Grudge, The

27-07-2008

4.2

Grudge, The (Blu-ray)

Karen Davis (Sarah Michelle Gellar) is een uitwisselingsstudent en woont daarom in Japan. Sinds enkele tijd werkt ze ook als thuisverpleegkundige en ze wordt naar het huis van Emma Williams (Grace Zabriskie) gestuurd. De vorige verpleegster van de oude vrouw kwam niet opdagen op haar werk en Karen moet nu haar plaats innemen. De oude vrouw doet eigenlijk niks anders dan in bed liggen de hele dag, maar echt rustig krijgt Karen het niet. Vanaf het moment dat ze voet in huis zet, gebeuren er vreemde dingen. Ze komt er al snel achter dat een vloek het huis beheerst en Karen moet alles op alles zetten om de vloek te stoppen voordat ze er zelf slachtoffer van wordt.

De meningen over The Grudge waren na het uitkomen van de film al snel verdeeld. Sommigen vonden het een spannende en enge film, maar er waren ook mensen die er maar niks aan vonden. De film is een remake van de Japanse horrorfilm Ju-on uit 2000 en bij dit soort films ga je dan al snel vergelijkingen trekken tussen de twee. Voor mensen die het origineel al hebben gezien, zal de remake waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. Dit uiteraard omdat vrijwel hetzelfde verhaal verteld wordt en daarom veel dingen al bekend zijn. Ook de schrikmomenten zullen een stuk minder heftig zijn als je het origineel al gezien hebt. De mensen die echter het origineel nog niet gezien hebben en fan van het genre zijn, zullen zich niet vervelen met de film en waarschijnlijk enkele malen opveren uit hun stoel van schrik. De makers van de film hadden twee versies gemaakt die ze lieten zien aan een testpubliek, een zogenaamde R-rated versie en een PG-13 versie. Het testpubliek vond de PG-13 versie beter en dat is ook de versie die in de bioscopen te zien was en ook op deze uitgave te vinden is. De R-rated versie is al enige tijd verkrijgbaar op DVD in een zogenaamde Director’s Cut uitgave, maar dat is dus niet de uitgave die we op deze schijf voorgeschoteld krijgen. Hier moeten we het doen met de standaard bioscoopversie. De producenten van deze remake hebben er in ieder geval goed aan gedaan de regisseur van het origineel ook voor deze film te strikken. Regisseur Takashi Shimizu is uiteraard bekend met het materiaal en aangezien het verhaal van de film een toch wel erg Japanse achtergrond heeft, hebben ze hier zeker geen slechte keuze mee gemaakt. In de hoofdrol zien we Sarah Michelle Gellar die na het stoppen van de serie Buffy, nu haar pijlen volledig op Hollywood richt. Ze zet een goede rol neer, hoewel je in dit soort films nou niet een Oscarwinnende prestatie hoeft neer te zetten, maar ze weet de angsten van haar personage goed neer te zetten. Ook de overige rollen komen overtuigend over en opvallend is de kleine rol van Bill Pullman, die ondanks zijn korte speeltijd toch een stempel op de film drukt.
Samenvattend kunnen we zeggen dat The Grudge een aanrader is voor fans van spannende horrorfilms. Heb je het origineel al gezien, dan zal je voor weinig verrassingen komen te staan met deze remake, de mensen die het origineel nog niet gezien hebben, kunnen rustig een punt optellen bij de score voor inhoud.

Dutch Filmworks heeft The Grudge al eerder op DVD uitgebracht in twee verschillende versies, de originele bioscoopversie en de Unrated Director’s Cut. Onze recensie van de bioscoopversie is hier te lezen en hier de recensie van de Director’s Cut. In deze bespreking van de Blu-ray Disc maken we een directe vergelijking met de eerdere uitgaven.

Genre: Horror
Jaar: 2004
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664055052

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Storyboard
  • Video Diaries
  • Soundbites
  • Short Films
  • The Grudge House
  • Production Designer’s Notebook

