je kunt switchen. Het eindresultaat kun je uploaden via BD-Live (Profile 2.0 speler benodigd), waarna anderen deze kunnen beoordelen. Je kunt zelf ook clips van andere creatievelingen bekijken en beoordelen.

Extended & Alternate Scenes (17 min)
Hier kun je van vijf scènes langere versies of alternatieve takes bekijken. Zeker leuk om eens te zien. Met name “Catalina Heart Attack”, met een hilarische Rob Riggle als opgefokte manager, is erg grappig.

Line-O-Rama (6 min)
Step Brothers is typisch zo’n film waarbij tijdens de opnames flink wordt geïmproviseerd. Dat betekent dat er in elke take wel eens iets anders gezegd kan worden. Dat blijkt ook uit deze extra, bestaande uit ongebruikt materiaal met allerlei grappige uitspraken van de personages.

Gag Reel (4 min)
Iedereen schiet wel eens in de lach, ook acteurs. Hier zie je een compilatie van dergelijke momenten, die meer dan ooit voortkomen uit de eerder genoemde improvisatie.

Prestige Worldwide Full Presentation (5 min)
Een langere versie van de presentatie die Dale en Brennan in de film geven.

Boats ’N Hoes Music Video
De volledige videoclip (480i, DD 2.0) van het nummer \"Boats ’N Hoes\", gezongen door Dale en Brennan.

Dale Vs. Brennan: Sibling Rivalry (7 min)
Nog meer verwijderd materiaal en alternatieve takes, nu van scènes waarin Dale en Brennan elkaar de loef proberen af te steken.

The Making of Step Brothers (22 min)
Een Making Of bestaande uit de bekende combinatie van interviews, filmfragmenten en een blik achter de schermen. Inhoudelijk blijft het aanvankelijke bij standaardinformatie over het verhaal, de personages en de casting. Daarna zie je hoe belangrijk improvisatie is bij een film als dit. Met name dit laatste maakt dit toch een leuke extra om te zien.

The Music of Step Brothers (18 min)
De muziek van de film werd gecomponeerd door Jon Brion. In deze extra vertellen regisseur en componist onder andere dat ze met de orkestmuziek de sfeer van een soort verknipte jaren ’60 Disney-familiefilm neer wilden zetten. Daarna komt de niet-orkestrale muziek aan bod, waarbij het vooral om improvisatie ging (een klein gezelschap met Brion zelf op gitaar).

Step Brothers is een comedy van Adam McKay, waarin je ziet hoe twee volwassen pubers tegen wil en dank stiefbroers worden. De hoofdrollen worden prima vertolkt door Will Ferrell en John C. Reilly, die eerder te zien waren in Talladega Nights (ook een film van McKay). Qua verhaal laat Step Brothers echter de nodige steekjes vallen. Gelukkig valt er voldoende te lachen, waarmee de film een vermakelijk tussendoortje is voor fans van het eerdere werk van Ferrell, Reilly en/of McKay. De BD-uitgave van de film is op audiovisueel gebied dik in orde. Wat betreft de extra’s valt op dat we het met minder moeten doen dan de Amerikanen. Vooral qua verwijderde scènes is onze uitgave een stuk beperkter (een half uur in plaats van twee uur). Maar dan blijft er nog steeds een ruime lijst (al dan niet serieuze) extra’s over, waar je wel even zoet mee bent. Vooral het gezongen (!) commentaar is de moeite waard. Dus: een goed verzorgde uitgave en een leuke schijf voor de liefhebber.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.