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de beeldkwaliteit van deze uitgave is niet wat we gehoopt hadden. De transfer laat slechts een kleine verbetering zien ten opzichte van de DVD uitgave en dan vooral op het vlak van het detail en de scherpte. Scènes die zich buiten afspelen laten nog de meeste verbetering zien, maar de close-ups en scènes binnenskamers zijn een teleurstelling. De kleuren in deze film ogen vrij somber, dit is met opzet door de makers gedaan om een bepaalde sfeer op te roepen. Echt fel komen ze dan ook niet over en nauwelijks beter verzadigd dan de kleuren op de DVD. Het beeld bevat behoorlijk wat filmgrain, wat duidelijker zichtbaar is door de verhoogde scherpte. Het schaduwdetail is wel iets vooruit gegaan, dus er zijn nu meer details zichtbaar in de achtergrond tijdens de donkere scènes, maar ook dit slechts beperkt door de grote hoeveelheid grain. Naast deze filmgrain zijn er geen artefacten aanwezig.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks, te weten een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en een DTS HD Master Audio 5.1 track (gemiddelde bitrate 1.5 Mb/s). Het zal geen verrassing zijn dat de DTS track de betere is van de twee, hoewel de Dolby Digital 5.1 een vooruitgang is ten opzichte van de track op de DVD. Door de hogere bitrate en het ontbreken van de 4% PAL speed-up klinkt de track voller en laat hij meer detail horen. De film heeft een subtiele soundtrack met kleine geluiden uit alle richtingen. Tijdens de schrikmomenten komt het geluid echt tot leven en worden alle kanalen bij het geluidsbeeld betrokken. De dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker. Muziek en overige geluiden uit de frontspeakers, ondersteund door de surrounds. Het LFE kanaal laat een diep laag horen tijdens de scènes met wat meer actie en ondersteunt het geluid prima. Het geluid past verder prima bij de film en werkt dan ook sfeerverhogend. Vooral de DTS track laat veel detail horen en dit geeft de film een zekere meerwaarde.

Na het opstarten van de schijf wordt gelijk met de film begonnen. Er is geen hoofdmenu aanwezig en het selecteren van de extra’s en de keuzeopties zijn te doen via een pop-op menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken.
Alle extra’s hebben een 1080i resolutie, maar zijn niet beeldvullend. De beelden worden namelijk weergegeven in een kader, waardoor de beelden verkleind worden weergegeven.
De extra’s zijn gelijk aan die op de Director’s Cut DVD uitgave.

Behind The Scenes (20 min.)
Een kijkje achter de schermen van de film. We zien hoe enkele scènes besproken worden en uitgevoerd worden door de betrokkenen. Er is geen commentaar aanwezig of interviews met de cast en crew.

Storyboard Art Of Takashi Shimizu (3 min.)
Eén van de laatste scènes in de film wordt hier getoond door middel van storyboards terwijl we het geluid uit de film horen.

The Grudge House (3 min.)
Een korte rondleiding door het huis dat in de film gebruikt wordt. Er wordt geen uitleg of commentaar gegeven, de camera loopt gewoon rond in het huis en langs alle kamers.

Sarah Michelle Gellar’s Video Diary (9 min.)
Sarah Michelle Gellar heeft tijdens de opnames van de film hier en daar wat gefilmd met een camera en hier zien we het resultaat. Ze ondervraagt wat mensen die meewerkten aan de film en ook zien we wat beelden van de opnames waarbij iemand anders de camera heeft overgenomen.

KaDee Strickland’s Video Diary (13 min.)
Actrice KaDee Strickland leidt ons rond door Tokio en laat ons wat leuke bezienswaardigheden zien van deze wereldstad.

Ju-On Short Film \"4444444444\" (2 min.)
Een kort filmpje rond het thema van de film. Wie dit filmpje gemaakt heeft wordt niet duidelijk en waarom ook niet.

Ju-On Short Film \"In A Corner\" (3 min.)
Zelfde extra als de vorige, een filmpje rond het thema van de film.

Interviews (35 min.)
Interviews met vier leden van de cast en crew. Acteurs Sarah Michelle Gellar, Jason Behr, regisseur Takashi Shimizu en producent Sam Raimi komen aan het woord en allen vertellen hoe ze het vonden om de film te maken en met elkaar te werken.

Soundbites (18 min.)
Hier zijn nog meer korte interviews te bekijken waarin we betrokkenen zien reageren op een vraag die we niet gesteld zien worden. De mensen gaan verder in op het maken van de film.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

The Grudge is een remake van de Japanse horrorfilm uit 2000 met de naam Ju-on. In deze film zien we hoe een Amerikaanse student, gespeeld door Sarah Michelle Gellar, in aanraking komt met een vloek en ze alles op alles moet zetten om aan deze vloek te ontkomen. Heb je het origineel al gezien dan zal je door deze film niet verrast worden, maar voor mensen waarbij dit niet het geval is, mag deze film gerust een aanrader genoemd worden. De film kent enkele goede schrikmomenten en bevat enkele spannende scènes. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is een teleurstelling, de kwaliteit is namelijk niet veel beter dan die op de DVD uitgave. Het geluid is goed verzorgd, vooral de DTS HD MA track. De extra’s zijn gelijk aan die op de Director’s Cut DVD uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.